خودرو مفهومی به خودروهایی اطلاق می شود که برای نمایش طراحی ظاهر یا فناوری جدید ساخته می شوند. آنها را اغلب در نمایشگاه های موتور برای برای ارزیابی واکنش مشتری به طرح های جدید و رادیکالی به نمایش می گذارند و امکان تولید یا عدم تولید این خودرو ها وجود دارد.

نمایشگاه خودروهارلی ارل (Harley Earl) طراح جنرال موتورز اولین ابداع کننده ماشین های مفهومی است که در نمایشگاه های سیار جنرال موتورز موسوم به Motorama در سالهای 1950 بسیار مورد پسند عامه قرار گرفت.

اتوموبیل های مفهومی هیچگاه به طور مستقیم وارد خط تولید نمی شوند. در دنیای مدرن، طرح دستخوش تغییرات بسیاری می شوند تا تولید محصول نهایی عملی، دارای ایمنی بالا و مقرون به صرفه گردد. تولید کننده انبوه برخلاف تولید کننده مفهومی در خدمت این اهداف است. اغلب خودروهای مفهومی را نمی توانید با سرعت بالای 10 مایل بر ساعت برایند!

خودرو مفهومی

اغلب اتومبیل های مفهومی دارای موتور و طراحی در سطح بالایی هستند. برخی از مواد غیرمرسوم، عجیب و یا گران در ساخت این نوع خودروها استفاده می کنند. کاغذ، فیبر، کربن و آلیاژهای پالایش یافته از این نوع مواد هستند. برخی دیگر طراحی منحصربه‌فرد به کار می گیرند؛ مانند درب های بال‌پرنده ای، داشتن 3، 6 یا تعداد بیشتری چرخ ویا توانایی های ویژه ای که بر روی ماشین های معمولی دیده نمی شود.

از آنجایی که این گرایش‌ها اغلب غیر عملی یا بی ثمر هستند، اتومبیل‌های مفهومی بسیاری از مدل های گذشته هرگز به خط تولید نرسیده اند و حتی برای برخی طرح های کامپیوتری نیز ساخته نشده است. هم اکنون بسیاری از خودروهای مفهومی در موزه ها نگهداری می شوند و از برخی در فیلم های سینمایی بهره می گیرند.

+گالری تصاویر اتوموبیل های مفهومی را ببینید.