دوربین انسانی - تاچی

تاچی نام دوربینی است که روی سر قرار گرفته و فقط وقتی عکس می گیرد که با آن تماس فیزیکی ایجاد کنید. هر زمان که شخصی با کسی که تاچی را روی سرش گذاشته تماس برقرار کند، دوربین شاتر خود را که شبیه دریچه های چشم است باز کرده و شروع به عکس گرفتن می کند. اگر این تماس ادامه پیدا کند، تاچی هر ده ثانیه یک بار عکس خواهد گرفت.

تاچی؛ این دوربین انسانی که توسط ذهن خلاق  Eric Siu، Tomohico Hayakawa و Carson Raynolds ابداع شده، یک تجربه ی پدیدارشناختی تعامل اجتماعی است که به معنای واقی کلمه بر رابطه ی داد و ستد انسان با یک دوربین تمرکز دارد. این دوربین انسانی، با خواص منحصر به فرد خود و با خلق تعاملی لذت بخش باعث از میان رفتن تشویش های اجتماعی می شود.

سازندگان این دوربین می گویند:

این که مردم داخل حباب هایی اجتماعی برای پرهیز از به اشتراک گذاری فضای اجتماعی و ارتباط با کسانی که نمی شناسندشان، قرار بگیرند عادی و قابل توجیه است. اگر چه، فناوری هایی مانند شبکه های اجتماعی اینترنت و یا تلفن همراه این مرزهای اجتماعی را شل  می کنند اما، از طرف دیگر ارتباط های انسانی را غیر فیزیکی و غیر حقیقی تر می نمایند. تا اندازه ای، باعث ایجاد تشویش و اضطراب هایی از نوع تجربه “هیکیکوموروی” و “اوتاکو” در فرهنگ ژاپنی می شود. تاچی این منطق را مورد انتقاد قرار داده و راه حلی را توسط انتقال فعالیت های انسانی به یک دستگاه پیشنهاد می دهد. و این دستگاه یک دوربین است. پروژه ی تاچی در مورد این که چطور وسیله ای مانند یک دوربین می تواند کیفیت زندگی اجتماعی را ارتقا ببخشد، مطالعه کرده و پیشنهاد می کند که یک دوربین بتواند وسیله ی شناخته شده ای برای به اشتراک گذاشتن خاطرات، لحضات با ارزش، لذت بخش، پر احساس و زیبا باشد.

برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید ویدیوی زیبای زیر را تماشا کنید و یا به سایت پروژه ی تاچی مراجعه نمایید.

[ylwm_vimeo]38584876[/ylwm_vimeo]