وقتی که به عنوان کاربر لوازم الکترونیکی شاهد کاهش متداول قیمتها هستیم، آینده ایی را تصور میکنیم که در آن می‌توان به صورت ارزان و آسان تمامی لحظات زندگی را برای آیندگان ثبت کرد. به عنوان مثال: جایی که کلید های خود را می گذارید، بحث و گفتگوهای شما و یا حتی تعداد فنجانهای قهوه ایی که می خورید و تمامی کارهایی که شما در زمان گذشته انجام داده اید به راحتی در دسترس خواهد بود. مروری داریم بر فن آوری که زندگی امروز را ثبت و به آینده می برد.

مفهوم ثبت زندگی

اصولا ثبت زندگی به معنای ثبت دائمی و اسناد زندگی شما با استفاده از وسایل الکترونیکی است. راههای ابتدایی ثبت زندگی که امروزه هم رایج است شامل تلفن همراه با امکانات عکاسی و فیلم برداری می باشد اما ما به شما آینده نزدیکی را وعده می دهیم که در آن شاهد استفاده از روشهای ارزان‎تر و مناسب‌تر یکی پس از دیگری خواهیم بود.

دستگاه های امروزی ثبت زندگی

1- یکی از پیشگامان این فن آوری آقای وفا بلال استاد دانشگاه نیویورک است که در این رابطه تلاش هایی انجام داده تا بتواند در پشت سر خود دوربینی قراردهد که قادر به عکسبرداری و بارگزاری در سایت خودش باشد. همین‌طور به  طور خودکار موقعیت وی را بر روی نقشه گوگل بروزرسانی می کند.

اگر چه این روشی ویژه برای ثبت لحظات زندگیست اما به نظر نمی رسد که این روش بین مردم رایج شود. با این حال مثال خوبی برای ضبط و نگهداری لحظات به صورت آنلاین می باشد.

2- Liquid Image عینک محافظی است که این امکان را به شما می دهد که بطور مستقیم با استفاده از دوربینی که در فریم آن جاسازی شده با کیفیت HD لحظات زندگی تان را ضبط کند. ورزشکاران یکی از طرفداران سرسخت این فن آوری جدید هستند که به آنها اجازه می دهد تجربیاتشان را تا 32 گیگ ضبط کنند.

3- Ucorder نام دروبین کوچک دیگری است که می توانید آن را دور گردن آویخت و یا بر روی لباس خود قرار داد این دوربین هر چند ثانیه یک عکس می گیرد اما مشکل این دوربین این است که شما این عکسها را باید بارگذاری کنید و هیچ امکان Wifi وجود ندارد.

4- دوربین دیگری به نام vicon revue تولید می شود که هر 30 ثانیه عکس می گیرد و حتی دارای سنسور دما و نور است. این محصول به صورت motion detector عمل می کند. یعنی وقتی که شما به یک محیط جدید گام بر می دارید و یا فرد جدید وارد آن محیط می شود، شروع به عکس‌برداری می کند.

5- اخیرا شرکت سهامی پلاروید از دوربینی به نام  Gl20  رونمایی کرد.  این دوربین به همراه صفحه نمایش کوچک بر روی عینکی سوار شده است که قابلیت ارسال تصاویر با استفاده از بلوتوث به رایانه را دارد.

Life Logging

در آینده چه خواهد شد؟

برای اینکه ثبت زندگی یک واقعیت با ارزش باشد به یک اتصال wifi نیاز است که خود مجبور نباشید عملیات انتقال، ذخیره و بارگذاری را انجام دهید بلکه بهتر است به صورت خودکار انجام شود و تصاویر یا ویدیو ها بدون دخالت به بانک تصاویر آنلاین منتقل شود که بتوانید به این فایل ها دسترسی داشته باشید.

تکنولوژی مرتب سازی باید بهتر شود. ضبط و بارگذاری نسبتا آسان است. اینکه بتوانیم شخص مورد نظر را از میان میلیونها عکس و یا مکالمه‌ای خاص در میان گفتوگوهای دوستانه ثبت شده در اسرع وقت پیدا کرد یک چالش واقعیست.

نرم افزارهایی برای برای مرتب سازی رفتارهای روزانه در حال بهبود و گسترش هستند، برای مثال نرم افزارهایی برای تبدیل گفتار به متن به ما این کمک را می کند که مکالمات را کلمه به کلمه به متن تبدیل کنیم. اینگونه جستوجوهای بهینه تری را می توانیم انجام دهیم.

از الان تا 10 الی 15 سال دیگر دوربین‌های با فناوری wifi ساخته می شوند که بسیار کوچک (به اندازه انگشت شما) هستند و تحولی در ثبت لحظات زندگی بوجود می آورند.

مساله حریم شخصی

به طور طبیعی همیشه این ریسک وجود دارد که یک نفر علیه شما از فایلهای خصوصی ذخیره‌شده تان سوء استفاده کند. ما همگی برای آنچه انتخاب و ذخیره می‌کنیم مسئولیم اما آیا این برایتان قابل قبول است که عکس‌های شما و حتی حساب ایمیل شما به صورت آنلاین برای همه در دسترس باشد؟

با ورود به سیستم ثبت لحظات زندگی چه اتفاقی برایتان می افتد؟ آیا شما در مورد مسائل خصوصی که بحث کردیم محتاط هستید؟ لطفا دیدگاه خود را بیان کنید.