دانشمندان در شرکت فناوری ناتکور سیاه ترین سلول خورشیدی تا به امروز را ساختند. در حالی که ممکن است به اندازه ی تولید یک آیفون سفید ابتدایی به نظر برسد، این امر به جرات یک پیشرفت عظیم در دنیای فناوری خورشیدی است. با میانگین بازتابش میانگیم 0.3درصد این ویفرهای سیلیکونی سیاه بیش از هر مورد مشابه دیگری نور را جذب می کنند و این یعنی مقدار بیشتری از نور خورشید به انرژی واقعی قابل مصرف تبدیل می شود.

البته لازم است گفته شود که بازتابش عبارت است از نسبت نور بازتابیده شده به نوری که با سطح برخورد کرده است. به این ترتیب بازتابش 0.3درصد یعنی تنها 0.3درصد از نور از سطح سلول خورشیدی بازتابیده شده و 99.7درصد باقی مانده جذب می شود.

Black Solar Cell

این دستاورد استانداردهای صنعتی کنونی نظیر لایه های ضد بازتابش را منسوخ می کند. لایه های مورد اشاره البته کارآیی بسیار ضعیفی دارند خصوصا در ساعات صبح و عصر که خورشید با زاویه می تابد. سلول خورشیدی سیاه هم چنین سلول های استاندارد کنونی را از نظر کارآیی در روزهای ابری از میدان به در می کند.

چاک پرووینی (مدیر عامل شرکت) می گوید: «یکی از دلایل اهمیت این دستاورد این است که تغییر عمده ای بین انرژی الکتریکی گرفته شده از سلول در روزهای آفتابی در مقایسه با روزهای ابری وجود ندارد. نور پراکنده شده خیلی مهم نیست».

سطح انرژی خروجی بالاتر در کنار هزینه ی پایین تر با استفاده از روش ثبت شده ی ناتکور می تواند به سرعت سیلیکون سیاه را به فناوری خورشیدی روز دنیا تبدیل کند.

البته، با هر دستاورد جدید در زمینه ی انرژی خورشیدی این امیدواری برای داشتن سلول های خورشیدی کاملا  مقرون به صرفه و آرمانشهر فناوری پاک -که آرزوی همه ی ماست- را بیشتر می کند. در نظر نگارنده این دستاورد نمی تواند همه چیز را به کلی تغییر دهد ولی می تواند پیشرفت هایی را سبب شود که این تغییر را ایجاد کنند.

+منبع