تولد زودرس مهم ترین علت مرگ نوزادان تازه متولد شده می باشد که در تمام دنیا در حال شیوع است.

طبق گزارش سازمان ملل، سالانه یک نوزاد از هر ده نوزاد (پانزده میلیون) متولد شده در سرتاسر دنیا نارس به دنیا می آیند و 1.1 میلیون از این نوزادان می میرند. به گفته ی گزارش مارش آو دایمز -با مشارکت سازمان سلامت مادران، نوزادان و کودکان، حفظ کودکان و سازمان بهداشت جهانی- تولد زودرس مهم ترین علت مرگ نوزادان تازه متولد شده می باشد که در تمام دنیا در حال شیوع است.

این مطالعه تولد زودرس را قبل از 37 هفته بارداری کامل تعریف می کند. حاملگی های نمونه بین 38 تا 40 هفته است.

بالاترین میزان مرگ و میر نوزادان زودرس متعلق به آسیای جنوبی با رقم رشد 13.3 درصد و بعد از آن جنوب صحرای آفریقا با 12.3 درصد است. روی هم رفته، جنوب آسیا و جنوب صحرای آفریقا 60  درصد از کل این میزان را به خود اختصاص داده اند.

متوسط این رقم برای تمام کشورها 8.6 درصد بوده است.

از میان تمام 184 کشوری که مورد مطالعه قرار گرفته، کشور مالاوی با بیش از 18 درصد بالاترین نرخ مرگ این نوزادان زودرس را داشت. کنگو، کومورو و زیمبابوه در رتبه های بعدی قرار می گیرند.

همچنین پاکستان و اندونزی به ترتیب هشتمین و نهمین کشور در این مطالعه بوده اند. کمترین این رقم برای بلاروس با کمتر از 5 درصد بود.

اگر بخواهیم تعداد نوزادان زودرس را نسبت به کل نوزادان متولد شده بسنجیم، بیشترین نسبت را هندوستان، چین، نیجریه، اندونزی و ایالات متحده آمریکا خواهند داشت.

به گفته ی این گزارش، کشورهایی که ذکر شدند بین 15 کشوری قرار می گیرند که دو سوم نوزادان زودرس دنیا در آن ها به دنیا می آیند.

متاسفانه شکاف بقای چشمگیری با توجه به محلی که نوزاد به دنیا می آید وجود دارد. در کشورهای کم درآمد بیش از 90 درصد از نوزادانی که قبل از هفته ی بیست و هشتم متولد شده اند، در عرض چند روز اول زندگی می میرند.

در کشورهای پردرآمدتر، کمتر از ده درصد این نوزادان از دنیا می روند.

دلایل مرگ تولدهای زودرس اغلب ناشناخته می ماند اما ممکن است ارتباط هایی با تاثیرات ژنتیکی، فشار خون بالا، دیابت، عفونت و یا بیماری های مزمن داشته باشد.

همچنین بارداری دختران نوجوان، فاصله ی کوتاه بین  زایمان، اضافه و یا کمبود وزن قبل از لقاح و استفاده از مواد مخدر و الکل از عوامل خطرناک دخیل در این پدیده هستند.

+منبع