پیزو ویروسویروس ها عمدتا در بین ما آبرویی ندارند چون سبب بیمار شدن ما می شوند اما اخیرا مشخص شده که آن ها همچنین می توانند کاربردهای مفید هم داشته باشند. محققان دپارتمان انرژی آزمایشگاه ملی لارنس برکلی روشی برای استفاده از ویروس های غیر انسانی برای تولید الکتریسیته (با استفاده از انرژی جنبشی) کشف کرده اند که می تواند به ساخت دستگاه هایی منجر شود که انرژی خود را از حرکت انسان تامین می کنند.

دانشمندان این ابزار پیزوالکتریک را با پوشاندن الکترود کوچکی با ویروس های مهندسی شده ساختند. با یک ضربه  انگشت این ابزار انرژی الکتریکی در حدود یک چهارم انرژی یک باتری نیم-قلمی تولید کرد.

محققان ابتدا از پیزوالکتریک بودن باکتری خوار M13 مطمئن شدند و بعد تلاش کردند تا ولتاژ خروجی آن را افزایش دهند. ویروس مورد اشاره برای انسان ها بی خطر است که به سادگی تکثیر شده و قابلیت مرتب شدن در قالب فیلم های نازک را دار می باشد. دانشمندان 20 لایه از این فیلم ها را که ابعادی در حدود ابعاد تمبر پستی دارند را روی هم قرار دادند و مجموعه ی حاصل را بین دو الکترود آبکاری شده با طلا گذاشتند. با اعمال فشار این ابزار قادر به تامین توان یک نمایشگر LCD کوچک بود.

سئونگ-ووک لی (Seung-Wuk Lee)، عضو هیئت علمی بخش علوم زیستی آزمایشگاه برکلی و دانشیار مهندسی زیستی دانشگاه کالیفرنیا برکلی می گوید: «ما در حال حاضر در حال کار روی راه هایی برای بهبود این نسخه ی نمونه هستیم. از آن جا که ابزار فناوری زیستی، تولید انبوه ویروس هایی که از نظر زیستی دستکاری شده اند را فراهم می آورد، مواد پیزوالکتریک مبتنی بر ویروس ها می توانند راه ساده ای برای دستیابی به عرصه ی نوینی از میکروالکترونیک را در آینده فراهم آورند.

در آینده تنها با انجام کارهای روزمره مان نظیر بالارفتن از پله ها و یا باز و بسته کردن درها می توانیم توان مورد نیاز ابزار همراه خودمان را تامین کنیم و البته از این بابت باید از ویروس ها تشکر کنیم!

منبع