Google Knowledge Graph

گوگل روز چهارشنبه با یک آپگرید عمده شروع به هوشمندتر کردن موتور جستجوی خود کرد. موتوری که از ورای کلمات جستجو شده مطالبی را که واقعا دنبالشان می گردید تشخیص می دهد.

Knowledge Graph فناوری ابداع شده برای شناسایی افراد، مکان ها و چیزهای است که توسط کلیدواژه ها به آنها اشاره شده است. در حال حاضر مراحل آزمایشی خود را در ایالات متحده، با هدف توسعه در موتور جستجوی گوگل، می گذراند.

Ben Gomes یکی از مردان گوگل است که بیش از یک دهه در شرکتی در کالیفرنیا روی این موضوع تحقیق کرده. او می گوید:«Knowledge Graph برای فهم چیزهای واقعی دنیا ساخته شده است.»

«این آغاز یک سفر طولانی خواهد بود که ما باید در آن موضوعات بیشتر و پیچیده تری را پوشش دهیم.»

گومز پیش بینی می کند که موتور گوگل نهایتا بتواند به پرسش های پیچیده ای جواب دهد؛ مثلا این که کجا می توان کنسرت لیدی گاگا را در آب و هوایی گرم پیدا کرد یا این که موقعیت یک پارک فوق العاده را کنار یک رستوران گیاه خواری به شما بگوید.

در صورتی که در حال حاضر، مردم با استفاده از موتور جستجوی گوگل آمریکا، نتایج پیشنهادی جستجو را، و چیزهایی را که به دنبالشان هستند، به زبان انگلیسی مشاهده می کنند.

شما با جستجوی عبارتی مثل king در کالیفرنیا، نتایجی مانند تیم بسکتبال، هاکی و یا یک فیلم را به عنوان پیشنهاد مشاهده خواهید کرد.

و یا استفاده از کلیدواژه Andromeda،  عکس العمل Knowledge Graph  این است که تشخیص می دهد فرد ممکن است به دنبال موضوعی مربوط به کهکشان، سریالی تلویزیونی و یا یک گروه موسیقی راک سوئدی باشد.

با کلیک روی موضوع مورد نظر، جستجو فورا تصفیه و مورد بازبینی قرار می گیرد.

گومز می افزاید: «گوگل الگوریتم خود را برای جستجوی اطلاعات از دیتابیس های منابع آزاد مانند ویکیپدیا برای معنا بخشیدن به کلمات، به زحمت تنظیم کرده و بعد از این که متوجه می شود به دنبال چه می گردید به روش جستجوی عمومی خود بر می گردد.»

جستجو در مورد یک موضوع مشخص، به عنوان مثال اسم یک معمار، Knoledge Graph را به ارتباط با دسته بندی هایی مثل زندگی نامه و یا طراحی پروژه مربوط می کند.

گوگل همچنین فاکتور جالبی را برای صیقل دادن به نتایج و نمایش اطلاعات جالب‌تر فراهم کرده است.

به عنوان مثال، جستجو در مورد کارگردان انیمیشن سیمپسون ها، مت گرونینگ، باعث می شود که کشف کنیم پدر، مادر و خواهر وی هم اسم کاراکترهای مشهورش، یعنی هومر، مارگارت، و لیزا هستند.

گومز می افزاید: «رشته های متنی بسیار پیچیده هستند؛ ما باید برای درک مفاهیم دنیای واقعی تغییرات بسیاری را ایجاد کنیم»

«این برای ما موضوع هیجان انگیزی است که مدت دو سال است به آن هجوم آورده ایم»

Knowledge Graph گوگل، برای شناسایی بیش از 500 فرد، مکان و شئ با استفاده از ترکیب 3.5 میلیون مشخصه و ارتباط بیت های اطلاعات، برنامه نویسی شده است.

گومز اشاره می کند: «مردم در مورد چیزهایی سوال می کنند که گاهی می توانی پیش بینی کنی؛ اما خیلی وقت ها هم در مورد مسائلی می پرسند که حتی نمی توانی فکرشان را کنی.»

همچنین گوگل لینکی را برای جستجوگرها تعبیه کرده است که در صورت خطای Knowledge Graph می توان آن را گزارش کرد.

به گفته ی گومز: «همه چیز نمی تواند درست از آب دربیاید؛ ما کارهای بسیار زیاد و طاقت فرسایی را انجام داده ایم، اما اگر هم درست باشد، هر روز حقایق دچار تغییر خواهند شد»

این تغیرات روی بسیاری از فناوری ها تاثیر خواهد داشت. مثلا مناسب گجت های موبایل است که می تواند  جستجوی کاربران را عمیق تر کند.

گومز می گوید: «این برای موبایل ها و تبلت ها واقعا شگفت انگیز  و معرکه خواهد بود.»

+ منبع