پروتز فوتوولتایی برای نابینایانانرژی خورشیدی فوتوولتایی کاربردهای قابل توجه زیادی دارد و از آن جمله توانسته انرژی خورشیدی را به صورت بهینه و مقرون به صرفه درآورد. حال با به ثمر نشستن تلاش های یک تیم تحقیقاتی در دانشگاه استنفورد این فناوری می تواند به انسان های نابینا کمک کند دید خود را بازیابند.
پروتزهای شبکه می توانند به افراد دارای مشکلات بینایی کمک کنند ولی همواره دارای یک مشکل جدی بوده اند و آن هم نیاز به یک منبع انرژی خارجی است که به معنای نیاز به سیم کشی می باشد. آزمایشگاه تحقیقاتی دکتر پلنکر با ابداع روشی برای تامین توان پروتزها توسط دیودهای نوری و سلول های خورشیدی این مشکل را برطرف کرده است.

بیمارانی که از این پروتزها استفاده می کنند عینک های خاصی به چشم می زنند که مجهز به یک دوربین ویدئویی می باشند و تصاویر را در قالب سیگنال های مادون قرمز به چشم می فرستند. این سیگنال ها حای اطلاعات تصویری مشابه چیزی که یک چشم سالم می تواند ببیند هستند و قابلیت تبدیل به انرژی الکتریکی توسط دیودهای نوری قرار داده شده در چشم را نیز دارا می باشند.

طبق گزارش NEW Scientist ایده این طرح شامل یک دوربین ویدئویی است که روی یک عینک نصب شده و اطلاعات بصری را جمع آوری کرده و توسط اشعه ی مادون قرمز با شدت پایین برای پروتز فوتوولتایی درون چشم می فرستد. سپس پروتز نور دریافتی را به فعالیت الکتریکی برای تحریک اعصاب چشم تبدیل کرده و بدین وسیله بدون نیاز به سیم اطلاعات را به مغز منتقل می کند.

منبع