خوابگردیخوابگردی فقط مختص شخصیت های کارتونی مثل Homer Sinpson نمی باشد و این تحقیق نشان می دهد که خیلی بیشتر از آنچه شما فکر می کنید این رفتار رایج است. پژوهشگران مقاله ای را در مجله عصب شناسی منتشر کردند با اعلام اینکه بیش از 19000 نفر از افراد بالغ آمریکایی، حدود 30٪ در بعضی از نقاط زندگیشان به این رفتار دچار می شدند. اما به ندرت گفته می شود که در سال گذشته آنها این رفتار را تجربه کرده اند و تنها آمار 4٪ را اعلام می کنند که یک درصد از ٱنها هر ماه 2 بار یا بیشتر با این رفتار مواجه می شدند.

دکتر Maurice Ohayon از دانشگاه Stanford و نویسنده اصلی این مقاله می گوید: راه رفتن در خواب می تواند کار خطرناکی باشد و زمانی که برخی از افراد در خواب‌گردی سرگردان می‌شوند ممکن است به خود یا دیگران آسیب برسانند.

احتمال وقوع این بیماری در کودکان بیشتر از بزرگسالان می‌باشد. پژوهش قبلی نشان می دهد که بیشتر از 3٪ کوکان تحت تاثیر این رفتار قرار میگیرند .

محققان می نویسند که قبل از این تحقیق، آمار دقیقی از تعداد آمریکاییهای که در خواب راه می رفتند وجود نداشت. حدود 10 سال پیش در اروپا تحقیقات این تعداد را در حدود 2٪ نشان می داد اما 30 سال پیش حدود 2.5٪ از هر 1000 نفر مبتلا به خواب گردی بودند.

بیماری خواب‌گردی هیچ تفاوت قابل توجهی از لحاظ جنسی بین زنان و مردان ندارد. این رفتار در زنان با توجه به سن کاهش می یابد البته به استثنای زنانی که این مشکل را بیش از یک بار تجربه می کردند.

سابقه خانوادگی و ژنتیک ممکن است در بروز این رفتار نقش داشته باشند 11.4.٪ افراد خوابگردی که مورد آزمایش قرار گرفتند حداقل یک خواهر یا برادر داشته اند که او نیز مبتلا به این رفتار بوده در مقایسه با 7.8٪ دیگر شرکت کنندگان در آزمایش که فاقد این سابقه ژنتیکی بودند.

متخصصان می گویند: تعداد افراد مبتلا به خواب گردی در سال گذشته بیشتر از افرادی بوده که سابقه ارثی این رفتار را داشت اند.

نویسندگاه این مقاله همچنین افرادی که برای درمان این بیماری از داروهای خواب آور یا داروهای ضداضطراب و افسردگی استفاده می کردند را مورد مطالعه قرا دادند، آنها دریافتند کسانی که یک نوع داروی ضد افسردگی به نام (‌Selctive Serotonin Reuptake Inhabitor) (مهار کننده جذب سرتنین انتخابی) استفاده می کردند احتمال زیادی وجود داشت که حداقل هر یک سال یکبار آن را تجربه کنند و دسته دیگری از افراد که برای مدتی بیش از حد از قرص های خواب آور و ضد افسردگی استفاده می کردند در مقایسه با دیگران بیشتر در معرض آن قرار میگرفتند حداقل ماهی دو بار.

گرچه تحقیقات قبلی نشان می دهد که مصرف داروهای روان گردان با ایجاد رفتار خواب گردی همراه است، اما دلیل محکمی بر این گفته نیست که فقط استفاده از قرص ها باعث خوابگردی در شب می شوند. با این حال محققین این مقاله معتقدند افرادی که زمینه این رفتار را دارند احتمال بروز این بیماری در آنها بیشتر است.

اما به یاد داشته باشید که نتایج بدست آمده تنها بر اساس خاطرات و اطلاعات خود مردمی است که این رفتار را خود تجربه کردند. البته پژوهش گران مستقلا دلایل ذکر شده خواب گردی شرکت کنندگان را تائید نمی کنند افزون بر آن بخصوص افرادی که تنها زندگی می کنند ممکن است بدون این که خود متوجه باشند در خواب راه بروند با این وجود محققان ممکن است این رفتارهای خواب گردی را دست‌کم بگیرند.

دکتر Lisa Shives، بنیان گذار طب خواب North Shore میگوید برآورد های این مقاله نشان می دهد که 30٪‌ از مردم حداقل یک بار رفتار خواب گردی در زندگیشان داشته اند که به نظر می رسد درست است.

کسانی که بعد از پشت سر گذاشتن دوران نوجوانی خود نگران وقوع این رفتار هستند باید به آنها بگوییم احتمال کمی وجود دارد این رفتار در آنها ادامه پیدا کند.

حوادث عجیب و غریبی از رفتار های افراد در هنگام خواب ثبت شده است. یکی از خانم ها اظهار کرده که در هنگام راه رفتن در خواب با افراد غریبه رابطه نامشروع برقرار کرده است. از خوابگردی به عنوان یک قانون دفاعی استفاده می شود که گاهی برای افراد مرتکب به جرم در حال خواب موفقیت آمیز بوده است.

Shives می گوید شما به یک تاریخ مستند قوی نیاز دارید که در آن افرادی را که با استفاده از این رفتار توانسته باشد در دادگاه از خود به طرز باورنکردنی دفاع کند را بدست آوردید.

علت دقیق بروز این رفتار هنوز ناشناخته است به خاطر این که مطالعه افراد در حال راه رفتن در خواب بسیار دشوار است. shive بیمارانی داشته که به طور طبیعی خوابگردی مزمن داشته اند اما مشاهده این رفتار در آزمایشگاه صورت نگرفته است.
Shives می گوید برای افرادی که زمینه این بیماری در آنها وجود دارد باید بر روی بررسی های منظم تمرکز کرد.

راه رفتن در خواب

چند راهکار برای کنترل خوابگردی:

  • قفل کردن درب ها و پنجره ها در شب
  • دور از دسترس نگهداشتن همه وسایل نوک تیز از جمله چاقو در آشپزخانه
  • نصب یک سیستم زنگ هشدار برای خروجی درب

تغییراتی در شیوه زندگی مثل داشتن یک برنامه زمانی خواب منظم، کاهش سر و صدا و نور در جایی که می خواهید بخوابید و همچنین اجتناب از استرس و تب در درمان این رفتار ممکن است موثر باشد.

هیپنوتیزم را نیز راهی برای خلاص شدن از این بیماری توصیه می کنند، درمان دیگری با عنوان ( پیش بینی بیداری ) وجود دارد که در آن شخص به مدت 15 دقیقه قبل از اینکه به طور معمول در خواب راه می‌رود در آن مدت زمان بیدار شود. داروهایی Benzodiazepine نیز تجویز می شود.

چگونه می توانم در خواب راه رفتن پسرم را متوقف کنم؟

این نکته را بدانید؛ اینکه، “اگر فرد خوابگرد بیدار شود ممکن است دچار شوک مغذی یا مرگ شود” یک افسانه است. بلکه وقتی شما بیمار را از خواب بیدار می کنید در واقع او را از آسیب‌های جدی نجات داده اید با این وجود برخی از کارشناسان توصیه می کنند که در صورت امکان فرد خوابگرد را به آرامی به سوی رخت‌خوابش هدایت کنید.

منبع