پایان لپ تاپ ها

لپ‌تاپ‌ها محکوم به فنا هستند. در پنج سال آینده و در زمینه استفاده‌های شخصی، تبلت ها بر کامپوترهای به سبک نوت‌بوک غلبه خواهند کرد. درواقع گذار از لپ‌تاپ به تبلت پیش از این شروع شده.

آنچه خواندید مهمترین نتیجه تحقیقات اخیر Forrester بود که پایان سلطه 15 ساله لپ‌تاپ ها را پیش بینی می‌کند. گرایش به این امر، بویژه بین نسل هزاره سوم (متولدین 1980 تا 2000) بیشتر به چشم می‌خورد. در آمریکا، 30 درصد از تبلت داران در این رده سنی، تبلت را بعنوان جایگزینی برای کامپیوتر تهیه کرده‌اند درحالیکه این آمار برای متولدین 1946 تا 1964، بیست درصد است.

در این متن 19 صفحه‌ای که مولف آن “فرانک ژیلت” می‌باشد آمده است: «برای نسل درحال رشد هزاره سوم، کامپیوتر شخصی در مقابل تبلت مانند یک کامیون زمخت در مقابل خودروی اسپرت است که اشتیاق همیشگی آنها برای خرید کامپیوترهای رایج را کاهش می‌دهد.

ولی فارستر اعتقاد دارد تبلت ها به خودی خود جایگزین لپ تاپ نمی‌شوند. سرویس های به اشتراک گذاری فایل مانند Box، DropBox، SugarSync و iCloud و همچنین یک نمایشگر ثابت که به آن frame می‌گویند هم نقشی حیاتی در این زمینه ایفا می‌کنند.

تخمین های فروش هم پیش‌بینی فارستر را تایید می‌کنند. Displaysearch اعتقاد دارد فروش تبلت‌ها در سال 2016 از لپ‌تاپ‌ها پیشی می‌گیرد و از 81.6 میلیون در سال 2011 به 424.9 میلیون در سال 2017، یعنی تقریبا پنج برابر، افزایش می‌یابد.

فارستر پیش‌بینی می‌کند فروش تبلت با نرخ رشد سالانه 46 درصد، تا 2016، به 375 میلیون دستگاه در سال برسد. یک سوم از این دستگاه‌ها وارد استفاده‌های تجاری خواهند شد و به ابزاری استاندارد برای مدیران اجرایی، کارمندان بخش فروش و سایر کارمندانی که با اطلاعات سروکار دارند بدل خواهند شد.

بنا بر این گزارش چین و دیگر بازارهای نوظهور بیشترین رشد فروش تبلت را تجربه خواهند کرد، چرا که پیش از این، از لپ‌تاپ و اسمارت فون اشباع نشده‌اند و 40 درصد فروش سال 2016 در بازارهای نوظهور خواهد بود.

رشد تبلت، برای کاربران مزیت فوق‌العاده‌ای خواهد داشت: راحتی. با وزنی کمتر از 800 گرم،تنها نصف سبکترین لپ‌تاپ‌ها وزن دارند. بلافاصله روشن می‌شوند، استفاده از آنها آسانتر است و عمر باتری طولانی‌تری دارند. از پس کارهای روزمره مانند مطالعه اسناد و ایمیل، جست و جو در اینترنت و تماشای ویدئو بر می‌آیند. سرانجام آنها به مقابله با لپ‌تاپ‌ها بعنوان وسایل همه‌کاره برخواهند خاست. اپل پیش از این با ساختن iWork برای آیپد، در این راه قدم گذاشته است. انتظار می‌رود مایکروسافت هم مجموعه آفیس را تا سال بعد برای تبلت‌ها آماده کند.

پاشنه آشیل تبلت برای غلبه بر بازار، اندازه صفحه نمایش است. صفحه نمایش تبلت‌ها با قطر 7 تا 14 اینچ برای انجام کارهای پیچیده بسیار کوچک است. بنا بر اعتقاد فارستر،‌ این همان جایی است که فریم وارد می‌شود.

فریم‌ها نمایشگر ثابت و بزرگی هستند که بصورت وایرلس برای نمایش ویدئو، اسناد و سایر فایل‌های مبتنی بر تبلت مورد استفاده قرار می‌گیرند. آنها مملو از حسگر خواهند بود تا بتوان با استفاده از لمس، صوت و اشاره (مانند کینکت مایکروسافت) با آنها ارتباط برقرار کرد.

فارستر فریم‌ها را مانند لوازم و اثاثیه خانه‌ها، ادارات، هتل‌ها، کافی‌شاپ‌ها و سالن‌های کنفرانس فرض می‌کند و اعتقاد دارد آنها تا 2015 وارد بازار شده و به جایگزینی لپ‌تاپ بوسیله تبلت‌ها شتاب می‌بخشند.

این فرض که فریم‌ها همه جا پیدا شوند شاید پر حرف و حدیث ترین بخش پیش‌بینی‌های فارستر باشد. اما فارستر با بیان اینکه ریشه‌های این تکنولوژی در حال‌ حاضر در بازار موجود است، اشاره می‌کند به Thunderbolt اپل، Central Station سامسونگ و Power Media Dock سونی. همچنین به این نکته که تکنولوژی وایرلس Apple AirPlay، آیپد و آیفون را با کمک دستگاه Apple TV قادر به ارسال صوت و تصویر به تلویزیون‌ها و اسپیکرهای اکسترنال می‌کند و تکنولوژی Intel Wireless Display قادر است محتوای کامپیوتر را به تلویزیون ارسال کند.

فراتر از آیپد

توجه کنید که غلبه تبلت بر بازار، به معنی غلبه آیپد نیست. بر اساس تحقیقات NDP Group، تا سال 2017  سهم اپل از بازار، از 68 درصد کنونی به زیر 50 درصد کاهش خواهد یافت. فارستر پیش‌بینی می‌کند که اپل در بازار تبلت‌های شخصی و تجاری همچنان در جهان پیشتاز خواهد بود. تبلت‌های مبتنی بر اندروید گوگل در انتهای بازار قرار خواهند گرفت و تبلت‌های مبتنی بر ویندوز 8 مایکروسافت تا سال 2014 به رقیب قدرتمندی برای اپل بدل خواهند شد.

با وجودی که لپ‌تاپ‌ها دیگر مرکز دنیای کامپیوترهای شخصی نخواهند بود ولی تا مدت‌ها ناپدید هم نمی‌شوند. گذار به تبلت سال‌ها طول خواهد کشید و در این مدت لپ‌تاپ‌ها برای کارهای سنگین محاسباتی و گرافیکی مانند طراحی گرافیک، مسائل مهندسی و محاسبات پیشرفته مورد استفاده قرار می‌گیرند. اما هرچه تبلت‌ها برای گستره بیشتری از کارها مهیا می‌شوند و تکنولوژی‌های جانبی هم گسترده‌تر می‌شوند، افراد بیشتری به استفاده از آنها روی خواهند آورد. و فارستر اعتقاد دارد که در پایان، متعصب‌ترین وفاداران نوت‌بوک‌ها هم به سیل روان تبلت‌ها روی خواهند آورد!