مرز واقعیات و خرافات کجاست؟ آیا با موهای خیس سرما خورده اید؟ آیا سالاد سیب زمینی در گرما خراب می شود؟ آیا غذاهای تند باعث زخم معده شما می شوند؟ با ما همراه باشید تا به این قبیل سؤالات پاسخ دهیم.

سرماخوردگی

1. با موهای خیس بیرون نروید، چون سرما می‌خورید!

نادرست است. سرما باعث سرما خوردگی نمی شود لااقل تحت شرایط آزمایشگاهی. در یک مقاله منتشر شده در مجله پزشکی نیوانگلند، دو گروه از افراد در معرض ویروس هایی قرار گرفتند که سرماخوردگی معمولی را ایجاد می‌کند. یکی ازاین دو گروه در اتاقی سرد با دمای 5 درجه سانتیگراد در محیط میکروبی قرارگرفت و گروه دیگر، در اتاقی با دمای 30 درجه سانتیگراد نگه داری شدند. سرماخوردگی در هر دو گروه، تقریبا به یک میزان بود. با این حال همیشه مواظب باشید تا سرما نخورید!

2. غذاهایی با سس مایونز سریعتر فاسد می شوند.

نادرست است. هنگامی که مرغ باقی مانده از غذا را تبدیل به سالاد مرغ می کنید، سس مایونز در واقع از فاسد شدن آن جلوگیری می کند. چرا؟ چون سس مایونز تجاری تا حدودی اسیدی است.

زمانی که برای گردش به پیک نیک می روید، لازم نیست که از سس مایونز پرهیز کنید، فقط حواستان باشد مواد غذایی را در جای خنک نگه دارید. اگر شما می‌دانید که مقداری از غذا باقی می‌ماند، پوشش ظرف را گذاشته و دراسرع وقت در یخچال قرار دهید.

3. سوپ جوجه ،سرماخوردگی را درمان می کند.

شاید درمان نکند، ولی به درمان آن کمک خواهد کرد. به نظر می رسد از قرن ها پیش، داروی خانگی سرماخوردگی، مصرف سوپ مرغ بوده است پس نمی تواند افسانه باشد. دانشمندان بر این باورند که یک کاسه سوپ ممکن است التهاب ریه ها را کاهش دهد. تصور می‌شود که سوپ مرغ ، فعالیت سلول های سفید خون را (که می‌تواند باعث التهاب شود)، کند می کند.

موقع سرماخوردگی سوپ جوجه بخورید و شما نیز مصرف سوپ جوجه را برای کسانی که سرما خورده اند سفارش کنید.

4شکلات کاکائویی. شکلات کاکائویی به تسکین درد و گرفتگی پیش از قاعدگی کمک می‌کند.

تاحدی درست است. دانشمندان ادعا می کنند علّت میل خانم ها به شکلات، در ایام قاعدگی این است که آنها کمبود منیزیم دارند. جوانه گندم و سبزیجات برگ سبز، منابع غنی از مواد معدنی است که تعداد کمی از مردم طالب آن هستند. با این حال، شکلات حاوی مواد شیمیایی تقویت روحیه است که هوس انگیز بودنش را توجیه می کند. اگر شکلات دوست دارید، کاکائوی تلخ مصرف کنید، که دارای شکر و چربی کمتری از شکلات شیری است.

5. غذاهای تند نخورید اگر مستعد ابتلا به زخم معده هستید.

نادرست است. در گذشته پزشکان فکر می کردند غذاهای ادویه دار برای افراد مبتلا به زخم گوارشی خوب نیست. با این حال، تحقیقات جدید نشان داده است که لزوما این چنین نیست. در واقع، برخی از شواهد نشان می دهد که فلفل تند، که حاوی یک ماده شیمیایی به نام کپسایسین است، ممکن است با تحریک جریان خون به سمت زخم به التیام زخم معده کمک کند.

6. موی شما وقتی تمیز است که وقتی دست می کشید صدای جیر جیر بدهد.

نادرست است. این خرافه را در مورد شستن موهایتان تا زمانی که جیرجیر کند فراموش کنید. موی خود را به قدری شامپو بزنید که چربی لازم برای ساقه های مو حفظ شود. پس در عوض، شامپو را تنها به ریشه ها بمالید و این کار را به آرامی با بقیه موها انجام دهید. تنها یک بار کف مال کردن کل مو کافی است، سپس به طور کامل شستشو دهید، در صورتی که از شامپوی بدون نرم کننده استفاده می کنید ، از نرم کننده نیز استفاده کنید.

7. مقداری براندی روی لثه های کودک ، درد دندان در آوردن را کاهش می‌دهد.

نادرست است.این درمان خطرناک است. قدیمی ها باورداشتند اگر براندی یا ویسکی را روی لثه نوزاد بمالند به کاهش درد دندان درآوردن کمک می کند. حتی مقدار بسیار کمی الکل می تواند برای کودک سم باشد.

8. در هنگام پخت سوفله یا کیک هرگز درب فر را باز نکنید.

نادرست است. بعید است باز کردن درب اجاق گاز منجر به یک فاجعه شود مگر اینکه آشپزخانه شما بسیار در هم و برهم باشد، اما اگردرب اجاق درحین پخت بسته باشد به احتمال زیاد پخت سوفله موفقیت آمیزخواهد بود. سوفله حداقل به میزان نیمی از مقدارش افزایش حجم می یابد و حتی گاهی اوقات تا دوبرابرپف می کند که برای انجام این کار باید در درجه حرارت درست و مناسب، طبخ شود. باز گذاشتن درب فر باعث افت ناگهانی در درجه حرارت می شود.

9. نوشیدن هشت لیوان آب در طول روز برای سلامتی ضروری است.

نه کاملا. این یک باور عمومی است که برای زنده ماندن حتما می بایست آب خورد و روزی هشت لیوان آب را ضروری می داند. اما واقعیت کمی متفاوت تر است. به منظور حفظ هیدراته بدن، می توانید از نوشیدنی های دیگر نظیر میوه، آب میوه و سبزیجات استفاده کنید که نیاز بدن به آب را تا حدودی تامین می کند. بنابراین ضرورت نوشیدن روزی هشت لیوان صرفا آب کاملا اشتباه است.

10ماهی غذای مغز. ماهی غذای مغز است.

درست است. ممکن است زمانی که در سن رشد بودید به شما گفته باشند، خوردن ماهی ظرفیت مغز شما را بهبود می بخشد. در حال حاضر درستی این نصیحت سودمند به اثبات رسیده است و دلیلش روغن ماهی است، که حاوی امگا-3 و امگا-6 است. این اسیدهای چرب ضروری (EFA ها) برای سلامت، رشد و توسعه و عملکرد مغز ما بسیار مهم هستند.

در مطالعات انجام شده توسط متخصص علوم اعصاب و محقق ارشد در دانشگاه آکسفورد، به 120 مدرسه ابتدایی کودکان که مشکلات عدم هماهنگی ادراکی داشتند، ترکیبی از امگا 3 و امگا-6 داده شد که در طی سه ماه، پیشرفت قابل توجهی درعملکرد مدرسه نشان داده شد.

علاوه بر بهبود عملکرد مغز؛ روغن ماهی، بدن را درمقابل بیماری عروق کرونر قلب، هم چنین بیماری آلزایمر و رماتیسم مفصلی بیمه می‌کند. روغن ماهی دارای خواص ضد التهابی است که از رگهای خونی حفاظت می کند و هم چنین در کاهش سفتی و حساسیت در مفاصل نیز مفید است.

منبع: yahoo shine