قبلا درباره 5 سیستم علمی و تخیلی که سرعتی بیشتر از سرعت نور داشتند و در فیلم های تلویزیونی و سینمایی دیده بودیم، مطالبی را بیان کردیم. در اینجا ادامه بحث را از سر می گیریم و به معرفی پنج فناوری علمی و تخیلی دیگر می پردازیم که می توانند با سرعتی فراتر از سرعت نور جابه جا شوند.

Holtzman Drive

Holtzman Drive

 موجود در: تل‌ماسه

اگر که می­‌خواهید به دوردست سفر کنید، می‌­بایست که به دوردست برسید! کتاب Dune فرانک هربرت، با کمک هولزمن به شما کمک می‌کند تا تا به این مساله که به جای سفر به ستاره ­ای دور، می‌توانید آن ستاره را به نزد خود بیاورید.

چه روشن است که انجمن فضایی نه تنها به فناوری پیشرفته ماشین هولزمن نیاز ندارد، بلکه ناخدایی است که بی‌نیاز از  اسپایس ملانژ (Spice Melange) می‌تواند در میان الگوهای فضای تاخورده و پوشیده1 کشتیرانی کند.

پس در این دنیا راننده برگزیده کسی است که عالی­ ترین باشد. در فیلم ساخته دیوید لینچ (که بسیاری از منتقدان قبولش ندارند)، یک حلزون فضایی غول پیکر چیزهای کج و معوجی را به سمت جعبه طلایی درخشانی پرتاب می­کند تا ماشین را به کار اندازد. سینما !

عامل معقول و باور کردنی: همه اینها تا حدی باورنکردنی هستند، اما برای ادای احترام به هربرت به خاطر فکر کردن به راه حلی از نقطه نظری غیر معمول به آن یک 4 بدهیم.

Starburst

ستاره شکن

موجود در: فرار دوردست (Farscape)

برخی مردم ماشین ­هایشان را به این اسم (Farscape) می‌نامند و حتی با آنها صحبت می‌کنند! دنیای Farscape گام منطقی بعدی را بر می­ دارد: یک گروه کامل از کشتی ­های شبه زیستی مکانیکی که Leviathans نامیده می‌­شوند وجود دارد. آنها دارای شخصیت و تفکر هستند و خود را با شرایط وفق می‌­دهند و رشد می­‌کنند تا متناسب با نیازهای کارکنان‌شان شوند.

یکی از ابزارهای مخرب آنها چیزی است که سازندگان آن را ستاره شکن (نوعی کشتی فضایی) نامیده اند. ستاره شکن به آنها قابلیت سفر با سرعت­ های مافوق نور را در موارد فوق فوریتی می‌دهد.

اساسا این یک مکانیزم یا سازوکار جنگی در پرواز سنگین است. بهره‌­گیری از یک ستاره شکن نه تنها یک Leviathans را به هلاکت می رساند بلکه با یک حمله تمامی داده­‌های ناوبری اش را پاک خواهد کرد.

عامل معقول و باور کردنی: عامل برتری تمام عیار برای ستاره شکن ­ها عالی است. اما با توجه به اینکه من حتی نمی توانم یکی از آن جاروبرقی ­های خودکار را به کار وادارم، فکر می­ کنم که خیلی از چنین چیزی دور باشیم. بیاید بگوییم 3.

Kearny-Fuchida Drives

ماشین های کرنی– فوچیدا

موجود در: فناوری نبرد

مطابق با بازی ­های کامپیوتری، کتاب ­های داستان، نمایش­ های کارتونی و کمدی در رابطه با افسانه BattleTech، اصولی که در پس سفر سریعتر از نور واقع شده، در دانشگاه استفورد تنها در عرض شش سال کشف خواهد شد. (آماده باشید!)

حدود یک قرن دیگر، کار بیشتری بر روی فرضیه­ های دکترها توماس کرنی2 و تاکایوشی فوچیدا3 انجام خواهد شد تا به خلق زمینه­ های انرژی ابرفضایی با استفاده از توده­ های بزرگ و ابررسانای تیتانیوم و ژرمانیوم بیانجامد. به قدر کافی آسان به نظر می‌­آید اما سیستم نیازمند مقدار بسیار عظیم انرژی است، بنابراین بادبان­ های خورشیدی برای دریافت انرژی از ستارگان قابل استفاده است. (و ایستگاه­ های خدماتی کامل کمتر و کمتری وجود دارد!)

از این گذشته، بر خلاف سیستم ­های دیگر، شما با آنها نمی‌­توانید هرجایی بپرید – کشش گرانشی “بازگشت به جو4” آن را ناپایدار می‌سازد، بنابراین مختصات باید بالاتر از مسیر دایره البروج ستاره ­ای باشد.

همچنین بهره­ گیری از ماشین های کرنی– فوچیدا به شماری از ذرات بنیادی اطرافش آسیب می رساند.

عامل معقول و باور کردنی: برای بیان این حقیقت که می‌گوید استفاده از ماشین ­های موردنظر موجب آسیب ­های زیادی می شود، بیایید به آن یک 6 بدهیم.

ماشین­های پیوند دهنده

ماشین­های پیوند دهنده5

موجود در: مکاشفات فضایی

سیستم دفاعی مرموزی که در حال جلوگیری از توسعه سفر سریعتر از نور بوده، یکی از قوس ­های کلیدی در کتاب‌های خیالی (و در حال تکوین) مکاشفات فضایی اثر الیستر رینولدز است. مردم نسل زمین (برخی بیشتر از نظر مکانیکی برتر از دیگران بوده) با کشتی ­هایی که دربرگیرنده ی نور6 نامیده می‌­شوند سفر می‌­کنند، آنچنان که از نام آنها برمی­‌آید تقریبا نزدیک به سرعت نور حرکت می ­کنند.

آنچه که کشتی­ های دربرگیرنده ی نور را معرکه می­ سازد (به خصوص حس نوستالژی برای بی‌نهایت7، یک کشتی در قلب بسیاری از مخاطرات) اینکه چگونه زمینه ­های نسبیتی جدول زمانی داستان سرایی به شیوه تارانتینویی8 را خلق می­‌کند، حتی اگر شخصیت ­های منحصر به فرد تنها فکر کنند که در حال سفر در یک خط مستقیم هستند.

ماشین­ های دربرگیرنده نور، نیروی خود را از ماشین ­های پیوند دهنده استخراج می‌کنند که شامل کرم‌چاله های9 کوچکی است که به موقع به عقب برگشته و نیروی خود را از پلاسمای کوارک-گلوئون10 که از ضربه بزرگی ایجاد شده دریافت می ­کند. فقط تعداد معینی از این کرم‌چاله ­ها وجود دارد، بنابراین فناوری قادر به تکثیر آن نیست – هیچ کس به یاد ندارد آنها چگونه ساخته شده ­اند یا از کجا آمده ­اند.

عامل معقول و باور کردنی: الیستر رینولدز قبلا شغلی به عنوان ستاره شناس در آژانس فضایی اروپا داشته که اقدام به نوشتن کتابهایش نمود. او از بازی خوبی صحبت می­‌کند، من به او یک 5 خواهم داد و می ­گویم او ناآگاه نیست.

Boom Tube

Boom Tube

موجود در: دی‌سی کامیکس

ما خیلی در مورد کرم-چاله ها یا چاله­ های کرمی صحبت نکرده ­ایم و من با این موضوع مشکلی ندارم. در بیشتر داستان­ های علمی تخیلی، تصادفی به کرم‌چاله ها برخورد می‌کنید – به نظر می‌­رسد که نقطه­ ای آسان برای پر کردن سوراخ سنبه‌­های طرح باشد.

به هر حال، کرمچاله‌ها در داستان­های علمی تخیلی فراوانند، بنابراین باید به بودنشان رضایت داد. اما اگر من بخواهم از این شکل سفر بترسم دروازه ستارگان و بیگانگان فرازمینی را نادیده گرفته ام: بنابراین تناقضاتی وجود دارد و ما سراغ Boom Tube را می‌گیریم.

اولین بار در کتابهای ممتاز خدایان نوین اثر جک کربی دیده شده، Boom Tube یک کرم-چاله “ناشی شده از امواج مغزی” بود و می‌توانست شما را از مکان­ هایی مانند آپوکالیپس و نیوجنسیس تا زمین ببرد. در گذر زمان Boom Tube به چیزهایی به مراتب کمتر خیالی تغییر یافته ­است. به تازگی، سوپرمن، بتمن و واندرومن از چنین چیزی برای نبرد با Granny Goodness و Female Furies و نجات Kara Zor-El از دست Darkseid استفاده می کنند.

عامل معقول و باور کردنی: من با یک 7 موافقم. هر مقاله ­ای که شما در مورد اینکه چگونه سفر سریعتر از نور غیرممکن است خواندید شامل یک علامت ستاره بود که می­‌گوید “مگر آنکه ما نوعی چاله-کرمی را کشف کنیم”. به نظر می ­رسد که دانشمندان فکر می‌کنند کرم‌چاله ­ها احمقانه ترین ایده در نظام چند جهانی12 نیستند، پس من بر این امید پافشاری می­‌کنم که با وجود همه به پروکسیما قنطورس دست خواهم یافت.

نوشته ای از Jordan Hoffman

1. foldspace     2. Thomas Kearny     3. Takayoshi Fuchida     4. re-entry

5. Conjoiner Drives     6. Light Huggers     7. Nostalgia for Infinit

8. Tarantino-esque     9. wormhole     10. quark–gluon

11. Stargates     12. multiverse