در پست های پیشین برای سرعت بخشیدن و کاربردی کردن گوشی هوشمند اندرویدی تان نکاتی را توصیه کردیم. حال با انجام توصیه های زیر می توانید اندروید را ایمن تر از قبل کنید. با ما همراه باشید.

اندروید ایمن

7. صفحه را قفل کنید، اما الگو یا طرحی را بکار نبرید: آسان‌ترین روش قفل کردن صفحه کلید آن است که شما الگو یا طرحی را روی صفحه ترسیم کنید. این آسان تر و راحت تر از وارد کردن PIN و گذرواژه یا پسورد است. هرچند، اگر گوشی هوشمند خود را گم کنید یا به سرقت رود، بهتر است امیدوار باشید که پیش از این صفحه گوشی تان را پاک کرده باشید.

چرا؟ چون چربی روی انگشت شما الگویی آشکار بر روی صفحه باقی خواهد گذاشت. مگر اینکه بعد از هر بار باز کردن قفل، صفحه را تمیز کنید، قفل الگویی تنها ابله ترین مجرمان را می‌ترساند.

8. نرم افزار آنتی ویروس نصب کنید: چرا این کار را قبلا انجام نداده اید؟ نویسندگان Malware در حال هجوم به سوی آندروید هستند. ما اکنون شاهد تکرار بسیاری از اتفاقات در گوشی های هوشمند هستیم که پیشتر در دنیای کامپیوترها به وقوع پیوسته است. آندروید سیستم عامل باز و آزادتری است که بازار بزرگ اشتراکی دارد که هدفی دلپذیر محسوب می‌شود.

آیفون اکوسیستم بسته­ ای دارد و شاید سرانجام همانند مک منفعتی از امنیت ابهام آمیزش را کسب کند (هرچند بدون شک تعداد آیفون به میزان مک کاهش نخواهد یافت.) برای کابران آیفون، این فیلمنامه­ “خبر خوب، خبر بد” است. بله، اپل خیلی کارها انجام می­­‌دهد تا برنامه­‌ها را قفل کرده و از نرم افزارهای شخص ثالث یا third-party که قصد بهره­ برداری از منابع سیستم‌­های کلیدی و مهم را دارند جلوگیری کند، با این حال شما به شرکتی جهت امنیت خود اعتماد می‌کنید. چنانچه شرکت اپل بسته شود، کابران دچار مشکل خواهند شد.

از سوی دیگر؛ آندروید، به خاطر باز و آزاد بودنش ممکن است از ایمنی کمتری برخوردار باشد، اما از نرم افزارهای امنیتی شخص ثالث یا third-party استقبال می­‌کند. بهانه ­ای برای نداشتن نرم افزار آنتی ویروس روی گوشی هوشمند خود نتراشید. حق انتخاب­‌های رایگان زیادی همچون Lookout پیش روی شماست که به سادگی قابل دانلود است و شما می­توانید به میزان قابل توجهی از خطرات بکاهید. همچنین بسیاری از این برنامه­ های آنتی ویروس به شما این اجازه را می­دهند که چناچه گوشی هوشمندتان گم شده یا دزدیده شود بتوانید از راه دور آنها را قفل کرده یا اطلاعات را پاک کنید، و برخی حتی این اجازه را به شما می‌­دهند که زنگ­ هشدار دهنده‌­ای را تنظیم کنید، که اگر گوشی را در گوشه و کنار نیمکت بالش گذاشته باشید یا متقاعد شده‌­اید که به دست دزدی افتاده، ­به شما کمک خواهد کرد که وسیله خود را بیابید.

البته، مایلم که شاهد بازارهای گوشی­‌های هوشمند و شرکت­‌هایی باشم که آنتی ویروس‌­ها را بر روی نسخه ­های مختلف آندروید ارائه می­‌نمایند. گامی ساده که منفعت هایی برای آن شرکت ها به دنبال خواهد داشت و به خصوص با ذخیره کردن پهنای باند، حفاظت در برابر هزینه ­های دروغین و کلاهبرداری و غیره.

همچنین مایلم شاهد این باشم که شرکت­‌ها اسکن و بررسی malware بر پایه شبکه اینترنتی تلفن همراه را بپذیرند، مانند راه حل­های ارائه شده از سوی آزمایشگاه های امنیت Kindsight.

حفاظت اطلاعات اندروید

9. از فروشگاه­های نرم افزاری که نمی­‌شناسید اجتناب کنبد: گوگل گامهایی برای اهلی کردن غرب وحشی (که همان بازار آندروید بوده و اکنون Google Play نامیده می­شود) برداشته است. به عنوان مثال اکنون از عملکردی با عنوان Bouncer برخوردار است که بازار را از جهت malware اسکن و بررسی می­کند. مشکل اینجاست که کاربران آندروید می­توانند برنامه­ ها را از هرجایی دانلود کنند. مبادا به دام چنین کاری بیفتید. اگر از Google Play استفاده نمی کنید، مطمئن شوید که فروشگاه­ نرم‌افزاری را می­شناسید و به آن اعتماد دارید مانند Amazon.com.

بیشتر وسایل و دستگاه­‌های آندرویدی با تنظیمات پیش فرضی ارائه می­شوند که به شما اجازه دانلود برنامه از منابع ناشناخته را نمی‌­دهند. چنانچه در گذشته گرفتار حملات مهندسی شده جامعی شده­‌اید، بهتر است این کادر را فعال کنید.

هنگامی که برنامه ­ای را دانلود می­کنید، سعی کرده تا تمرین بیشتری در بخش بررسی مجوزها داشته باشید. چنانچه یک بازی می­خواهد پیام کوتاهی را ارسال نماید، برای مثال، می بایست پرچم قرمز به آن تعلق گیرد.

10. از سیستم پرداخت از طریق تلفن همراه اجتناب کنید: سیستم پرداخت تلفن همراه آغازی رو به رشد دارد، به خصوص در اروپا و آسیا، و کابران می بایست محتاط باشند. مشکل سیستم پرداخت تلفن همراه این است که آنها اغلب به سادگی به قبض تلفن همراه شما افزوده می­شوند و اگر به هزینه مشکوکی برخورد کنید، بدهی شما از شرکتی به شرکت دیگر متفاوت خواهد بود.

در مقابل، اگر هکری به شماره کارت اعتباری شما دسترسی یابد و اقدام به ولخرجی و خوشگذرانی نماید، مطابق با قانون فدرال ایالات متحده، حداکثر میزان بدهی شما در قبال سوء استفاده و جعل کارت اعتباری، 50 دلار است. به عبارتی دیگر، جعل کارت اعتباری مشکل شما نیست، بلکه مشکل بانک است. تا زمانی که شما از این میزان پشتیبانی برای سیستم پرداخت تلفن همراه برخوردارید، احتمالا زیرکانه و امن تر خواهد بودکه همچنان این کار را با کارت اعتباری انجام دهید. (و توجه داشته باشید که کارت­های بدهی یا Debit Cards لزوما چنین پشتیبانی را ارائه نمی­دهند حتی اگر روی آنها لوگوی اعتباری مانند ویزا یا مستر کارت به چشم بخورد.)