از عمر حافظه خود چقدر اطلاع دارید، به نظر شما حافظه در زنگی انسان نقش حیاتی دارد یا روز به روز با توسعه تکنولوژی نقش آن هم کمرنگ تر می شود؟ در طول روز چه کارهایی انجام میدهید که حافظه در انجام آنها دخیل است؟

جالب است بدانید که خودتان در تعیین طول عمر حافظه تان عامل اصلی هستید به طور مثال با انجام فعالیت هایی که باعث تقویت آن می شوید و همچنین داشتن رژیم های غذایی مناسب (بازی هایی مانند شطرنج، تخته نعل، دومینه و خوردن غذاهایی که حاوی امگا 3 هستند از قبیل مرغ و ماهی) این راهکارها خطر ابتلا به بیماری آلزایمر و مشکلات حافظه را کاهش می دهد.

کاهش حافظهحافظه با نزدیک شدن به پایان زندگی به خصوص در دو سال و نیم قبل از مرگ با سرعت چشم گیری شروع به از بین رفتن می‌کند. در واقع در این تونل زمانی عمر حافظه 17 تا 18 بار سریعتر از قبل کاهش می یابد و بروز نشانه های بیماری آلزایمر به این دوره مرتبط است و به کاهش مقدار حافظه در طول آن ربطی ندارد. به همین منظور محققان از تعدادی کشیش و راهبه بدون مشکلات حافظه دعوت به عمل آوردند که حافظه شان را مورد بررسی قرار بدهند در این تحقیق هر 6 ماه حافظه شان آزمایش می شد تا 15 سال قبل از مرگ شان ادامه داشت. بعد از فوتشان دانشمندان مغز آنها را برای یافتن نشانه های بیماری آلزایمر مورد بررسی قرار دادند آنها در این تحقیق از پایان عمر به عنوان یک نقطه مرجع برای پژوهش در کاهش حافظه استفاده کردند نه از تولد برای نقطه شروع.

نتیجه این پژوهش بیانگر این مطلب بود که به طور متوسط در حدود دو سال و نیم قبل از مرگ قسمت های مختلف حافظه و توانایی های فکر کردن تمایل شدیدی به کاهش سریع پیدا می کنند.

یافته های تحقیقات دانشمندان در این زمینه نشان می دهد تغییرات در فعالیت های ذهنی در 2 سال قبل از مرگ به طور مستقیم به بیماری آلزایمر ربط داده نمی شود بلکه نتیجه زوال فعالیت های شناختی دیگر است که ممکن است با تغییرات بیولوژیک در مغز به خصوص با نزدیک شدن به پایان عمر نشان داده شود.

در تحقیق دوم سعی شد که بر فعالیت های ذهنی تمرکز شود و 1،076 نفر با میانگین سنی 80 سال که از زوال عقل دور بودند در این بررسی شرکت کردند. شرکت کنندگان به مدت 5 سال سالانه حافظه شان مورد آزمایش قرار می گرفت آنها در این مدت فعالیت هایی را که انجام می دادند گزارش می دادند مثلا نحوه خواندن کتاب و روزنامه، رفتن به کتابخانه، نوشتن نامه، انجام بازی های تخته ای (شطرنج، چکرز) را گزارش می دادند. تکرار این فعالیت های ذهنی در مقیاسی از 1 تا 5 رده بندی شده 1 به معنای یک بار در سال یا کمتر و 5 تکرار روزانه آن را نشان می دهد.

نتایج حاکی از آن است که شرکت افراد در فعالیت های محرک ذهنی و عملکرد ذهنی آنها در روندهای مشابهی در طول سالها کاهش یافت. محققان همچنین دریافتند که افراد می‌توانند خود سطح شرکت حافظه در عملکردهای شناختی را تعیین کنند. (از طریق نگاه کردن به سطح انجام فعالیت های ذهنی یک سال قبل) اما سطح عملکرد شناختی بعد از انجام فعالیت های ذهنی قابل پیش بینی نیست.

دانشمندان می گویند رابطه علت و معلولی در بروز این پدیده برقرار است به این ترتیب که داشتن ذهنی فعال شما را به سمت سلامتی شناختی حافظه در سنین پیری هدایت می‌کند.

منبع: aan.com