سرطان با داشتن آمار بالای فوت امروزه به عنوان بیماری تهدید آمیز حیات انسان معرفی شده است. اما آیا در مرگ این بیماران فقط سرطان مقصر است و عوامل دیگر بی تاثیر هستند؟

آمارها حاکی از آن است که تعداد بیماران سرطانی در حال افزایش است اما سرانجام همه آنها به مرگ ختم نمی شود و تعدادی از آنها خوشبختانه درمان می شوند پس چرا با گذشت چند سال آنها جان خود را از دست می‌دهند؟ یک دسته از این بیماران مربوط به بیمارانی است که مبتلا به سرطان سینه بودند و درمان شدند و با سلامتی کامل در مقایسه با چند دهه گذشته در ادامه حیات هستند.

ولی گاهی اوقات این بیماران بعد از رهایی از سرطان کمتر به پیشگیری و درمان بیماری های دیگر اهمیت می‌دهند.

در مورد افرادی که سرطان آن‌ها در همان مراحل اولیه تشخیص داده می‌شود و درمان می‌شوند تنها یک نگرانی در این افراد باقی می ماند و آن ترس از ابتلای مجدد به این بیماری است و فکر می کنند که فقط سرطان خطر مرگ را برای آنها به همراه دارد در صورتی که تحقیقات در شیکاگو نشان می‌دهد این نجات یافتگان در اثر بیماری های دیگری از قبیل (ناراحتی های قلبی عروقی، فشار خون، دیابت) جان خود را از دست می‌دهند.

این افراد وقتی سرطان آن ها درمان می شود ابعاد دیگر سلامتی خود که تحت تاثیر عوامل دیگر ممکن است به خطر بیفتد را نادیده می گیرند و در بیشتر موارد بیماری های قلبی عروقی دلیل اصلی مرگ آنها تلقی می شود. این بیماری ها حتی بیشتر از سرطان ممکن است سالیان طولانی افراد را رنج بدهد.

شایعترین سرطان‌ها را بشناسید: سرطان (سینه، گردنه رحم، پروستات، ریه و روده بزرگ)

محققان یک پژوهش 18 ساله انجام دادند و 776 بیمار سرطانی را تحت نظر گرفتند و دریافتند که 51 درصد فقط در اثر سرطان جان خود را از دست دادند و 49 درصد در اثر بیماری های قلبی و عروقی فوت کردند.

بنابراین پزشکان به بیماران توصیه می کنند که بیماری های دیگر را نیز مهم بشمارند و برای درمان آنها به طور جدی اقدام کنند.

منبع