چاقی یک نوع بیماری است که آمار آن در جوامع به سرعت در حال افزایش است. این بیماری فقط مختص قشر کودکان نمی‌شود بلکه همه افراد را با انواع مقاطع سنی دربر می‌گیرد. سازمان بهداشت جهانی هشدار می‌دهد که برای حل این معضل باید بسیاری از عادات غذایی نامناسب  و ناسالم را در زندگی حذف کنیم.

عوامل زیادی در بروز چاقی نقش دارند مانند: خوردن غذاهای پرکالری و چرب، پرخوری، ورزش نکردن و تحرک کم فیزیکی.

شاید یکی از دلایل اصلی مصرف غذاهای فست فودی، تبلیغات پر رنگ و رویی است که در رسانه ها و مجلات شاهد آن هستیم و وقتی که این تبلیغات را می بینیم مغز از طریق الگوهای رفتاری ما را به سوی مصرف این غذاها سوق می دهد. محققان اخیرا دریافته اند که در مغز غدد درون ریزی وجود دارد که باعث تحریک شدن ما به مصرف این غذاها می شود.

آیا توجه کرده اید که وقتی عصبی هستید تمایل بیشتری برای مصرف غذاهای پرکالری، چرب و بدون ارزش غذایی دارید؟

محققان علت این رفتار را همان الگوهای مغزی می‌دانند که زمینه ساز چاقی می شود. این پژوهش در دانشگاه مک‌گیل، در موسسه مغز و اعصاب مونترال انجام شده که در آن به مقایسه افراد چاق و لاغر پرداخته اند.

در این پژوهش با یک تصویربرداری از سیستم عصبی مغز متوجه شدند که در مغز شبکه هایی وجود دارند که با کنترل اشتها، کشف سیگنال های یادگیری و انگیزه ای مرتبط با اشتها و دادن پاداش با مصرف غذا در ارتباط هستند.

مطالعات نشان می دهد که مکانیسم های مغز بسیار پیچیده است و تنها به سیگنال های غذایی غیر عادی مرتبط نمی شود و پرخوری ریشه های دیگری دارد که این موارد را شامل می‌شود:

  • شخص غذا را در چه شرایط محیطی و روحی می خورد
  • انتخاب غذا و سیگنال های پیش بینی نوع غذا

نتایج نشان می دهد که در محیط های ناسالم مغز آسیب پذیر است و انسان ها به نشانه های مواد غذایی مانند تبلیغات حساس هستند به خصوص وقتی در گذشته تجربه مصرف کردن این غذاها را داشته باشند که این را نمی‌توان نادیده گرفت.

برای حل این معضل باید تدبیری اندیشید همان طور که مصرف تنباکو در دو دهه پیش به عنوان مهمترین مشکل سلامت عمومی معرفی شد، بایستی علوم عصبی اشتها مورد اطلاع رسانی قرارگیرد و عموم را از عواقب آن توجیه کرد.

منبع