گذر زهره - ونوس

دیدن گذر زهره از مقابل خورشید از دید ما زمینی ها می‌تواند بسیار جالب و دل‌انگیز باشد. شاید برایتان جالب‌تر شود اگر تازه بفهمید که دیدن گذر ناهید فرصت فوق العاده نادری است که شاید نتوانید دیگر تا آخر عمرتان (105 سال دیگر) این پدیده نجومی را تجربه کنید!

آیا می دانید هیچ یک از مردان و زنانی که عمرشان محدود به قرن بیستم بود این حادثه نجومی را درک نکردند. پس ما قرن بیست و یکی ها واقعا خوش شانس هستیم که این پدیده را می توانیم دوبار مشاهده کنیم! (یکبار در سال 2004 و یک بار هم حالا در سال 2012 – الگوی 105.5, 8, 121.5 و 8 سال، الگوی فعلی گذر سیاره زهره در 243 سال است.)

در این گذر وضعیتی چون خورشید گرفتگی روی می دهد، با این تفاوت که به جای ماه این سیاره زهره هست که از برابر خورشید می گذرد و اینکه به توجه به فاصله اش از کره زمین زهره خیلی کوچکتر دیده می‌شود. (تصویر بهتر از متن با شما سخن می‌گوید!)

ديدن گذر ناهيد

دانشمندان با رسد جزئیات این پدیده نجومی قصد دارند به مطالعه درباره سیارات فراخورشیدی نیز بپردازند. با این حال برای همه دوستداران فضا و نجوم دیدن این گذر پدیده ای بسیار مهیج است.

گذر Venus را به توجه به موقعیتی که در آن قرار دارید می توانید در 5 یا 6 ژوئن مشاهده کنید. این رویداد در پنجم ژوئن، ساعت 18:05 به وقت شرق آمریکا شروع و دیده شده و برای آسیای غربی و آفریقا در بامداد روز ششم ژوئن (موقعیت خروج ناهید از دایره خورشید) قابل تماشا می‌باشد.

توصیه می شود هرگز بدون تجهیزات نجومی مستقیم به خورشید نگاه نکنید و برای مشاهده گذر زهره حتما از عینک های استاندارد مخصوص استفاده نمایید.

در سراسر ایران نیز از اولین ساعات طلوع خورشید فردا (چهارشنبه 17 خرداد 1391) گذر زهره را که بیش از نصف مسیرش بر روی خورشید را طی کرده است را می‌توانید ببینید.

[ylwm_vimeo]43506629[/ylwm_vimeo]

همچنین شبکه 4 تلوزیونی صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران سعی خواهد کرد در ویژه برنامه ای گذر زهره را با استفاده از تجهیزات نجومی و فیلم‌برداری به نمایش بگذارد. اين برنامه تلويزيوني ساعت 5 صبح بر روي آنتن می‌رود.

يادتان نرود كه اگر فردا صبح خوش‌خوابي كنيد و گذر زهره را از دست دهيد ديگر تا دسامبر 2117 فرصتي براي ديدن اين گذر نخواهيد يافت!