اگر علائم سرطان پوست زود تشخیص داده نشود می‌تواند یک نبرد مرگبار باشد و یک تهدید جدی برای سلامت به شمار رود. راهنمایی های زیر به شما کمک می کند علائم این بیماری را قبل از این که خیلی دیر شود تشخیص دهید و شروع به درمان کنید:

1- كراتوز اکتینیک (ضایعات پوستی)

در این شرایط پوسته ای را در برخی نقاط بافت های پوست، مانند سر و اطراف گردن و یا دست ها می‌بینید که دراثر زیاد قرار گرفتن در معرض خورشید ایجاد می‌شوند. اگرچه این علائم را به عنوان سرطان پوست تلقی می کنند اما شانس این که ضایعات پوستی سرطان زا باشند به شرایط بستگی دارد. با این حال اکثر متخصصین پوست توصیه می‌کنند این نشانه ها را جدی بگیرید تا درمان تسهیل یابد.

2- متورم شدن لب ها

بروز این مورد بسیار شبیه همان ضایعات پوستی است و در مردان مسن و افراد با رنگ پوست های روشن شایع تر است و با علائمی از قبیل متورم شدن لب‌ها و محو شدن خطوط آنها و درکل ایجاد لایه های پوسته پوسته ای قرمز رنگ بروز می‌یابد و اگر این تورم بدون درمان رها شود ممکن است به سرطان بدخیم تبدیل شود.

3- لکه های قرمز رنگ در ناخن

ظاهر شدن رشد قیفی شکل با یک پایه قرمز پوسته ای مانند، از نشانه های این سرطان است که خبر از وجود کاتین و پروتئین می دهد و در ناخن تشکلی می شود آنها در ابتدا با چند میلی متر قطر مشخص می شوند اما بعد به طرز قابل توجهی می‌توانند رشد کنند و سلولهای سرطانی پوست را ایجاد کنند.

4- خال های غیر طبیعی

این خال ها در هر قسمتی از بدن که فکرش را بکنید می توانند ظاهر شوند البته با حاشیه های کم رنگی که با گذشت زمان بزرگتر هم می شوند.این خال ها در ابتدا فورا سرطان را نشان نمی دهد اما در صورتی که درمان نشوند به زودی به سرطان تبدیل می شوند.

5- ملانوم (پوست های خال خالی)

مرگبارترین نوع سرطان است با وجود این که نشانه های بارز زیادی ندارد و می‌تواند پوست های خال خالی با رنگ های ناگهانی ظاهر شود. تغییر در اندازه، شکل یا رنگ خال ها نشانه های سریعتر آن هستند با این حال اگر متوجه نامنظم شدن محدوده خال ها یا خارش، چرکین شدن و یا خونریزی های متناوب شدید توصیه می‌شود سریعا یک چک‌آپ پزشکی انجام دهید تا خیالتان راحت شود.

6- سرطان سلول های سنگفرشی

این سرطان در قسمت هایی از بدن که به طور مرتب در معرض آفتاب هستند بیشتر است؛ مانند (گردن، بازوها، بینی، سر، پیشانی، گونه ها، لب ها) در این قسمت یک ضایعه با یک سر قرمز رنگ رشد می کند و در نهایت خونریزی می‌کند و به یک زخم خشک تبدیل می‌شود. این نوع سرطان به کلی قابل درمان است.

7- سرطان سلولهای بازال

شایعترین و قابل درمانترین در طبقه سرطان ها است. اگرچه این نوع سرطان به آرامی رشد می کند اما می تواند به اشکال مختلفی خود را بروز دهدو عمدتا با برجستگی هایی در صورت و گردن با رگه های خونی مشخص پدیدار می شود و همچنین ممکن است به صورت یک لایه زخم مانند آشکار و به سرطان تبدیل شود.

با قرار گرفتن متناوب در معرض خورشید سرطان پوست به یک بیماری رو به رشد در میان مردم تبدیل شده است. بر این اساس اگر متوجه یکی از نشانه های بالا شدید در اسرع وقت به یک پزشک مراجعه کنید.