زایماندوران بارداری شرایط بسیار خاصی است که مادران باید درآن مراقب خود و جنین‌شان باشند البته اطرافیان نیز در مهیا کردن این شرایط نقش بسیار مهمی دارند.

اما گاهی اوقات آن قدر به مادران باردار توصیه می‌کنند که باید مراقب خودت باشی که همین زمینه ساز ایجاد نگرانی و در نتیجه استرس می‌شود که عامل ایجاد خطر هم برای مادر و هم برای جنین است سعی کنید در این دوران محیط آرامی را برای آنها فراهم کنید. مادران هم باید به توصیه های پزشکی زیر توجه کنند تا زودتر از موعد زایمان نشوند و 9 ماه را به سلامتی طی کنند .

علت های زایمان زودرس:

عواملی از قبیل بیماری های خود مادر مثل ناهنجاری بارداری که باعث می‌شود مادر قدرت نگهداری جنین را تا زمان موعد نداشته باشد، مسمومیت حاملگی یا عفونت، کم یا زیاد شدن مقدار اب کیسه بچه یا پاره شدن آن، رشد کم جنین یا تپش غیر نرمال قلب جنین و همچنین کار بیش از اندازه که منجر به خستگی مادر شود، استرس، مصرف خودسرانه داروها که علاوه بر تاثیرات منفی بر جنین احتمال زایمان زودرس را افزایش می‌دهند. همچنین قرار گرفتن در معرض دخانیات، چاقی مفرط نیز موارد مهمی هستند که باید مورد توجه قرار بگیرند.

یک مادر چگونه میتواند بفهمد در خطر زایمان زودرس است؟

علائم زایمان عبارتند از درد و گرفتگی کمر، باز شدن دهانه رحم، خونریزی، پاره شدن کیسه آب، احساس سنگینی کردن، دردهای فشار دهنده زایمانی اگر تعداد آنها از بیش از 6 بار در ساعت باشد و دردهایی مانند دردهای عادات ماهیانه و درد شکم؛ همه این نشانه ها می‌توانند خبر از زایمان زودرس بدهند. در ضمن خوب است بدانید در زایمان های زودرس احتمال زنده ماندن نوزدان دختر بیش از پسران است چون دخترها رشد سریعتری در درون رحم دارند و کاملتر هستند.

توصیه های آخر:

  • پزشکان همچنین معتقدند شرایط آب و هوایی بر سلامت جنین نقش بسزایی دارد.
  • خوردن بیش از اندازه کافئین هم توصیه نمی شود چون کافئین می‌تواند از جفت رد شود و بر روی قلب و تنفس جنین اثر بگذارد و تا جایی که امکان دارد بخصوص در سه ماهه اول بارداری مصرف آن را کمتر کنید.
  • مصرف قرص آهن با تجویز پزشک را نیز از یاد نبرید.

با آرزوی سلامتی برای همه مادران و فرزندانشان.