جایزه سالانه شرکت ماکروسافت به دستکش داده ای هوشمند برای حل مشکلات ناشنوایان در ارتباط با دیگران و ترجمه زبان اشاره به گفتار، تعلق گرفت.

دستکش هوشمند

جایزه 25.000 دلاری ماکروسافت به یک تیم دانشجویی اوکراینی، برای ساخت و فروش دستکشی که کاربران زبان اشاره را قادر به صحبت با تلفن همراه می کنند تعلق گرفت.

ارتباط ناشنوایان با جامعه محدود است و اینکه ارتباط ناشنوایان در جامعه مثلا در فروشگاه ها، پایانه های حمل و نقل، رستوران و … دشوار است. طراحان این دستکش امیدوار هستند با استفاده از این دستکش بتوانند شکاف بین ناشنوایان و جامعه را کاهش دهند.

این دستکش هوشمند، با استفاده از سنسور های موجود حرکات و زبان اشاره را دریافت و با استفاده از نرم افزار موجود بر روی تلفن همراه و با استفاده از اسپیکر به زبان صوتی تبدیل می‌کند.

هریک از این دستکش های فوق العاده، مجهز به یک میکروکنترولر، 15 سنسور انعطاف‌پذیر، شتاب‌سنج، ژیروسکوپ، قطب نمایی برای تعیین موقعیت دستکش در فضا، ماژول بلوتوث برای انتقال داده ها از دستکش به تلفن همراه و پورت USB برای به هنگام‌سازی با رایانه و شارژ باتری لیتیوم یون برای تامین قدرت دستکش است. همچنین پانل های خورشیدی بر روی دستکش به خاطر افزایش فواصل نیاز به شارژ و نیز نگرانی های زیستی، تعبیه شده است. نرم افزار موجود برروی ویندوز فون، حرکات کاربر را از طریق سنسورها دریافت و نتایج را به صورت صوتی پخش می کند.

طراحی دستکش ناشنوایان

بی‌شک این فناوری کاستی های نیز دارد. البته برای لبخوان های ماهر نیز برخی دشواری ها (مثلا اتاق تاریک) وجود دارد. برخی از افراد شنوا با زبان اشاره آشنایی ندارند، که این دستگاه می‌تواند مفید باشد. به علاوه احتمالا برخی ناشنوایان علاقه ای به پوشیدن این دستکش ها نشان ندهند ویا اینکه پردازش رایانه ای بسیار کند ویا غیرطبیعی باشد.

همچنین این دستکش ها حالات طبیعی چهره انسان را ضبط نمی‌کنند که نقش به سزایی در انتقال مفهوم دارد. به هر حال این فناوری بسیار خلاقانه می‌باشد و ماکروسافت تصمیم گرفته است برای ارتقاء قابلیت های آن سرمایه گذاری کند.