اگرچه ورزشکاران المپیک متعهد به گرامیداشت “روح واقعی جوانمردی” هستند، تقلب در بازی های المپیک قدمتی به اندازه خود بازی ها دارد. همان گونه که نُه نمونه زیر نشان می‌دهد، در طول سال ها ورزشکاران المپیک تلاش نموده اند تا با استفاده از همه انواع عملگرهای نیروزا – از مواد مخدر تا خودروها تا خواهران دوقلوی همسان – به برتری دست یابند.

تقلب در المپیک

بن جانسون در طول بازی های المپیک 1988 سئول در نیمه نهایی 100 متر از دیگران پیشی می گیرد.

1. بن جانسون. پس از درهم شکستن یک رکورد جهانی با بردن قابل پیش بینی ترین رویداد بازی های المپیک 1988 سئول، در دو 100 متر، دونده دو سرعت کانادایی در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت ” یک مدال طلا ، چیزی است که هیچ کس نمی‌تواند از چنگ شما درآورد.” یک روز بعد، آزمایش استروئید آنابولیک جانسون مثبت بود و از مدال طلا محروم شد که این مدال به کارل لوئیس آمریکایی اعطا شد. (آزمایش ماده محرک لوئیس در طول آزمایش های المپیک 1988 ایالات متحده مثبت بوده است، اما کمیته المپیک ایالات متحده محرومیت او را لغو کرد.) در سال 1999، سعدی القذافی، پسر دیکتاتور لیبی معمر القذافی و فوتبالیستی مشتاق، جانسون را به عنوان مربی تناسب اندام استخدام کرد. پس از آماده شدن برای یک بازی در یک لیگ فوتبال ایتالیا، قذافی نیز در آزمایش مواد مخدر رد شد.

2. مادلین و مارگارت د جسوس. پس از آنکه مادلین د جسوس پرتوریکویی در هنگام رقابت پرش طول با مشکل لنگیدن مواجه شد، قادر نبود که در مسابقه 4 در 400 متر دو امدادی بازی های 1984 لوس انجلس بدود. در طرح و نقشه ای که در نزدیکی هالیوود در سر پرورانده شده بود، مادلین از کمک خواهر دوقلوی همسان خود، مارگارت، همچون یک دغل باز برای ورود به مسابقه حذفی بهره برد. مارگارت مرحله دوم مقدماتی را دوید و تیم پیشی گرفت. هرچند، هنگامی که سر مربی تیم پرتوریکو از نیرنگ آگاه شد، تیم خود را از فینال بیرون کشید.

تقلب در المپیک - مسابقه دو

ماریون جونز در فینال 100 متر در طول بازی های المپیک 2000 سیدنی شرکت می کند.

3. فرد لورز. پیش از تشویق هزاران هم وطن در بازی های 1904 سنت لوئیس، دونده آمریکایی نخستین رقابت کننده ای بود که از خط پایان دو ماراتن گذشت. یک مشکل: لورز پس از آنکه در اوایل مسابقه دچار گرفتگی عضلات شد، 10 مایل از مسیر مسابقه ماراتن را سوار خودرو شده بود. پس از خراب شدن خودرو، لورز که جان تازه ای گرفته بود 5 مایل پایانی را دوید و پیش از هر کدام از هم‌قطاران دونده خود وارد ورزشگاه المپیک شد. با این حال، نیرنگ به سرعت آشکار شد، و لورز به آسانی کمک خودرو به خود را پذیرفت. (در دیگر تغییر و تحول عجیب، برنده واقعی دو ماراتن، توماس هیکس آمریکایی ماده محرک – یک دوز استریکنین، سولفات در سفیده های تخم مرغ و یک جرعه برندی – را در طول مسابقه استفاده نمود. عملگرهای نیروزا، هرچند به طور بالقوه مهلک و مرگبار بود، در چارچوب قوانین سال 1904 گنجانده شده بود.)

4. اسپریدون بلوکاس. لورز نخستین دونده ماراتن المپیک نبود که سواری مجانی گرفت، اما حداقل به قدر کافی متقلب خوبی بود که به ظاهر برنده مسابقه باشد. از سوی دیگر، بلوکاس در افتتاحیه المپیک در دو ماراتن آتن سال 1896 سوار کالسکه شد اما تنها موفق شد که در جایگاه سوم از خط پایان بگذرد. دونده یونانی رد صلاحیت شد، و کشور میزبان از دستیابی به سه جایگاه برتر رویدادی مهم در بازی های المپیک محروم شد.

5. ماریون جونز. دونده دو سرعت و پرش طول آمریکایی ستاره بازی های 2000 سیدنی بود چرا که او سه مدال طلا و دو مدال برنز را به دست آورد و نخستین زنی بود که برنده پنج مدال در یک بازی انفرادی المپیک شد. هرچند، شاهکارهای او، مورد سوء ظن قرار گرفت پس از آنکه خبرها در طول بازی ها آشکار نمود که همسرش سی.جی هانتر، ورزشکار پرتاب وزنه آمریکایی، آزمایش استروئیدهایش مثبت است. جونز استفاده از عملگرهای نیروزا را به شدت تکذیب کرد. در سال 2007، جونز استفاده از استروئیدها را پیش از بازی های سیدنی پذیرفت، و به دلیل دروغ گفتن به کارآگاهان فدرال به شش ماه زندان محکوم شد. او مدال های المپیک خود را از دست داد.

تقلب در المپیک6. بوریس اُنیچنکو. این اندکی از فناوری بالایی در زمینه خدعه و نیرنگ که شایسته یک رمان جاسوسی جنگ سرد است برخودار بود که اُنیچنکو به آن دست زد، یک ورزشکار مسابقات پنج گانه نوین از اتحاد جماهیر شوروی و سرهنگ کا.گ.ب، که از بازی های مونترئال 1976 اخراج شد. اُنیچنکو که برنده دو مدال پیشین المپیک بوده است، به گونه ای شمشیر اپه را تجهیز کرده بود که هر زمان دکمه ای را که در دسته پنهان شده بود می‌فشرد، برخورد را به اشتباه ثبت می‌نمود. اتحاد جماهیر شوروی ناکام ماند، در حقیقت، در هنگامی که کاپیتان انگلیس جیم فاکس عقب نشینی کرده و آشکارا شمشیر به او اصابت نکرده بود، تابلوی نتایج ضربه ای را ثبت کرد. مقامات شمشیر اپه را مورد آزمایش قرار دادند و ترفند کشف شد.

7. تیم ورزش های پنج گانه نوین تونس. اگر در ابتدا نتوانستید موفقیتی کسب کنید، تقلب نمایید. کلماتی که تیم نالایق ورزش های پنج گانه نوینِ تونس در بازی های 1960 رم به آن اعتقاد داشت. در رویداد نخست، تمام تیم از اسب هایشان سقوط کردند. یک ورزشکار در رقابت شنا تقریبا غرق شده بود، تیم مجبور شد که از رویداد تیراندازی خارج شود پس از آنکه یک عضو تیم تقریبا به قضات آسیب رساند. برای رویداد شمشیربازی، تونسی ها تصمیم گرفتند که شمشیرباز خبره خود را هر بار به طور مخفیانه بیرون فرستاده و امیدوار بودند که هیچ کس به پشت ماسک نگاهی نیندازد. با این حال، بار سوم که همان شمشیرباز خارج گردید، نیرنگ کشف شد.

در طول بازی های المپیک 1936 برلین، ورزشکار مرد هورست راجن خود را به عنوان ورزشکار زن پرش ارتفاع به جای دورا راجن، جا زد.

8. شناگران آلمان شرقی. آلمان شرقی به تیم پر قدرت المپیک در استخر در دهه های 1970 و 1980 بدل شد و موفقیت باورنکردنی آنها – همراه با ویژگی های فیزیکی و بدنی مشخص – سوء ظن ها را در مورد استفاده از استروئید افزایش داد. هنگامی که یک مربی رقیب احساساسات درونی خود را در مورد بسیاری از شناگران زن تیم آلمان شرقی بیان نمود، مربی آلمان شرقی پاسخ داد “ما اینجا برای شنا کردن آمده ایم، نه آواز خواندن.” پس از فروپاشی دیوار برلین، مربیان تیم شنای زنان در سال 1991 آنچه که مدت زمان زیادی مورد ظن و تردید بوده را پذیرفتند، اینکه شناگران آلمان شرقی به طور منظم از استروئید استفاده می‌کردند. در سال 2000، مدیر ورزش تیم آلمان شرقی سابق و مدیر امور پزشکی اش در یک دادگاه برلین در مورد “دوپینگ منظم و فراگیر در ورزش های رقابتی [آلمان شرقی] ” گناهکار شناخته شدند.

9. دورا راجن. در طول بازی های المپیک 1936 برلین، آلمان رتبه چهارم در پرش ارتفاع زنان را کسب نمود. پس از برجای گذاشتن رکورد پرش ارتفاع زنان در سال 1938، خبر تکان دهنده ای منتشر شد، راجن یک مرد بود. بعدها در طول زندگی اش، هورست راجر ادعا کرد که نازی ها به او دستور داده بودند که “به خاطر افتخار و شکوه آلمان” خود را به عنوان یک زن جا بزند. بنا به گزارش، او همچنین گفت “به مدت سه سال من همانند یک دختر زندگی کردم و این بسیار ملال آور بود.”

ترجمه شده از نوشته Christopher Klein در وبگاه تاریخ