سیستم عامل iOS شرکت اپل و تبلت های خانواده iPad تولیدی این کمپانی سلطان بلامنازع بازار جهانی تبلت ها است. بنا به آمار و ارقامی که اخیراً موسسه تحقیقاتی گاتنر در اختیار سانه های جمعی قرار داده است، یاران استیو جابز توانسته اند نه تنها برتری خود در این بازار را حفظ کنند که با فاصله معنی دار از اندروید گوگل، همچنان یکه تاز این بازار پر سود هستند.

موسسه تحقیقات فناوری گاتنر که مقر اصلی آن در استمفورد در ایالت کانکنیکات امریکا واقع است، یکی از معتبر ترین مراکز تحقیقاتی پیرامون فناوری اطلاعات و ارتباطات به حساب می آید که به طور مرتب ارزیابی های معتبری را در زمینه های گوناگون در اختیاران صاحب نظران و کارشناسان امر قرار می‌دهد.

در گزارشی که این موسسه به تازگی در زمینه میزان تسخیر بازار تبلت ها منتشر کرده است، پس از اپل شاهد حضور جدی و رو به رشد اندروید گوگل هستیم که با فروش بیش از 17.3 میلیون دستگاه و در اختیار داشتن 28.8 درصد از بازار جهانی در سال 2011، می کوشد تا در سال جاری میلادی به فروش بی سابقه 37.9 میلیون دستگاهی رسیده و به 31.9 درصد از بازار احاطه داشته باشد.

پس از اندروید ویندوز مایکروسافت قرار گرفته است، جالب اینکه علی رغم عدم حضور تبلت های ویندوزی تاکنون، کارشناسان امیدوارند که از 26 اکتبر امسال به بعد و با عرضه ویندوز 8، جای کار برای این سیستم عاکل نیز باز شده و بتواند تا پایان سال به فروش قابل تامل 4.9 میلیون دستگاه و در حقیقت 4.1 درصد از بازار دست پیدا نماید. این موضوع البته به شرایط و پارامتر های گوناگونی بستگی دارد که یکی از آنها عرضه به موقع این سیستم عامل جدید از سوی یاران بیل گیتس و همراهی بیش از پیش تولید کنندگان و شرکای سخت افزاری با مایکروسافت است.

بلک بری با فروش 807 هزار دستگاهی و تنها 1.3 درصدی از بازار در جایگاه بعدی قرا گرفته است. در واقع می‌توان این سیستم عامل را در مقام آخر تصور کرد چرا که سایر سیستم ها در مجموع توانسته اند 1.9 میلیون دستگاه معادل 3.2 درصد بازار را از آن خود کنند. این ضعف حضور بلک بری می تواند به دلیل تاخیر در عرضه روایت جدید نیز باشد. کارشناسان امیدوارند با عرضه بلک بری جدید، فروش محصولات این کمپانی نیز فزونی یافته و به 2.6 میلیون دستگاه معادل 2.2 درصد ارتقا یابد.

علی ایحال لازم به ذکر است که سیستم های مجهز به اندروید بر خلاف سایر رقبا، تنها از نسخه ی نرم افزاری واحدی استفاده نمی کنند و تقریبا هر کمپانی برای خود یک سیستم عامل اندروید شخصی سازی شده تهیه کرده و آن را بر روی سخت افزارهای تولید خود سوار می کنند. به طور نمونه تبلت کیندل فایر شرکت کتابفروشی آنلاین آمازون و تبلت های نووک شرکت بارنز اند نوبل روایتی خاص از اندروید را دارند.

برای آنکه چشم انداز بهتری نسبت به این اعداد و ارقام داشته باشید آنها را در قالب یک جدول کامل و دو نمودار خدمت شما تقدیم می نماییم، امید که مقبول افتد.

آمار سیستم عامل تبلت ها

جدول1 – میزان فروش تبلت با سیستن عامل های مختلف در 2011 و پیشبینی برای پایان 2012

آمار فروش تبلت با سیستم عامل های مختلف در 2011

شکل1 – درصد فروش سیستم عامل تبلت ها در سال 2011

آمار فروش تبلت 2011 و 2012

شکل2- مقایسه میزان فروش تبلت ها در سال 2011 با پیش بینی فروش در سال 2012