بالاخره پس از مدت‌ها انتظار و شایعات فراوان، گوشی تلفن همراه Galaxy S III سامسونگ به بازار عرضه شد. این تلفن هوشمند که مجهز به سیستم عامل آندروید 4.0 یا ساندویچ بستنی است با ابعاد 8.6×70.6×136.6 میلی‌متری‌اش شکل ظاهری زیبا و جذابی دارد؛ در حقیقت گجت جیبی بزرگی به حساب می‌آید. این گوشی از پردازنده 1.4 گیگا هرتزی Exynos چهار هسته‌ای و یک گیگا بایت حافظه رم بهره برده و دارای یک واحد پردازش گرافیکی چهار هسته‌ای است.

Galaxy S III در مقام مقایسه به نازکی S II است اما صفحه نمایشی به مراتب بزرگ‌تر دارد. از آن گذشته از نظر وزن نیز با 133 گرم ناقابلش از S II سنگین‌ترمی‌باشد. که به نظر می‌رسد به دلیل شیشه اضافی بکار رفته در تولید صفحه نمایش آن است. صفحه نمایش سوپر AMOLED این گوشی 4.8 اینچ اندازه دارد و با کیفیت HD تصاویر را به روشنی و وضوح بالایی نشان می‌دهد؛ طوری که وزن اضافی آن چندان به نظر نمی‌آید.

کیفیت صفحه نمایش گوشی 720×1280پیکسل است و در هر اینچ مربع نیز 306 (PPI) واحد تصویری را نمایش می‌دهد؛ که نهایتاً تصویر خروجی بسیار شفاف‌تر از مدل قبلی‌اش می‌شود. جالب اینکه، حتی اگر سامورایی چشم بادامی‌ها را با گوشی گاوچران‌ها مقایسه کنیم، آیفون 4S با آن صفحه نمایش Retina باید لنگ بیندازد!

علی رغم اخبار غیر رسمی پیشین، این گوشی دارای دکمه خانه، منو/برنامه‌های اخیر و دکمه بازگشت بر روی بدنه گوشی است که در هنگام استفاده نوری در زیر آن می‌درخشد. از این گذشته باوجودی که شایعاتی مبنی بر عرضه این گوشی با دوربین 12 مگا پیکسلی بر سر زبان‌ها بود، S III تنها دارای دوربین 8 مگا پیکسلی به همراه فلاش LED است. در جلوی گوشی نیز یک دوربین 1.9 مگا پیکسلی برای تماس‌های تصویری و وب کم قرار گرفته است.

طراحی سامسونگ گلکسی S III

جالب اینکه به کمک سامانه SmartStay، گوشی نگاه کاربر را تشخیص داده و تا زمانی که وی به صفحه نمایش نگاه می‌کند، تصویر با وضوح بالا و روشنایی کامل نمایش داده می‌شود. از این گذشته قابلیت تماس مستقیم (Direct Call) به کاربر اجازه می‌دهد تنها با قراردادن تلفن در کنار گوش خود به سادگی هر چه تمام‌تر با مخاطبی که پیامک ارسال کرده تماس تلفنی، پیامکی و غیره حاصل کند.

شاید بتوان ادعا کرد یکی از مهم‌ترین قابلیت‌های گوشی S III سیستم S Voice آن است. S Voiceسامانه‌ی تشخیص صوتی مبتنی بر آندروید است که مخصوص گوشی‌های سامسونگ طراحی و تولید شده است. ویژگی جالب S Voice آن است که نه تنها عبارات طبیعی گفتاری را تشخیص می‌دهد، بلکه می‌تواند تا چهار دستور مجزا را برای فعال‌سازی گوشی را بفهمد. بدین ترتیب می‌توانید با ذکر عباراتی چون «آماده شو»، «روشن شو» و غیره نیز گوشی خود را از حالت آماده به حالت فعال تغییر وضعیت دهید و از آن استفاده نمایید.

تازه، سامسونگ این قابلیت را در برخی از برنامه‌های داخلی گوشی نیز تلفیق کرده است، مثلاً در برنامه دوربین عکاسی می‌توانید بدون اینکه حتی یک دکمه را بفشارید تنها با ذکر یک دستور آن را فعال نموده و با دستوری دیگر تصویر مورد نظر را ثبت کنید. پس نتیجه می‌گیریم S Voice به مراتب کاربردی‌تر از Siri در گوشی‌های آیفون است.

اشتراک سریع در گالکسی اس 3

از دیگر جنبه‌های مثبت این گوشی آن که اشتراک گذاری بسیار تسهیل شده است. سوای WIFI داخلی، در Galaxy S III قابلیت NFC نیز فعال شده است، با ترکیب این دو به فن آوری S Beam خواهیم رسید. فن آوری که به کمک آن می‌توان با نزدیک کردن دو گوشی به هم، تصاویر و یا فایل‌های ویدئویی را با سرعت زیاد انتقال داد. گفتنی است سرعت انتقال به روش NFS در حدود 400 و در روش WIFI مستقیم نیز تا 300 مگا بیت بر ثانیه می‌رسد.

Galaxy S IIIاز دیگر سوی قابلیت جدید All Share Play سامسونگ به کاربر اجازه می‌دهد تا فایل‌هایی که بر روی لپ تاپ، تلویزیون هوشمند و سایر ابزارهای الکترونیکی خود دارد را از طریق گوشی دسترسی داشته و آن‌ها را به یک تلویزیون HD منتقل کرده و در آنجا به تماشا بنشینند. که این مورد برای تماشای فیلم و انجام بازی‌های ویدئویی بسیار خوب است.

Galaxy S III امکان مشاهده تصاویر ویدئویی و هم‌زمان ارسال پیامک، مرور صفحات اینترنتی و سایر امور گوشی را می‌دهد. در این حین یک کادر تصویر کوچک در گوشه صفحه نمایش همچنان به نمایش فیلم ادامه می‌دهد و می‌توانید هر زمان که خواستید سریعاً به فیلم بازگشته و ادامه آن را در نمای بزرگ ملاحظه فرمایید.

متأسفانه علی­رغم توان بالای پردازنده گرافیکی درانجام بازی‌های سنگین و قدرت زیاد پردازنده اصلی و پشتیبانی خوب سیستم عامل آندروید؛ مصرف انرژی در این گوشی زیاد است. باتری 2100 میلی آمپری آن 20 درصد مصرف اضافی که احتمالاً به خاطر پردازنده چهارهسته‌ ای یاصفحه نمایش بزرگ آن است را تحمل می‌کند.

این گوشی که در واقع یک رایانه همراه به حساب می‌آید یکی از جدیدترین رقبای iPhone 4S بوده و در سه نوع با حافظه داخلی 16، 32 و 64 گیگا بایتی عرضه می‌شود، راستی برای راه اندازی آن به سیم کارت‌های میکرو نیاز دارد.