پیش‌تر در پاسخ به اینکه مردم در مناطق زلزله زده آذربایجان شرقی چه می‌خواهند؟ چند سطری نوشتیم و اینکه بیش از هرچیزی به آینده و بازسازی خانه هایشان می‌اندیشند.

در این پست درباره اقداماتی که دولت و صنایع بزرگ برای تسریع بازسازی مناطق زلزله زده می‌توانند انجام دهند می‌نویسیم.

سیاست های یارانه ای دولت

دولت می‌تواند با برنامه ریزی سیاست های یارانه ای مدت دار به تسریع در بازسازی مناطق زلزله زده کمک کند. در زیر دو مثال را بررسی می‌کنیم:

ارائه سوخت یارانه ای به کوره های آجرپزی در استان زلزله زده

آجر یکی از مصالح اصلی ساختمان سازی است. پس از طرح هدف‌مند سازی یارانه ها سوخت مصرفی کوره های آجرپزی (نفت کوره) بیش از 20 برابر افزایش یافته است که در حال حاضر باعث تعطیلی برخی از کوره های آجرپزی و نیز افزایش آجر شده است. همچنین فعالان در این عرصه برای پخت آجر و آماده سازی آن، بابت تدارک هزینه سوخت آن با مشکلاتی روبرو هستند. دولت با ارائه سوخت یارانه ای به تولیدکنندگان و عقد قرارداد می‌تواند باعث تسریع در تولید و کاهش هزینه آجر مورد نیاز برای بازسازی مناطق آسیبل دیده در زمین‌لرزه شود.

ارائه سوخت یارانه ای به ماشین آلات عمرانی

ماشین های عمرانی (برای راه سازی و ساختمان سازی) نقش به‌سزایی در پیش‌برد پروژه های عمرانی دارند و بایستی به نقش آنها در بازسازی و به‌سازی مناطق زلزله زده توجه کرد.

سیاست های مالیاتی

سیاست های مالیاتی مناسب می‌تواند باعث تشویق شرکت ها و صنایع خصوصی برای کمک به زلزله زدگان شود. همچنین از منابع مالیاتی می‌توان برای بازسازی مناطق زلزله زده استفاده کرد.

صنایع بزرگ و معادن استان

صنایع بزرگی چون تراکتورسازی، ماشین سازی، سیمان صوفیان، مجتمع فولاد بناب، ایران خودرو تبریز و … و نیز معادن بزرگی چون معدن مس و معدن طلا در شهرستان زلزله زده ورزقان و معادن با ارزش دیگر در دیگر شهرستان های اطراف که زمین‌لرزه را حس کرده اند وجود دارد، که در آبادی و بازسازی شهرها و روستاهای زلزله زده می توانند کمک بسیاری کنند.

راستش اینکه تیتر این پست خیلی بی‌ربط بود را خودم هم قبول دارم ولی درکل خواستم اشاره کنم به اینکه وقتی دولت می گوید پس حتما می‌تواند ظرف 2 ماه مناطق زلزله زده را بازسازی کند! حال باید منتظر بود و دید آیا در این 57 روز باقیمانده (هنگام انتشار این پست دو روز از این بیانات معاون اول رئیس جمهور گذشته است) مناطق زلزله زده بازسازی می‌شود یا نه؟!