بنا به اخباری که از وال استریت، مرکز تجاری-اقتصادی امریکا به گوش می‌رسد، شرکت اپل که در زمینه تولید سخت افزار و نرم افزارهای رایانه ای مشغول به فعالیت است، بالاخره توانست به عنوان با ارزش ترین سهام در طول تاریخ فعالیت بازار بورس دست پیدا کند.

روز دوشنبه این هفته ارزش سهام این کمپانی به رقم باورنکردنی 624 میلیارد دلار رسید و توانست نه تنها به عنوان با ارزش ترین سهام بازار بورس نیویرک لقب بگیرد، بلکه رکورد جهانی را نیز بشکند. پیش تر شرکت مایکروسافت توانسته بود ارزش سهام خود در روزهای اوج حباب دات-کام در نیمه آخر دهه 90 میلادی به بالاترین رقم برساند.

حباب دات-کام دوره ای ویژه در اقتصاد کشورهای صنعتی بود که از 1995 میلادی تا سال 2000 به طول انجامید و شرکت هایی که در این مدت یک پیشوند «e-» به ابتدای نام خود و یا یک پسوند «.com» به انتهای نام خود می افزودند، توانستند بهای سهام خود را در بازار به طرز قابل ملاحظه ای افزایش دهند. این حباب در مارس 2000 با رسیدن شاخص نزدک (NASDAQ) به بالاترین رقم، به اوج خود رسید.

اپل که چهار ماه متوالی با کاهش ارزش اقتصادی دست به گریبان بود، توانست با توجه به خوش بینی کارشناسان نسبت به عرضه گوشی آیفون 5 و احتمال معرفی تبلت های ارزانتر و کاراتر iPad این رکورد اقتصادی را بر جای بگذارد.

در پایان روز کاری دیروز در بورس نیویورک، سهام اپل با افزایش 2.6 درصدی نسبت به جمعه گذشته که معادل 17.04 دلار امریکا است، با ارزش 665.15 دلار بسته شد. به استناد سندهای مالی موسسه ارزیابی استاندارد اند پورز (S&P) مایکروسافت، جدی ترین رقیب اپل، توانسته بود در روزهای اوج حباب دات-کام در سال 1999 میلادی ارزش سهام خود را به رقم 620.58 میلیارد دلار برساند.

البته اگر نرخ تورم این چند ساله را در نظر بگیریم، ارزش سهام مایکروسافت در آن زمان چیزی در حدود 851 میلیارد دلار امروزی می ارزد. این در حالی است که همکنون ارزش اقتصادی سهام مایکروسافت با کاهش قابل ملاحظه به عدد 256.7 میلیارد دلار تنزل کرده است.

بنا به نظر کارشناسان اقتصادی و بررسی دقیق نمودار رشد سهام این کمپانی، اپل این روزها در بهترین وضعیت اقتصادی خود در ده سال اخیر به سر می برد؛ و اگر تورم را در محاسبات خود لحاظ نکنیم، اپل در حال حاضر با ارزش ترین شرکت در کل تاریخ اقتصادی جهان به حساب می آید. ولی اگر تورم را به حساب آوریم، همچنان بیل گیتس و دوستان در مقام بالاتری قرار دارند.

نمودار ارزش سهام اپل از تاسیس تا 2012