درونگراها به نقاط قوتی دست می‌یابند که ممکن است برونگراها از آن برخوردار نباشند.

“بیشتر مردم نمی‌دانند که من یک درونگرا هستم.”

این اعتراف را از زبان بسیاری از مدیران موفق در کمال شگفتی می‌شنوم. در حقیقت، بسیاری در طول گفتگو با من در مورد درونگرایی شان، رک و راست و اغلب با تخلیه هیجانات درونی در مورد تجربه هایشان صحبت می‌کنند. همچنین بیشترشان می‌پذیرند که در برخی مراحل مسیر رهبریشان، به خاطر خلق و خوی آرام خود ناچار بوده اند که برای غلبه بر نادیده انگاشته شدن و سوء تعبیر از جانب دیگران، کار کنند.

چگونه این رهبران درونگرا این کار را انجام می‌دهند؟ چگونه آنها می‌توانند در جهان تجاری برونگرا، رشد و ترقی کنند؟ آنها به دنبال درک – و اجرای – نقاط قوت خود هستند.

بر طبق گزارشی تمام 40% مدیران، خود را درونگرا توصیف می‌کنند از جمله بیل گیتس از مایکروسافت، سرمایه گذاران برتر وارن بافِت و چارلز شواب، مدیر اجرایی اون، آندرئا یونگ, غول انتشارات مرحوم کاترین گراهام. افراد خاصی همچون رئیس جمهور باراک اوباما نیز درونگرا هستند. این به چه معنا است؟ که افراد درونگرا، نه فقط برونگراها، از جوهره درست برای رهبری سازمان ها به گونه ای فعال، در فرهنگ تجاری برونگرا برخوردارند.

در اینجا پنج ویژگی کلیدی رهبران درونگرا که بر پایه توان و موفقیت درونی شان،به آنها یاری می‌رسانند را بیان می‌کنیم:

1. آنها نخست فکر کرده، سپس حرف می‌زنند.

رهبران درونگرا پیش از صحبت، فکر می‌کنند. حتی در گفتگوهای خودمانی و معمولی به نظرات دیگران با دقت توجه کرده و پیش از پاسخ دادن توقف و تأمل می‌کنند. مدیری به من می‌گوید که راحت نشسته و به عقاید و پیشنهادهای گروه تحت رهبری خود گوش می‌کند، اغلب با بهره گیری از سکوت فرصت خلق تفکر جدید را می‌بخشد.

یادگیری به وسیله گوش دادن، نه حرف زدن، ویژگی است که درونگراها به طور مداوم بروز می‌دهند. آنها همچنین رفتار و حالت آرامش و سکوت را برای جلب توجه در میان همه سرو صداها و پرگویی های سازمانی بکار می‌برند. (یک نظر فکورانه و مستدل در یک جلسه می‌تواند گروهی را در کنار فراز و نشیب ها رو به جلو براند.) در حقیقت، قدرتمندترین فرد در اتاق، آرام ترین است. به علاوه، تمایل یک درونگرا برای سنجیده شدن بیشتر با کلمات، موهبت و امتیازی مهم در اقتصاد جاری است، هنگامی که هیچ رهبری قادر به ایجاد اشتباه و خطاهای پرهزینه نیست.

2. آنها متوجه عمق و ژرفا هستند.

رهبران درونگرا بیش از وسعت به دنبال عمق هستند. آنها دوست دارند که به عمق توجه کنند و پیش از حرکت به سوی یک موضوع جدید در مسائل و عقاید، کند و کاو نمایند. آنها به سمت گفتگوهای پرمعنا و ارزشمند کشیده می‌شوند، نه صحبت ها و وراجی های سطحی، و می‌دانند که چگونه پرسش های مهم مطرح نمایند و حقیقتا به پاسخ ها دقیق گوش می‌سپارند. دبورا دانسایر، پزشک، رئیس و مدیر اجرایی Millennium ، یک شرکت زیست دارویی، در کمبریج، ماساچوست، در مصاحبه اخیر با نیویورک تایمز گفت “علاوه بر انجام بررسی های سازمانی و برگزاری نشست ها در تالار شهرداری، به صورت برنامه ریزی شده در طول زمان قدم می‌زنم، درست کنار دفاتر توقف می‌کنم… فقط می گویم، ‘هی، چه چیزی شما را تا این وقت شب نگه داشته است؟ روی چه چیزی کار می کنید؟ در حال حاضر هیجان انگیزترین چیز برای شما چیست؟ در کجا پیشرفت و ترقی مان را می بینید؟ ‘ ” دکتر دانسایر معتقد است که با پیگیری این نوع پرسش های ژرف – چیزی که رهبران درونگرا به طور استثنایی به خوبی آن را انجام می‌دهند – مدیران می‌توانند آنچه را که به دور از دسترس سازمان هایشان است، بیاموزند و استعدادهای برتر خود را به کار گرفته و حفظ نمایند.

3. آنها آرامش را ساطع و پراکنده می کنند.

رهبران درونگرا چندان آشکار نیستند و به چشم نمی‌آیند. اما در زمان بحران، آنها یک اعتماد به نفس اطمینان بخش و آرامی را ترسیم می‌کنند – رئیس جمهور اوباما را تصور کنید – و به نرمی و به آرامی بدون در نظر گرفتن شور و هیجان گفتگو و شرایط ، سخن می‌گویند. هر زمان که آماده یک نشست، یک سخنرانی یا یک رویدادخاص هستند، راز موفقیت آنها در یک کلمه خلاصه می شود: آماده سازی. آنها اغلب پرسش های نشست را پیشاپیش به خوبی طرح کرده و می‌نویسند، برای گفتگوها و سخنرانی های مهم، با صدای بلند تمرین می‌کنند. آنها همچنین “به صورت پندارگونه” عمل می‌نمایند: مدیری به من می‌گوید که پیش از کنفرانس های صنعتی مهم وانمود می‌کند که جیمز باند است. این موجب می‌شود که او احساس خونسردی و اعتماد به نفش بیشتری نماید. آنها همچنین با آرام نمودن افکار منفی و مثبت‌تر ساختن تجربه های پیشرو، به لحاظ روحی به درون خود توجه دارند. پیش از رویدادهای شبکه، باب گودیر (Bob Goodyear)، رهبر فناوری اطلاعات پایگاه آتلانتا، به خود می گوید “من می‌توانم هر کاری را در مدت 30 دقیقه انجام دهم.”

4. آنها به انگشتان خود اجازه سخن گفتن می‌دهند.

رهبران درونگرا نوشتن را به سخن گفتن ترجیح می‌دهند. این راحتی در کنار کلمات نگاشته شده، اغلب به آنها در مفصل و روشن بیان نمودن جایگاهشان و مستند نمودن عملکردهایشان بهتر یاری می‌رساند. همچنین به آنها کمک می‌کند که ابزارهای شبکه اجتماعی آنلاین همچون توییتر را برای ایجاد فرصت های جدید برای بودن با کارکنان، مشتریان و دیگر سهام داران در محیط بیرون، همانند یک اهرم بکار برند. به عنوان مثال، با استفاده از Blue Shirt Nation Best Buy’s یک شبکه اجتماعی داخلی برای کارمندان در فروشگاه های بزرگ الکترونیکی، مدیریت ارشد و همکاران فروش می‌توانند به طور مداوم با عقاید و اظهار نظرهای کارگران مذاکره کننده مرتبط گردند. من یک مسئول ارشد امور مالی را می‌شناسم که روزانه مطالبی در یک وبلاگ داخلی می‌نویسد و در تازه ترین مطلب ارسالی توضیح داده است که چگونه او “بیان و ارائه ای خوب و عالی” را با تمرین، ممکن ساخت. بنابراین با به اشتراک گذاشتن تجربه خود، نه تنها صراحت و صداقت خود را نشان داد بلکه آموزش و مربیگری را به هزاران کارمند نیز ارائه نمود.

5. آنها خلوت و تنهایی را در آغوش می‌کشند.

رهبران درونگرا با صرف اوقات تنهایی، نیرو و انرژی می‌گیرند. آنها از خستگی مردم رنج می‌برند و نیازمند عقب نشینی و خلوت گزینی هستند تا به دفعات باتری های خود را شارژ کنند. این وقفه های منظم واقعا به تفکر، خلاقیت و تصمیم گیری آنها شدت و نیرو می‌بخشند، و هنگامی که تحت فشار قرار می‌گیرند، به آنها کمک می‌کنند که پاسخگو باشند، نه اینکه از خود واکنش و حساسیت بروز دهند. هنگامی که درونگراها به آن کشش درونی احترام می‌گذارند، می‌توانند بهترین کارشان را انجام دهند. در مدیریت نمودن وقفه ها، آنها به مدیریت انتظارهای مردم نیز می‌پردازند. در هنگام درخواست پاسخ به تقاضاها و نظرات، Martin Schmidler ، معاون رئیس جمهور در سازمان خدمات غذایی ملی، اغلب به گروه خود می‌گوید که او نیازمند زمانی برای جذب و فراگیری آنچه که درخواست یا ارائه شده است، می‌باشد. او در مورد چگونگی و زمان بازگشت خود به سوی مردم صریح و بی آلایش است، و به طور مداوم تعهدات خود را تا به آخر دنبال می‌‌کند. این شفافیت و ثبات به او یاری می‌رساند تا با گروه خود اعتماد و اطمینان را ایجاد نماید.

این نوشته ترجمه مقاله ای از Jennifer B. Kahnweiler نویسنده کتاب “رهبر درونگرا: با تکیه بر قدرت آرامش تان” است. او بنیانگذار و رئیس AboutYOU، مشاور رهبری پایگاه آتلانتا و مربی اجرایی و سخنران شرکت است.