به تازگی از مجموعه ‌ای از کارت پستال های قدیمی مربوط به قرن نوزدهم میلادی پرده برداری شده است که آینده از نگاه نگارگر آن روزگاران را به زیبایی به تصویر کشیده است.

حال پس از گذشت این مدت مدید، آینده ی گذشتگان به دوران کنونی ما بدل گشته، که می‌توان نشست و با نگاهی نقادانه به چشم اندازهای آن روزگاران چشم دوخت.

هنرمند فرانسوی این کارت پستال ها را در خلال سالهای 1899 تا 1910 میلادی به تصویر کشیده و زندگی مردم پاریس در سال 2000 میلادی را پیش‌بینی کرده است. علی رغم اینکه بسیاری از این ایده ها در آستانه قرن بیست و یکم به وقوع نپیوسته است، برخی اما با تغییرات کم و زیادی محقق شده و واقعی تر از این عکس ها هستند.

بیایید با هم نگاهی به این آلبوم حیرت انگیز بیاندازیم و قدری بیشتر با قوه تخیل مردم یک قرن پیش اروپا آشنا شویم:

کارت پستال های قدیمی

در این تصویر می‌توانید مردم پاریس را مشغول بازی کریکت آن هم در زیر آب مشاهده بفرمایید! با وجودی که در سال 2000 میلادی شهر پاریس به زیر آب نرفته، اما گرمایش زمین نه تنها موجب آب شدن بیش از پیش یخ های ذخیره در قطبین زمین شده که در آینده بیم آن می رود سرزمین های پست شمال اروپا و دیگر نقاط نزدیک به دریاهای آزاد با این خطر بالقوه مواجه شوند. از سویی دیگر با نگاه به این کارت پستال یادمان می آید که فناوری های امروزه آنچنان پیشرفته شده اند که می توان به زودی در زیر دریا نیز زندگی را ادامه داد. کاری که اعراب در ساخت هتلی چندین میلیون دلاری به دنبال اثبات آن هستند.

کارت پستال قدیمی

در این تصویر که چندان از واقعیت امروزی دور نیست، افرادی قابل ملاحظه هستند که توسط ارتباط تصویری با هم صحبت می کنند. فناوری که به چت (گفتگوی اینترنتی) ویدئویی حال حاظر بسیار شبیه است. جالب اینکه این ارتباط تصویری به کمک یک اپراتور ویژه و استفاده از دستگاه هایی پیچیده رنگ واقعیت گرفته در حالی که اکنون هر کسی می‌تواند با سهولت و با بهره از کمترین اطلاعات و دانش فنی با هر فرد دیگری در اقصی نقاط جهان ارتباط برقرار نماید، تنها ابزار مورد نیاز هم یک عدد گوشی هوشمند تلفن همراه، لپ تاپ یا یک رایانه رومیزی معمولی است.

کارت پستال قدیمی

این تنیس بازان پاریسی در حالی قرار بود در آینده بر بلندای زمین به ورزش بپردازند که وسیله ای کایت مانند بر دوش و راکت تنیس در دست مشغول بازی هستند. حقیقتاً مشخص نیست اگر یکی از این ورزشکاران تعادل خود را از دست بدهد یا سحواً به بازیگر دیگر برخورد کند چه بلایی ممکن است بر سر این تنیسورها بیاید. شاید آمبولانس هوایی یا چیزی شبیه به آن نیز از پیش تعبیه کرده باشند! راستی تنیسورهای پرنده را دیده اید؟

کارت پستال قدیمی

وال هایی در خدمت حمل و نقل زیر آبی! این تصویر شاید برای انسان های صد سال پیش اروپا رویای جالب توجهی از آینده بوده است، اما دوستداران محیط زیست و حیات جانداران می‌توانند به خصوص در اروپا دردسرهای بدی برای چنین شرکت های حمل و نقلی ایجاد کنند. با توجه به رو به انقراض بودن جمعیت وال ها و شکار بی رویه و از همه بدتر آلودگی های زیست محیطی، متاسفانه امیدوار نیستیم که تا صد سال آینده خبری از چنین پستانداران زیر آبی باشد!

کارت پستال قدیمی

اسکیت بازی در یک بعد از ظهر دوست داشتنی در پاریس، عروس شهرهای جهان، آن هم با اسکیت های الکترونیکی چه کیفی می تواند داشته باشد! جالب اینجاست که خالق اثر امیدوار بوده این اتفاق علمی – تخیلی – ورزشی در سال 2000 محقق شود، موضوعی که می توان مدعی بود نه صد درصد بلکه تا حدودی به واقعیت نزدیک است. امروزه صنایع ورزشی پیشرفت های چشمگیری در عرصه تولیدات خود داشته اند و توانسته اند تا با ارتقای کیفی و نوآوری های متعدد ورزش را به تفریح نزدیک تر کنند. راستی یادآوری می‌کنیم که اولین تخت اسکیت پس از سال های 1940 ساخته شده است!

کارت پستال قدیمی

مدت زیادی نیست که دستگاه های گرم کن گازی و برقی به خانه ما ایرانیان راه یافته است. این در حالی است که اروپایی ها از سالیان متمادی پیش، نه تنها از گاز برای گرما و روشنی بهره برده اند بلکه افکار بلند پروازانه ی دیگری در سر داشتند. اگر با دقت بیشتری به این کارت پستال توجه کنید، خواهید دید که قرار بوده در سال 2000 مردم این قاره سبز با استفاده از انرژی عنصر رادیوم گرما و نور را به خانه های خود ببرند! حال این پرسش در ذهن مخاطب کنجکاو شکل می گیرد که آیا با وجود این همه نیروگاه برق که با بهره از انرژی صلح آمیز هسته ای کار می‌کنند این موضوع محقق نشده است؟ راستی یادمان نرود این درست همان حقی است که مردم کشورمان سالها است به دنبال احقاق آن هستند!

کارت پستال قدیمی

حقیقتاً اگر قرار بود که آشپزخانه های آینده این طور به آزمایشگاه شبیه باشند، دیگر به نظر شما رقبتی برای غذا خوردن در کسی باقی می‌ماند؟ اما نباید از یاد ببریم علی رغم تصویر زیبای آشپزخانه های مدرن امروزی، استفاده از آن همه غذایی که در کارخانجات صنعتی تهیه شده است ما را به فکر می اندازد و به راستی سخنی به گزافه نیست اگر بگوییم که مطبخ امروزی مان دور از این تصویر نیست!

کارت پستال قدیمی

ماموران آتش نشان پرنده را می‌توان یکی از بهترین ایده های خلاقانه این هنرمند فرانسوی به حساب آورد. روزگاری که در آن نجات جان دیگران به قیمت از دست رفتن جان یک آتش نشان نباشد به راستی که دنیای زیبایی خواهد بود. امروزه شاید آتش نشانان بال پروازی بر پشت خود ندارند، اما با استفاده از فناوری های مدرن چیزی هم از این موضوع کم ندارند! استفاده از دستگاه های پیشرفته آتش نشانی و تمهیدات جدید برای حفظ ایمنی پرسنل این نیرو، موجب شده تا نه تنها امدادرسانی با سرعت و دقت بهتری صورت بگیرد، بلکه دیگر آتش یک بلای مهار ناشدنی نیست!

کارت پستال قدیمی

شاید تصویرگر این کارت پستال علمی – تخیلی هرگز تصور نمی‌کرد که مردمان دیار چین و ماچین که تصویر دو تن از آنها در این عکس قابل روئیت است، در ابتدای قرن بیست و یکم قادر به ساخت نمونه ای مشابه همین قطار برقی باشند! اژدهایی آهنی که نه تنها با فاصله از سطح زمین حرکت می کند، بلکه قادر است با سرعتی مافوق تصور تعداد زیادی از مسافران را صحیح و سالم به مقصدی که صدها کیلومتر آن طرف تر قرار دارد برساند.

کارت پستال قدیمی

کشاورزی در عصر آینده نمی‌تواند عقب تر از بقیه امور حرکت کند. از آنجا که رشد کشاورزی و صنعتی شدن لازم و ملزوم یکدیگرند، تصویرگر، این صنعت حساس و مهم را با بی مهری همراه نکرده و آرزوی آینده ای ساده تر برای دهقانان زحمت کش را در سر دارد. روزگارانی که برداشت محصول به سادگی حرکت دادن اهرم ها و فشردن تکمه های الکتریکی باشد. می توان مدعی شد با وجود تراکتورهای پیشرفته و دستگاه های برداشت محصول نوین، حقیقتاً کشاورزی از گذشته ساده تر، پر منفعت تر و سود آورتر شده است.

کارت پستال قدیمی

اگر شما هم با دستگاه هایی چون فنوگراف دست به گریبان بودید و لذت موسیقی با زحمات زیاد و مشقات بی پایان همراه می‌بود، دیگر نمی توانستید این چنین آسوده خاطر بر روی صندلی دلخواه خود لم داده و از نوای آهنگ های مورد علاقه خود لذت ببرید. امروزه فناوری با این حوزه بسیار مهربان بوده و شاهد پیشرفت های غیر قابل تصوری در این عرصه هستیم. یادتان نرود اگر به گذشته برگردید و با پیشینیان ملاقات کنید، حتی انتلکتوآرترین آنها نمی‌توانند دستگاه های پخش صوتی و آیپاد کوچولوی دوست داشتنی تان را درک و باور کنند؛ مطمئناً همین نقاش کارت پستال های فوق با آن همه روشنفکری و خوش بینی به آینده نیز در این زمینه عاجز خواهد بود!

کارت پستال قدیمی

نیروی هوایی فرانسه با این بالن ها مقتدرتر از پیش شده است، سفینه های هوایی که می‌توان به کمک آنها به راحتی به دشمن حمله برد و از کیان مردم در برابر خصم نگاهداری نمود. اما چیزی که به ذهن هیچ کس در آن سالها نمی‌رسید وقوع دو جنگ عالمگیر در اوایل قرن بیستم بود که نه تنها موجب پیشرفت های فنی و جنگی دول درگیر شد، بلکه اروپایی ها من جمله فرانسوی ها را در آسمان قوی تر از هر زمان دیگری نمود.

کارت پستال قدیمی

اینکه قرار بودن فناوری کارها را ساده تر کند موضوع قابل دفاعی است، اما به نظر می‌رسد این آرایشگاه آینده آنچنان پیچیده و عجیب و غریب است که باوجود ساده تر کردن امور این استاد سلمانی، می‌تواند برای مشتریان نیز جالب توجه و سرگرم کننده باشد. البته امیدواریم همه امور به دست تکنولوژی سپرده نشود چرا که هیچ روباتی نمی‌تواند جای یک استاد سلمانی پرچانه و پرحرف را بگیرد.

کارت پستال قدیمیاگر قرار بود صنعت پرواز به این تصویر تکیه زیادی کند، آنگاه مطمئن باشید هلی کوپتر (چرخ بالهای) امروزی نیز به وحشتناکی این هلی کوپترهای اولیه می‌بودند! مهمتر از همه آنکه خالق اثر پیش بینی درستی کرده و اگر به آسمان پر از پرنده این کارت پستال توجه کنید در خواهید یافت که نقاشی پر بیراهی نیست.

کارت پستال قدیمی

علی رغم این همه پیشرفتی که گذشتگان برای مای آیندگان متصور بودند، باز هم نمایش های (شو) زنده و اسب سواری جایگاه خود را کما فی السابق حفظ کرده اند. موضوعی که بر خلاف درستی یا نادرستی برخی از کارت پستال های قبلی، این یکی صد درصد صحیح است و همچنان متمولین زیادی در اقصی نقاط جهان هزینه های هنگفتی را برای این تفریح بورژوایی خویش متقبل می‌شوند. به راستی که ماهیت بشر علی رغم تغییرات فنی بسیار در این سال ها همانی است که بوده، بدون هیچ کم و کاستی شاید!!

منبع: بخش خبری یاهو