گسترش بیش از پیش استفاده از تلفن های همراه موجب شده تا بسیاری از کودکان و نوجوانان زیر 18 سال با تهیه این ابزار نه تنها از آن برای برقراری تماس، ارسال و دریافت پیامک و انجام انواع و اقسام بازی های گوناگون بهره ببرند، بلکه این گجت ها را به عنوان ابزاری برای انجام تقلب در سر امتحان بکار گیرند!

تقلب با موبایل در مدرسه

نتایج تحقیقی علمی که توسط متخصصان شرکت امنیتی مک آفی (McAfee) در سال 2012 میلادی بر روی رفتارهای نوجوانان در اینترنت صورت گرفته است، تنها 23 درصد از والدین از انجام تقلب توسط گوشی تلفن همراه و فرزندانشان در مدرسه ابراز نگرانی می‌کنند.

این در حالی است که در حدود نیمی از نوجوانان (48 درصد) اذعان می‌نمایند که برای یافتن پاسخ صحیح پرسش ها به کمک گوشی تلفن همراه خود شبکه اینترنت را کاویده اند.

در عین حال 22 درصد از نوجوانان معترفند که از این طریق تقلب کرده و پاسخ پرسش های مورد نظر خود را یافته اند. در پایان نیز تنها 5 درصد از والدین باور دارند که فرزندانشان در مدرسه دست به چنین اموری می‌زنند.

این تحقیق همچنین نشان می‌دهد که از مجموع چیزی در حدود 77.2 درصد از والدین هیچ نگرانی از بابت تقلب آنلاین فرزندانشان در مدرسه ندارند.

از سویی دیگر نتایج تحقیق دیگری نشان می‌دهد که والدین میزان علاقمندی فرزندانشان به گجت ها را کمتر از آنچه که حقیقتاً هست، ابراز می‌دارند. در واقع گجت ها یکی از مهمترین وسائلی هستند که در خریدهای پیش از آغاز سال نوی تحصیلی در غرب صورت می‌گیرد.

علی رغم جنبه های منفی چون تقلب، فناوری های نوین مزایای بسیاری برای محصلان و دانش آموزان دارند. بهره از نوآوری های تکنیکی در کلاس درس یکی از ابزارآلات آموزشی با کارکردهای تعلیمی است که می‌تواند به مراتب نتایج بهتری را نسبت به کتب درسی داشته باشند.

جالب اینکه برنامه های کاربردی که تلفیقی از سرگرمی و آموزش هستند، توانسته اند تا بیشترین میزان بازده آموزشی را داشته باشند؛ به نحوی که می‌توانند ساعت ها مخاطب خود را بدون احساس خستگی درگیر مواد درسی نمایند.

منبع