استیو جابزحال که مدتی از درگذشت مدیرعامل اسبق شرکت اپل گذشته است، برخی از درخت های سیبی که به دست او کاشته شده به بار می‌نشیند. جالب است بدانید برگ‌ه­ای طلایی که در هزارمین دستگاه iMac این کمپانی قرار داده شده بود، نصیب برنده خوش اقبال­اش شده و او نیز این برگه را به فروش رسانده است!

این بلیط طلایی به برنده خود اجازه می‌دهد تا خود به همراه خانواده از دفتر مرکزی و مدیر عامل این شرکت در کوپرتینو بازدید کند. شاید استیو نیز مایل بوده تا به سان ویلی وونکا، جای جای شرکت را به بازدیدکنندگان ویژه‌­اش نشان دهد و در آخر یک پیشنهاد ویژه، پشینهادی که به قول پدرخوانده نمی‌توان آن را رد کرد!

متاسفانه، دادگاه کالیفرنیا رویای آنچنانی جابز را بر باد داد! به استناد رای دادگاه فوق، زمانی قرعه­‌کشی­‌هایی از این دست قانونی است که نیازی به خریداری محصولی خاص نباشد! شاید برای حفظ حقوق تمامی مشتریان این رای منطقی و معقول باشد اما مطمئناً کسی که برگه طلایی نصیبش شده چنین عقیده ای ندارد! اما نکته جالب توجه آنکه، پس از مرگ استیو، دوستان و همکاران راه او را ادامه می‌دهند.

بی تردید حوزه تاثیر مدیوم سینما تنها به سالن های نمایش ختم نشده و قدرت اصلی این رسانه زمانی بروز می‌کند که اینچنین از تاثیرگذاری آن متحیر می شویم. شاید استیو جابز نیز متاثر از ویلی وونکا در فیلم سینمایی «چارلی و کارخانه شکلات سازی»* ساخته تیم برتون در سال 2005 دست به این کار زده است، یا شاید هم برعکس، کسی چه می­‌داند!

* لازم به ذکر است که فیلم «چارلی و کارخانه شکلات سازی» اقتباسی سینمایی از کتابی به همین نام به قلم رولد دال نویسنده بریتانیایی است و در سال 1964 برای گروه سنی کودکان نگاشته شده که در 155 صفحه منتشر شده است.

منبع