tineye.comموتوری منحصر به فرد برای جستجوی تصاویر، به قدرتمندی گوگل و بدون نیاز به کلمات کلیدی! یکی از دوستان عکسی را برایتان دندان‌آبی کرده است! عجب عکس معرکه‌ای، می‌خواهید همان عکس را در اندازه بزرگتر برای چاپ یا انتشار در وبلاگ‌تان پیدا کنید. هر چه کلمات گوناگون را گوگل می‌کنید، چیزی دستگیرتان نمی‌شود؛ آه خدای من، حال چه باید کرد؟

حلال مشکل شما tineye.com است. به این سایت مراجعه کرده، عکس مورد نظر خود را بارگذاری ‌کنید یا نشانی اینترنتی آن را وارد نمایید. هیچ نیازی به درج کلمات کلیدی و نام فایل نیست! این موتور جستجو با توجه به الگوهای رنگی و قالب تصویر به جستجوی تصاویر مشابه می‌پردازد و اگر موردی یافت، آن را فهرست می‌کند.

جالب اینکه می‌توانید نتایج جستجو را با توجه به اندازه رده‌بندی نمایید، و بدین ترتیب بزرگترین تصاویر در بالای فهرست قرار می‌گیرد. از دیگر امکانات Tineye می‌توان به مقایسه تصاویر یافته شده با تصویر اصلی، ارسال نتایج به پست الکترونیکی و اشتراک گذاری جستجو اشاره کرد.

tineye.com

Tineye چطور کار می‌کند؟ زمانی که تصویری را بارگذاری می‌کنید، سایت یک «اثرانگشت» دیجیتالی منحصر به فرد از آن تصویر می‌سازد. سپس این اثرانگشت را در بین سایر اثرانگشت‌های مربوط به دیگر تصاویر جستجو می‌کند. به همین خاطر در بین نتایج، اغلب تصاویری یافت می‌شود که دارای تغییرات جزئی هستند. مثلاً اگر یکی از عکس‌های تخت‌جمشید را جستجو کنید، ممکن است با انواع و اقسام پوسترها، تصاویر شخصی و خبری مواجه شوید.

اگر حس و حال مراجعه به سایت tineye.com را ندارید، می‌توانید افزونه‌ی مخصوص آنرا برای مرورگر فایرفاکس یا اینترنت اکسپلورر نصب کنید، تا هر زمان که مشغول گشت و گذار در اینترنت هستید و تصویری نظر شما را جلب کرد، تنها با یک کلیک راست و انتخاب گزینه‌ی Search Image on Tineye آنرا جستجو کنید. راستی یادتان باشد، تصویری که برای جستجو انتخاب می‌کنید، خیلی کوچک نباشد.

راستی در بخش جستوجوی تصاویر گوگل هم امکانی مشابه البته با الگوریتمی متفاوت وجود دارد. کافی است بر روی تصویر دوربین در کادر جستوجو کلیک کرده و در کادر جستوجو عکس را از طریق URL و یا از هارد خود انتخاب کنید تا جستوجو بر اساس تصویر مورد نظرتان صورت بگیرد.