دیواره آتشین ویندوز

فایروال یکی از مهمترین قسمت‌های دفاعی سیستم عامل را تشکیل می‌دهد، با این حال برخی از برنامه‌ها، بدافزارها، و گاه خود کاربران اقدام به غیرفعال کردن آن می‌کنند. البته اغلب برنامه‌های فایروال در چنین مواقعی، با پیغامهایی کاربر را از این نقیصه مطلع می‌کنند، ولی متاسفانه فایروال ویندوز چنین قابلیتی ندارد. پس لازم است برای اطمینان از فعال بودن فایروال به طریقه زیر عمل کنید:

1. فعال یا غیر فعال مسئله این است: به گوشه پایینی سمت راست صفحه نمایش نگاه کنید. اگر علامت سپر قرمز رنگی می‌بینید بر روی آن کلیک کنید تا مطمئن شویم مربوط به فایروال است. اگر مربوط به فایروال باشد، نشانگر آن است که فایروال سیستم عامل خاموش است!

2. فعال کردن فایروال در سه سوت: برای فعال کردن فایروال باید به بخش Security Center ویندوز که در کنترل پنل قرار دارد برویم. برای این منظور مسیر زیر را دنبال کنید:

Start > Control Panel > Security Center (ویندوز XP)

در ویندوز 7، می‌توانید مستقیما به بخش Windows Firewall موجود در کنترل پنل مراجعه نمایید:

Start > Control Panel > Windows Firewall (ویندوز 7)

3. میانبری برای تنبل‌تر‌ها: اگر حس کلیک زیادی ندارید می‌توانید به گزینه Run ویندوز رفته و دستور firewall.cpl را اجرا نمایید.

4. قرمز پرخطر، سبز بی‌خطر: در پنجره باز شده با مجموعه‌ای از تنظیمات مربوط به فایروال مواجه می‌شوید. اگر پنجره‌ها به رنگ قرمز بود، به معنی خاموش بودن یا عدم به‌روزرسانی فایروال است که با تنظیم مناسب به رنگ سبز بی‌خطر دست پیدا خواهید کرد.

اگر سیستم عامل محبوب‌تان ویندوز است، همیشه مراقب ویندوزتان باشید!