ترفندهایی ساده و کاربردی برای کاربران واژه‌پرداز Word

ترفند امروز برای تایپیست‌ها، دانشجویان، پایان‌نامه نویسان، روزنامه‌نگاران و خلاصه هر کسی که با فایل‌های متنی طولانی سر و کار دارد مناسب است. به تجربه می‌دانیم کار کردن با فایل‌های طولانی متنی دشوار است، مدام مجبوریم برای حرکت بین صفحات، چرخک موشواره را بچرخانیم یا حتی سخت‌تر، این کار را با نشانگر انجام دهیم. آیا برای این سرگیجه راه بهتری نیست!؟

بندانگشتی

اگر از نسخه 2007 یا 2010 برنامه واژه‌پرداز مایکروسافت ورد (Word) استفاده می‌کنید، کافی است چند کلیک ناقابل بزنید تا مشکل برای همیشه حل و فصل شود. می‌توانید با فعال کردن ستون نمایش بندانگشتی یا پنجره ناوبری، کار را ساده کنید.Navigation Pane in Word 2010

برای فعال کردن نمایش بندانگشتی به زبانه View رفته، و از بخش Show / Hide، گزینه Thumbnails را فعال کنید. به همین سادگی! حال ستونی در سمت راست فایل گشوده می‌شود که تمام صفحات در آن نمایش داده شده است، برای جابجایی بین آنها کافی است تنها یک کلیک بزنید و از این صفحه به صفحه دیگر پرواز کنید.

جالب اینکه این قابلیت کاربردی از نسخه 2007 به بعد در برنامه گنجانده شده است، پس اگر هنوز هم از نسخه‌های قدیمی‌تر استفاده می‌کنید، دلیل خوبی برای ارتقاء و تجربه محیط زیبای برنامه دارید؛ مطمئن باشید ارزشش را دارد!

اگر از کاربران نسخه 2010 برنامه هستید، یک امکان جالب دیگر نیز در اختیار شما است. Navigation Pane یا پنجره ناوبری را نیز می‌توانید از زبانه View فعال کنید. بدین ترتیب هر زمان که متون را قالب‌بندی می‌کنید، با توجه به نوع آن، عناوین فهرست می‌شوند. البته امکان مشابهی در قسمت Document Map در نسخه 2007 وجود دارد که ضعیف‌تر است.

در پنجره ناوبری اجزایی که دسته‌بندی یکسانی داشته باشند زیر هم نشان داده می‌شود. مثلاً تمام تیترها، زیر تیترها و غیره. بدین ترتیب سریعتر از همیشه می‌توانید بخش مورد نظر خود را یافته و به آن دسترسی پیدا کنید. تازه می‌توانید متن دلخواه را کشیده و رها کنید، مطمئن باشید از این ساده‌تر دیگر ممکن نیست!