امروزه خطری به نام محتوای نامناسب بسیاری را تهدید می‌کند. محتوای غیراخلاقی و مستهجن با بهره گیری از فناوری ترسناک‌تر می‌شود؛ مخصوصا در نگاه والدین. محتوای غیراخلاقی یا به بیان ساده تر پرنوگرافی یک مشکل رو به رشد در میان کودکان و نوجوانان است و متاسفانه عواقب بسیار بدی به همراه دارد.

در اینجا سه پیشنهاد ساده برای محافظت از فرزندان‌مان در برابر محتوای نامناسب داریم:

تنظیمات دستگاه ها: آزادی خوب است تا وقتی که عواقب بدی نداشته باشد! وقتی شما اجازه می‌دهید تا کودک شما از تمامی امکانات رایانه، تلفن همراه و … استفاده کند، درواقع در عصر اطلاعات، شما به محتوای نامناسب اجازه می‌دهید تا به فرزندانتان نزدیک شود. با استفاده از قابلیت های دستگاه های الکترونیک و یا نرم افزارهای خارجی شما می‌توانید برخی از امکانات را برای فرزندان خود محدود کنید. مثلا قابلیت اشتراک عکس یا ویدئو را بر روی تلفن همراه فرزند خود غیرفعال کنید. همینطور بایستی در انتخاب و خرید دستگاه های دیجیتال با قابلیت های ارتباطاتی در این باره دقت کنید.

نظارت: بدون ایجاد هیچ تنشی می‌توانید رایانه و تلفن همراه فرزند خود را بررسی کنید. این حق و وظیفه شما است.  برای نظارت بر رفتار فرزندتان با دستگاه های الکترونیک می‌توانید از نرم افزارهای مربوطه استفاده کنید. مثلا با نصب نرم افزاری بر روی رایانه خود می‌توانید تمامی ارتباطات اینترنتی و حتی ارتباطات داده ای غیراینترنتی را زیرنظر داشته باشید.

شاید شما متوجه شوید که فرزندتان به صورت پنهانی و مدت زیاد با تلفن همراه و یا رایانه در اتاق خواب خود و یا در مکان های دیگر فعالیت می‌کند. این به این معنی است که آنها در حال مخفی کردن چیزی هستند که آنها نمی‌خواهند شما آن را ببینید یا بخوانید. می‌توانید مخفیانه دستگاه های الکترونیک را بررسی کنید یا دوستانه از او بخواهید که مثلا تلفن همراهش را به شما نشان دهد و یا حتی می‌توانید فراخوان عمومی به تمام اعضای خانواده بدهید تا دستگاه های الکترونیک شان را در لیست بازرسی عمومی \قرار دهند! همه اینها به شما و روش های تربیتی تان مربوط می‌شود. اما این را به یاد داشته باشید که شما به عنوان والدین وظیفه نظارت بر فرزندانتان را دارید.

آموزش: در وهله نخست کودکان از والدین الگوبرداری می‌کنند. شما می‌توانید با دوری از سخنان زشت و ناپسند و ایجاد محیطی آرام در خانواده نقش مهمی در عدم انحراف رفتاری در کودک داشته باشید. اما به یاد داشته باشید که در عصر تکنولوژی و رسانه های بزرگ فرزندانمان توانایی بالایی در دریافت و اشتراک محتوا دارند. بهترین راه برای جلوگیری از آسیب‌های محتوای نامناسب، آموزش است. کودکان‌مان نیاز دارند تا از بسیاری از جنبه های مرتبط با محتوای نامناسب مطلع باشند. به کودکان‌مان بگوییم که دنبال چه باشند و از چه چیزی دوری کنند و اینکه دلیل گفته هایمان چیست، به آنها بگوییم که رفتار آنها در کودکی در آینده آنها و جامعه شان تاثیر دارد، در ذهن و احساساتشان. سعی نکنید در کودکان حس ترس ایجاد کنید. اجازه دهید کودکانتان سوال کنند و شما صادقانه به آنها جواب دهید.