مقامات سازمان فضایی ایران از ارسال موفقیت آمیز یک میمون زنده به فضا خبر دادند. ایالات متحده نیز، برنامه های فضایی خود را با ارسال میمون به فضا آغاز کرده است، که در این پست نگاهی سریع به آزمایشات پرتاب فضایی آمریکا می‌اندازیم.

شبکه های تلویزیونی ایرانی دیروز (9 بهمن) اعلام کردند که دانشمندان ایرانی توانستند یک میمون زنده را با موفقیت به فضا فرستاده و به سلامت به زمین بنشانند. این اقدام مقدمه ای برای فرستادن انسان به فضا است که مقامات سازمان فضایی ایران امید دارند این هدف تا سال 2020 محقق شود.

ایالات متحده آمریکا اولین کشوری بود که یک پستاندار را به فضا پرتاب کرد. آمریکا برای نخستین بار یک میمون رزوس به نام آلبرت را با استفاده از راکت V2 به ارتفاع 63 کیلومتری در ماه ژوئن سال 1948 فرستاد. آلبرت در حین پرواز به دلیل خفگی درگذشت.

یکی دیگر از میمون‌های رزوس پرتاب شده به فضا آلبرت2 نام داشت، این میمون در ماه ژوئن سال 1949 پرتاب شد و درحین پرتاب جان سالم به در برد، اما هنگام فرود چتر نجات کپسول حاوی میمون با مشکل مواجه شد و میمون به شدت به زمین خورد و درگذشت.

آلبرت3 و آلبرت4 نیز در طول ماموریت خود در اواخر سال 1949 درگذشتند، و آلبرت5 با شکستن چتر نجاتش در سال 1951 قربانی شد. آلبرت6 که به عنوان  Yorick شناخته شده است در سال 1951 از پرواز خود جان سالم به در برد، هر چند آن را در ارتفاع فقط 45 مایل (72 کیلومتر) بود. (معمولا بالای 100 کیلومتر به عنوان فضای بیرونی شناخته می‌شود.) البته Yorick نیز چند ساعت پس از فرود درگذشت،

سرانجام ایالات متحده در ماه مه 1959 پس از چندین دوره شکست، بالاخره دو پستانداران زنده را توانست با موفقیت به فضا ارسال کند. یک میمون رزوس به نام Able و یک میمون سنجابی به نام Baker به ارتفاع 300 مایل (483 کیلومتر) روی یک راکت Jupiter پرتاب و بدون هیچ آسیبی بازگشتند. (متاسفانه، Able، چند روز بعد، در طی یک عمل جراحی فوت کرد.)

سپس آمریکا در برنامه پروازهای فضایی خود شروع به آزمایش ارسال شامپانزه ها کرد که بزرگتر و شبیه تر به انسان نسبت به میمون رزوس و  سنجابی و یا سایر میمون‌ها است.

Hamبالون فضایی شامپانزه با نام Ham در  زیر مدار زمین، در روز 31 ژانویه، 1961 پرتاب شد. این شاپانزه پرواز خود را تا ارتفاع 157 مایل (253 کیلومتر) در طی 16.5 دقیقه با موفقیت و با کمترین آسیب جسمی به پایان رساند. پس از این موفقیت آلن شپارد نیز موفق شد به عنوان اولین آمریکایی و دومین انسان پس از یوری گاگارین روسی به فضا سفر کند.

ایران در سال های اخیر دو موشک کاوشگر۱ و کاوشگر۲ را آزمایش کرده بود که دیروز با موشک توسعه یافته از این خانواده میمون رزوس به فضا ارسال و با موفقیت به زمین بازگشت.

حال که ایران اولین قدم در ارسال انسان به فضا را با استواری برداشت بایستی منتظر ماند و خبرهای خوش دیگری را درباره برنامه های فضایی ایران دنبال کرد.