هر چه به عید نوروز نزدیک‌تر می‌شویم، به رونق بازار نیز افزوده می‌شود. خانواده های ایرانی همه ساله پیش از عید نوروز برای خرید لوازم مورد نیاز خود، به “خرید نوروزی” می‌پردازند. در این پست چندین توصیه برای خریداران نوروزی داریم.

عجله کنید! همین امروز فردا خرید کنید.

تا عید نوروز دیگر چیزی نمانده است. خرید نوروزی را تا شب عید به عقب نیاندازید، شما کارهای دیگری هم دارید. برخی از فروشندگان قیمت‌های خود را با نزدیک شدن به شب عید بالا می‌برند! البته هنگام خرید هیچ عجله ای نکنید و با دقت خرید کنید.

لیست خرید نوروزی ایجاد کنید.

چه چیزهایی قرار است بخرید؟ بهتر است قبل از رفتن به خرید، در خانه بنشینید و با کمک اعضای خانواده خود لیستی از وسایلی که قصد خرید آن را دارید را بنویسید. کفش و لباس‌های جدید، هدیه های نوروزی، میوه و شیرینی، ماهی قرمز و … همه را در لیست خود جای دهید. این‌گونه می‌توانید برای لیست خرید خود بودجه بندی کنید.

لیست خرید خود را بازبینی و اولویت بندی کنید.

همه آنچه لیست کرده اید، اولویت یکسانی برای خرید ندارند. گاهی حتی می‌توانید بیخیال خرید بعضی از موارد لیست شده شوید. مثلا اگر برای عید نوروز آجیل نخرید، هیچ اتفاق بدی رخ نمی‌دهد!

در مورد خرید محصولات خاص از اینترنت تحقیق کنید.

اگر مثلا قصد خرید دوربین عکاسی برای ثبت خاطرات نوروی تان را دارید، بهتر است قبل از اقدام به خرید جستوجویی در این رابطه در اینترنت داشته باشید و از نظرات و تجربیات دیگران در مورد آن محصول باخبر شوید.

از حراجی‌ها استفاده کنید و تخفیف بگیرید.

حراجی‌ها و تخفیفات نوروزی فرصت ویژه ای برای خرید هستند، اما دقت کنید که این حراجی ها و تخفیف‌ها واقعی باشند. با خرید یکجای لوازم مورد نیازتان می‌توانید از فروشندگان درخواست تخفیف های بیشتری کنید.

صبور باشید و به فروشندگان لبخند بزنید.

این روزها سر فروشندگان شلوغ است و تاحدی خسته می‌شوند، پس اگر فروشنده از فرط خستگی از یاد برد که به شما لبخند بزند، چه بهتر که شما به او لبخند بزنید و عید نوروز را پیشاپیش به او تبریک بگویید!

عمده خرید کنید.

ببینید چه چیزهایی را می توانید عمده بخرید؟ اگر به دوجین جوراب نیاز دارید می‌توانید آن را با قیمت کمتری خریداری کنید.

خرید کودکان را جداگانه انجام دهید.

کودکان باعث می‌شوند که وقت شما در خرید تلف شود، پس بهتر است که آنها را در وقت دیگری برای خرید وسایل مورد نیازشان همراه ببرید.

در روزهای غیرتعطیل به خرید بروید.

در صورت امکان در روزهای غیرتعطیل و وسط هفته به خرید بروید تا بتوانید با آرامش بیشتری خرید کنید.

منتظر توزیع‌های نوروزی دولت باشید.

سالهاست که دولت در آستانه سال نو برای توزیع میوه، مرغ و … با قیمت دولتی اقدام می‌کند! در صورت تمایل می‌توانید منتظر این اقدامات دولت باشید.

از فروشگاه های مطمئن خرید کنید.

شما مجبور نیستید از فروشنده هایی که قیمت محصولات را روی آنها درج نکرده اند و یا محصولاتشان را با قیمت‌های نجومی اراده می‌دهند، خرید کنید.

از بازارها و نمایشگاه های نوروزی دیدن کنید.

بازارها و نمایشگاه هایی که به مناسبت عید نوروز ایجاد شده اند را از دست ندهید. وسایل مورد نیازتان را با کیفیت و قیمت مناسب، می‌توانید در این بازارها بدست بیاورید.

بیش از مارک محصولات به استانداردها و تاریخ انقضای آنها توجه کنید.

در هنگام خرید برخی از محصولات توجه به نشان های تاییدکننده کیفیت محصول و نیز تاریخ تولید و انقضای آن مهم است.

خریدهای غیرضروری خود را تا بعد از عید نوروز به تاخیر بیاندازید.

مجبور نیستید همه خریدهایتان را همین حالا انجام دهید، خریدهای غیرضروری خودتان را برای بهار بگذارید.

اجناس خوب و مرغوب خریداری کنید.

گول قیمت‌ها را نخورید. شاید در ابتدا برای خرید کالای مرغوب هزینه بیشتری صرف کنید ولی مطمئن باشید ارزشش را خواهد داشت. البته به یاد داشته باشید که گران بودن یک جنس همیشه نشانه مرغوب بودن آن نیست.

به فکر خریدهای نوروزی دیگران هم باشید.

چه خوب است که در این روزها که به فکر خریدهای نوروزی خود هستیم، کمی هم به دیگران فکر کنیم. نیکوکاری و احسان وقت و زمان نمی‌شناسد ولی به نظرم گرفتن از دست نیازمندی در این روزها اجری دیگر دارد.

این پست حاصل نظرات جمعی کاربران گوگل+ بود. شما هم می‌توانید تجربیات و نکات مفید مورد نظر خود را در مورد خرید نوروزی را در بخش نظرات به اشتراک بگذارید.