غلبه بر ترس یک مهارت است که هر کسی می‌تواند یاد بگیرند. مشکل این است که اکثر مردم ترس را بخشی از خود می‌دانند. اگر شما آماده شروع غلبه بر ترس نباشید، احتمالا نخواهید توانست بر آن غلبه کنید. شما با خواندن این مقاله آماده می‌شوید تا گامی دیگر به جلو بردارید.

برای غلبه بر ترس چه روش‌هایی وجود دارد؟

1. آگاهی. قبل از اینکه شما شروع به غلبه بر ترس کنید باید بدانید که ترس سبب ویرانی در زندگی شما می‌شود. درک این مساله بسیار آسان است پس افکار و احساسات شما همه آن‌چیزی هستند که شما فکر می‌کنید وجود دارند، پس نمی‌توانند بیش از حقیقت باشند.

2. شناسایی. دقیقا همان چیزی که شما از آن ترس دارید را پیدا کنید. در ذهن خود همان وضعیتی که از آن می‌ترسید را ترسیم کنید. چه اتفاقی می‌افتد؟ شما دقیقا از چه میترسید؟ به عنوان یک ناظر از فضای درونی خود به مساله نگاه کنید.

3. کنجکاوی. شاید داشتن حس کنجکاوری در مورد ترس چندان خوشایند نباشد. اما قطعا تحقیق در مورد ترس به شما هیچ آسیبی نمی‌رساند. در مورد افکاری که در شما ترس ایجاد می‌کند و اینکه هنگام احساس ترس شما چه واکنشی نشان می‌دهید، حس کنجکاوی داشته باشید. باز هم، از نگاه ناظر داخلی بنگرید.

4. در حال حاضر. تا الان چیزی را از دست دادید؟ با کمی تامل می‌بینید که موقعیت‌هایی که از آنها می‌ترسیدید آسیبی به شما نزده اند و این تنها احساس ترس شما بوده است که شما را آزار داده است. وقتی که شما در مورد احساسات خودتان تفکر کنید، می‌توانید آنها را بهتر بشناسید. همیشه سعی کنید بیش از پیش خود را بشناسید. در مورد رفتارهای خودتان تمرکز بیشتری داشته باشید و سعی کنید آگاهی بیشتری در مورد خودتان داشته باشید.

5. EFT. ای‌تی‌اف روشی برای درمان با استفاده از ضربات ملایم نوک انگشتان به نقاط خاصی از بدن است. با استفاده از این روش می‌توان بسیاری از ترس‌ها را برای همیشه درمان کرد. روشی ساده، در عین حال بسیار قدرتمند است. در مورد ای‌اف‌تی بیشتر بخوانید.

6. Sedona. این روش هم یکی دیگر از تکنیک‌های ساده برای غلبه بر ترس است. sedona از پرسیدن چند سوال ساده از خود در حالی که بر روی ترس خود تمرکز کرده اید، تشکیل شده است. گرچه روش خیلی ساده ای است، اما می‌تواند برای غلبه بر ترس بسیار به شما کمک کند.

ترس

7. The Work. بسیار شبیه به روش Sedona است که در آن سوال می‌پرسد. The Work یکی از راه های مورد علاقه من برای غلبه بر ترس، اضطراب و نگرانی‌ها است. این روش می‌تواند دنیای شما را تغییر دهد.

8. هیپنوتیزم. با استفاده از هیپنوتیزم، شما می توانید افکار درست را به ذهن خود وارد و باورهای منفی را از بین ببرید. این روش برای همه مناسب نیست، اما ممکن است به کار شما بیاید. منتظر نوشته هایی در مورد هیپنوتیزم در ایران‌آتا باشید!

9. شکرگزاری. هر زمان که شما احساس ترس کردید، به این فکر کنید که به جای آن میتوانید برای چه چیزی شکرگزار باشید. مثلا اگر شما از سخنرانی در جمع واهمه دارید، بهتر است شکرگزار این باشید که فرصت برقراری ارتباط با افراد بسیاری را بدست آورده اید، و شکرگزار باشید که آنها هستند و به حرف‌های شما گوش می‌دهند.

10. ژورنالینگ. این واژه انگلیسی به معنی نوشتن یادداشت‌های روزانه است. نوشتن درباره ترس خود بر روی کاغذ مهم است، چرا که به شما کمک می‌کند تا درباره آنها فکر کنید. وقتی شما از ترس‌هایتان در سوراخ موشی پنهان شوید، زندگی شما پر از بدبختی و گرفتاری خواهد شد. می‌توانید از دفترچه یادداشت‌های تحت وب استفاده کنید.

11. صحبت. بسیاری از ما معمولا درباره افکار منفی خود با کسی صحبت نمی‌کنیم، شاید به این دلیل که از واکنش‌های احتمالی دیگران می‌ترسیم و یا بنا به هر دلیل مسخره دیگری! صحبت کردن با دیگران به ما کمک می‌کند، اما یادمان باشد که به جای گفتوگو با دیگران، عزا نگیریم.

12. درمان. اگر بتوانید یک درمانگر خوب پیدا کنید، درمان می‌تواند بسیار سودمند باشد. حتی می‌تواند موجب تغییر در زندگی شما شود.

13. NLP. با NLP شما یاد می‌گیرید که ذهن شما چگونه کار می‌کند. با این رویکرد می‌توان ترس‌ها  و دیگر مشکلات عاطفی را از بین برد. به وبگاه کانون NLP ایران سری بزنید.

14. مربی زندگی. آیا از موفقیت یا از شکست می‌ترسید؟ یک مربی زندگی خوب می‌تواند به شما کمک کند و آنچه که شما واقعا از زندگی می خواهید را بیابد. من با چند نفر درباره زندگی صحبت کردم و چیزهایی از آنها یاد گرفتم که برایم بسیار مفید بوده اند.

15. کتابخوانی. خواندن یک کتاب خوب در مورد چیزی که ااز آن می‌ترسید می‌تواند درهای جدیدی را در مورد رهایی از این ترس به رویتان بگشاید. مطالعه کتاب “چگونه می‌توانیم بر افکار منفی و ترس هایمان غلبه کنیم؟” که حاوی تجاربی در زمینه با کنترل افکار منفی و غلبه بر ترس است را به شما پیشنهاد می‌کنم.

16. روبرویی. به یاد داشته باشید که ترس فقط ترس است و توسط تصورات خود ما به واقعیتنزدیک می‌شوند و در ذهن ما بزرگتر می‌شوند. سعی کنید با ترس خود روبرو شوید، اینگونه می‌توانید آن را تضعیف کنید. با تخیلات خود برای خود غولی ترسناک نسازید.

17. تماشا. تماشای یک فیلم یا یک مستند همانند خواندن یک کتاب می‌تواند برایمان روشنگری کند. شما می‌توانید ده‌ها فیلم درباره ترسخود پیدا کرده و تماشا کنید.

شما چه پیشنهادی برای غلبه بر ترس دارید؟ منتظر بخش دوم این مقاله باشید.