پاپ‌آپ‌ها یکی از بدترین انواع تبلیغات اینترنتی و هم‌ردیف با هرزنامه‌ها هستند. اگر تا به حال اسم پاپ آپ به گوشتان نرسیده باید توضیح دهم که منظور همان صفحه‌ای است که با ورود به یک صفحه وب {یا کلیک در آن صفحه و یا هر عمل تعیین شده دیگری} به صورت خودکار و بدون کسب اجازه از شما باز می‌شوند.

اخیرا تبلیغات به صورت پاپ آپ و یا به قول فرهنگستان زبان و ادب فارسی تبلیغات بالاپر بین سایت‌های زرد رواج یافته و حتی گاهی در وب‌سایت‌های مطرح و بزرگ هم استفاده از این نوع تبلیغات دیده می‌شود. متاسفانه گاهی هم چندین پاپ‌آپ به صورت ناجوان‌مردانه در صفحه‌ای جاسازی می‌شود.

با توجه به اینکه صفحه بازشونده اغلب بدون خوانده شدن بسته می‌شود، این نوع تبلیغ از نظر “بهینه‌سازان وب برای موتورهای جستوجو” به هیچ‌وجه توصیه نمی‌شود و ارزش وب‌سایت را در موتورهای جستوجو پایین می‌آورد. همچنین موتورهای جستوجو برای وبگاه نمایش دهنده پاپ‌آپ نیز احتمالا امتیاز منفی لحاظ می‌کنند.

چیزی که این ابزار بد تبلیغ را بدتر می‌کند استفاده بد است. منظورم دروغ و کلاه‌برداری است که درون صفحه بالاپرنده دیده می‌شود:

شما برنده نشدید!

در ظاهر شما برنده خوش شانسی هستید که 77 محصول متفاوت به ارزش بیش از 140 هزار تومان را تنها با پرداخت 20 هزار تومان صاحب می‌شوید. البته همه این محصولات در 2 عدد DVD برایتان پست می‌شود؛ که برای فروشنده 2 هزار تومان هم هزینه نداشته است!

در واقع ایجاد کننده کلاهبردار این صفحه به فکر فروش محصولات خود است. شاید باورتان نشود که این نوع کلاهبرداری در حال حاضر یکی از پربازده‌ترین راهکارهای بازاریابی برای فروش محصولات اینترنتی است!

البته این گونه کلاهبرداری‌ها به اینترنت و پاپ‌آپ ختم نمی‌شود. کلاهبرداران از پیامک و تلفن هم برای برنده شدن شما استفاده می‌کنند! در کل وقتی برنده می‌شوید مراقب کلاهبرداران باشید!

راستی این چیزایی که در مورد پاپ آپ نوشتم دلیل بر این نمی‌شه که ما بعدا توی ایران‌آتا پاپ آپ نذاریم! برای افزایش دانش کامپیوتری‌تون می‌تونید از بسته آموزش ICDL 2013 استفاده کنید.