وقتی از زبان بدن بدرستی استفاده شود، می‌تواند کلید موفقیت‌های بزرگتری برایتان باشد. زبان بدن می‌تواند در پیشرفت ارتباطات کاری، تحت تاثیر قرار دادن و تحریک دیگران برای پیروی از شما، افزایش بهره وری تولید، پیمان بستن با اعضای گروه و ارائه اهداف با تاثیری عمیق‌تر به یاری‌تان بشتابد.

در این پست 6 توصیه استفاده از زبان بدن برای کسب اعتماد، اعتبار و جذابیت شخصی پیشنهاد شده است:

1. بایستید و فضا را اشغال کنید. در تمام مدت استفاده از فضا و مکان، نمایش‌های غیرکلامی “قدرت، مقام و اعتماد ” می‌باشند. صاف ایستادن شانه ها را عقب دادن و سر را بالا نگه داشتن نشان می‌دهد به خودتان اعتماد دارید.

اگر بایستید نسبت به افرادی که نشسته اند قدرتمندتر و مطمئن‌تر به نظر خواهید آمد. اگر به اطراف حرکت کنید فضای اضافه ای که اشغال می‌کنید به جذبه تان می افزاید.

زبان بدن

شما می‌توانید مطمئن تر به نظر برسید؛ اگر هنگام نشستن جفت پاها را صاف روی زمین بگذارید، شانه هایتان را کاملا باز کنید یا یک زانویتان را به پشت میزتان قلاب کنید و وسایل‌تان را برای درخواست فضایی بیشتر روی میز جلسه بگذارید.

2. حالت بدنتان را عریض کنید. وقتی با پاهای نزدیک بهم نشسته اید خودتان یا گفته هایتان دودل و مردد به نظر می رسد. اما وقتی حالت بدنتان را عریض می‌کنید زانوهایتان استراحت می کند و وزنتان در قسمت پایینی بدنتان متمرکز می شود و مطمئن‌تر و راسخ‌تر به نظر می‌رسید.

3زبان بدن. تن صدایتان را پایین بیاورید. در محل کار کیفیت صدایتان می‌تواند عاملی سرنوشت ساز در شکلگیری تصویر ذهنی از شما باشد. افرادی که تن صدای بالایی دارند اینطور درباره شان قضاوت می‌شود که وحدت و قدرت کمتری دارند و از افرادی که تن صدایشان پایین است عصبی‌تر می‌باشند. یک روش آسان که از یک گفتاردرمانگر آموخته ام این بود که لبها را روی هم قرار دهید و بگویید (اوهوم، اوهوم، اوهوم) انجام این کار تا حد ممکن تن صدایتان را آرام می کند. این روش بسیار مفید می‌باشد مخصوصا زمانی که منتظر تلفن مهمی هستید جاییکه تن صدایتان بسیار حیاتی می‌باشد.

4. از موضع قدرت وارد شوید. برای نشان دادن اعتماد به نفستان و اینکه فردی مثبت گرا و خوش بین هستید به موفقیتی که در گذشته کسب کرده اید و باعث ایجاد غرور و اعتماد به نفستان شده بیندیشید. (لازم نیست حتما یک موفقیت بزرگ در زندگی‌تان بوده باشد.) پس دوباره احساس قدرت و اطمینان را بیاد آورید و تصور کنید یا بخاطر آورید که چطور به نظر
می‌رسیدید. احساس حقیقی به شما کمک خواهد کرد طوری آنرا مجسم کنید که انگار وارد اتاق جلسه یا آمفی تئاتر شده اید.

5. ژست قدرت بگیرید. تحقیق درباره تاثیرات حالت بدن بر روی اعتماد به نفس که در موسسه آموزشی کلمبیا و هاروارد انجام شد نشان داده است که نگه داشتن حالت بدن بصورت انعطاف پذیر و قدرتمند (دراز کشیدن در حالیکه دستها را پشت سر و پاها را روی میز گذاشته اید یا دستها و پاها را کاملا باز کرده و سرپا ایستاده اید) بمدت حداقل 2 دقیقه سطح تستسترون (هومرمونی که مربوط به قدرت و تسلط می باشد) را تحریک می‌کند و بالا می‌برد و سطح کورتیزول (هومون استرس) را کاهش می دهد. این روش را قبل از شروع جلسه مهم تجاری بعدیتان انجام دهید. من ضمانت می‌کنم شما مطمئنتر و راسختر به نظر خواهید رسید. این حالتها علاوه بر این تغییر هورمونی در هر دو جنس زن و مرد به افزایش سطح تحمل برای خطر کردن و بالا بردن احساس قدرت منجر می‌شود. همچنین این تحقیق براین دیدگاه هم تاکید می‌کند که: مردم اغلب تحت تاثیر خود شما قرار می گیرند تا چیزی که شما می گویید.

6. تماس چشمی مثبت برقرار کنید. ممکن است درونگرا یا خجالتی باشید یا زمینه فرهنگی‌تان جوری باشد که به شما اینطور آموخته باشند که زل زدن به چشمهای فردی که رتبه ی بالاتری از شما دارد درست نیست! اما تجار امریکا، اروپا، استرالیا و بخشهای دیگری از دنیا از شما انتظار دارند که 50-60 درصد از زمان را با آنها تماس چشمی برقرار کنید. به چشمهایشان بدقت نگاه کنید آنقدر که بدانید چشمهایشان چه رنگی است!

ادامه: رازهای زبان بدن برای موفقیت شغلی