بیماری قند یا دیابت، اختلالی متابولیک است که در توانایی تولید انسولین در بدن اختلال ایجاد می‌شود و یا بدن در برابر انسولین مقاوم می‌شود. نقش اصلی انسولین پایین آوردن قند خون است. دیابت دو نوع اصلی دارد. در دیابت نوع یک تخریب سلول‌های بتا در پانکراس منجر به نقص تولید انسولین می‌شود و در نوع دو مقاوت پیشرونده بدن به انسولین وجود دارد که در نهایت ممکن است به تخریب سلول‌های بتای پانکراس و نقص کامل تولید انسولین منجر شود. در دیابت نوع دو مشخص است که عوامل ژنتیکی، چاقی و کم‌تحرکی نقش مهمی در ابتلای فرد دارند. درباره دیابت در ویکی‌پدیا بیشتر بخوانید.

دانشمندان در حال توسعه دستگاه پانکراس مصنوعی هستند تا بتواند فرایند دشوار تنظیم قند خون را به طور خودکار انجام دهد.

در یک فرد مبتلا به دیابت نوع 1، پانکراس هورمون ِ مسئول برای تبدیل قند به انرژی را تولید نمی‌کند. به همین دلیل فرد مبتلا به دیابت بایستی سطح قند خون خود را به دقت و به طور منظم بررسی کنید و با تزریق انسولین، آن را تحت کنترل نگه دارید.

شاید کنترل انسولین در طول روز، چندان دشوار نباشد، اما کاهش انسولین در شب‌ها می‌تواند یک خطر بزرگ باشد. فرد در هنگام خواب نمی‌تواند قند خون خود را کنترل کند، در حالی که در خواب، میزان قند خون تا سطح خطرناکی می‌تواند بالا برود. محققان در سراسر جهان در تلاش برای تکمیل لوزالمعده مصنوعی هستند تا بتواند به طور خودکار انسولین را تنظیم کند.

این دستگاه به صورت بی‌سیم با حسگری که درون معده قرار دارد ارتباط برقرار کرده و در صورت افزایش قند خون بیمار، با استفاده از آلارم موجود بیمار را بیدار نموده و افزایش سطح قند را به او اطلاع می‌دهد. در حال حاضر این دستگاه آزمایشات اولیه را به خوبی پشت سر گذاشته است و امید می‌رود در سال آتی در دسترس بیماران دیابتی قرار گیرد.

بیشتر بخوانید.