اگر شما هم مثل من از بی‌کاری خسته شده باشید و یا احیانا از شغل فعلی خود ناراضی باشید و بخواهید درآمد بیشتری داشته باشید؛ یکی از گزینه‌های روی میزتان این است که به دنبال شغلی جدید باشید!

برای دست یافتن به شغل جدید راه های گوناگونی وجود دارد که یکی از بهترین آنها ایجاد شغل جدید و یا به عبارت های‌کلس کارآفرینی است. شخصا تجارب زیادی در زمینه کارآفرینی و ایجاد شغل‌های ارزشمند جدید دارم که با توجه به اینکه ربطی به موضوع این نوشته ندارد، با اجازه شما بی‌خیال کارآفرینی می‌شوم و راه‌های دست یافتن به شغل‌هایی را بیان می‌کنم که جدیدا توسط افراد دیگری ایجاد شده اند و یا قبلا فردی دیگر در این سمت شغلی بود که اکنون احتمالا بنا به دلایل مختلف خالی است!

برای یافتن شغل مناسب با علایق خود می‌توانید: روزنامه بازار کار بخرید، در سایت‌های کاریابی به جستوجو بپردازید، به موسسات کاریابی مراجعه کنید، به وبگاه شرکت‌ها و سازمان‌های جویای کارمند مراجعه کنید، دست به گریبان روش‌های رابطه ای شوید و … و نهایتا در آزمون‌های استخدامی شرکت کنید و فرم‌های استخدام را پر کنید و …

و بعد از همه این‌ها است که روزی زنگ تلفن همراه تان به صدا درمی‌آید و خانم محترمی از شما دعوت می‌کند، در مصاحبه شغلی شرکت فلان‌بهمان شرکت کنید. خیلی هم خوب! اما اصلا خودتان را خوشحال نکنید! این تازه شروع بازی است و احتمالا صدها نفر دیگر هم برای شرکت در مصاحبه شغلی دعوت شده اند.

شغل پیدا کن

حال شما در مصاحبه شغلی شرکت کرده اید و هفته ها و روزها به آرامی می‌گذرند و هنوز خبری از شرکت فلان‌بهمان نشده است. حوصله تان سر می‌رود و شماره شرکت را می‌گیرید. خانم محترمی که شما را برای مصاحبه شغلی دعوت کرده بود به شما سلام می‌کند و شما خودتان را معرفی می‌کنید و در مورد موضوع استخدام سوال می‌پرسید. ایشان محترمانه به حضورتان می‌رسانند که شما در مصاحبه شغلی قبول نشده اید! خیلی هم خوب! اما اصلا خودتان را ناراحت نکنید! به قول اندیشمندان و حکما: هر شکست پلی به سوی پیروزی است و چه بسا پل‌های دیگری که هنوز هم می‌توانید برای رسیدن به موفقیت، با آرامش از روی آنها گذر کنید! اما به یاد داشته باشید همیشه برای رسیدن به موفقیت نیاز به پل‌گردی نیست.

ممکن است در رابطه با شکستی که در مصاحبه شغلی تجربه کرده اید، افکاری اشتباه به ذهن شما خطور کند، که این افکار؛ که گاها با عنوان توهم توطئه از آنها یاد می‌شود، می‌توانند عاملی برای شکست‌های بعدی باشند. مثلا اینکه فکر کنیم شرکت یا سازمان این مصاحبه شغلی را تنها برای دریافت 20 هزار تومان ناقابل از هریک از صدها مصاحبه شونده (و البته 5 هزار تومان ناقابل‌تر که هنگام پر کردن فرم از هزاران نفر دریافت شده است) ترتیب داده است! یا اینکه توهم بزنیم که حتما یکی از بستگان هیئت مدیره را تنها به خاطر این ارتباط استخدام کرده اند! یا اینکه پارتی شما چندان کله گنده نبود! و تئوری های توهم دیگری که با هزار و یک دلیل منطقی می‌توان هر یک را رد کرد!

سوالی که شاید (تاکید می‌کنم شاید!) میان این توهمات ذهنی برایتان پیش بیاید این است که: چرا من در مصاحبه شغلی قبول نشدم؟ این سوال خیلی هم سوال خوبی است و نشان می‌دهد که شما علاقه مند به موفقیت در مصاحبه شغلی بعدی هستید! اما تنها پرسیدن سوال مهم نیست، مهم‌تر این است که پاسخ(های) صحیحی برای این سوال خود پیدا کنید. اگر متوجه نشوید که چرا در مصاحبه شغلی شکست خورده اید، احتمال اینکه دوباره شکست بخورید زیاد است.

در نوشته آتی سعی می‌کنم به دور از گزافه گویی‌هایی که در این پست مشهود است، در رابطه با بهانه‌ها و عواملی که ممکن است به خاطر آنها نتوانیم در مصاحبه شغلی قبول شویم، نکات مهمی را لیست کنم. خوشحال می‌شوم از تجارب شما دوستان عزیز برای تکمیل لیست خود استفاده کنم.