سحرخیز باش تا کامروا شوی! باورم نمی‌شود افراد موفق بعد از ساعت 7 بیدار شوند. یکی از ویژگی‌های افراد موفق سحرخیز بودن آنها است. مدیران شرکت‌های بزرگ، مقامات دولتی و دیگر افراد موفق معمولا هر روز ساعت 4 تا 6 صبح روز خود را آغاز می‌کنند. اگر صبح‌ها نمی‌توانید زود از خواب بیدار شوید، راهنمای عملی سحرخیز بودن را بخوانید. اما سوال مهم و سازنده این است: آنها تا قبل از ساعت 8 و در این چند ساعت که افراد دیگر هنوز در خواب هستند چه می‌کنند؟

1. ورزش می‌کنند. اگر شما هم مثل من بخواهید چندین فرد که به نظرتان موفق هستند را پیدا کنید و از آنها سوال کنید قبل از ساعت 8 چه می‌کنید؟، خواهید دید که اکثر آنها صبح خود را با ورزش کردن شروع می‌کنند. تمرینات صبحگاهی احتمال آسیب‌های قلبی در یک روز طولانی در محل کار را از بین می‌برد. افرادی که ورزش می‌کنند بدنی متناسب دارند و در ارتباط با دیگران موفق‌تر عمل می‌کنند. اگر شما هر روز صبح ورزش نمی‌کنید، حتما سعی کنید از فردا صبح 15 دقیقه زودتر از همیشه بیدار شوید و در این مدت ورزش کنید. ورزش صبحگاهی در زمان مشخصی از صبح به شما کمک می‌کند تا هر روز قبل از وقت ورزش خود بتوانید به راحتی از خواب بیدار شوید و برای شروع یک روز موفق آماده شوید.

صبح زود بیدار شوید!

2. برای روز خود برنامه ریزی می‌کنند. منظورم مرور کارهایی که قرار است در آن روز انجام دهند و اندیشیدن به اهداف است. هر روز صبح زمان خوبی برای اندیشیدن به فعالیت‌هایی است که قرار است در طول روز انجام شود. اولویت بندی کارها و تلاش برای داشتن جدول زمانی مناسب برای انجام کارها می‌تواند از هدر رفت وقت ما در طول روز جلوگیری کند. شاید بهتر باشد هر روز صبح برای خودتان لیست‌های طلایی ایجاد کنید.

3. صبحانه سالم میل می‌کنند. افراد موفق با عجله درب کابینت‌ها و یخچال‌ها را باز نمی‌کنند و نیز با معده خالی صبح خود را شروع نمی‌کنند. آغاز صبح بدون خوردن صبحانه، مانع از فعالیت قدرتمند ذهن‌تان می‌شود. صبحانه نه تنها برای سلامت جسمی شما خوب است، بلکه میل کردن صبحانه با خانواده باعث نشاط شما نیز می‌شود. سعی کنید صبحانه را با آرامش میل کنید و در این مدت با همسر و فرزندان خود با مهربان صحبت کنید. صبحانه کامل کمک می‌کند تا همه روز را شاد باشید. پزشک‌ها توصیه می‌کنند که هرگز خوردن صبحانه را فراموش نکنید.

4. نماز می‌خوانند. اندیشمندان مسلمان در مورد تاثیرات طلایی نماز صبح مقالات بسیاری نوشته اند. همینطور اندیشمندان غربی این روزها درباره مراقبه و تاثیر آن بر سلامت ذهنی ما صحبت می‌کنند. ارتباط با قدرتی مطلق و اندیشیدن به حضور خدایی مهربان و بزرگ در زندگی روزمره، به ما کمک می‌کند تا افسردگی‌ها و اضطراب‌های خود را برای موفقیت در زندگی روزانه پشت سربگذاریم. تنها با چند دقیقه راز و نیاز در پیشگاه خدای متعال، می‌توان تفکر مثبتی در خود ایجاد کرد و نیز خلق و خوی بد را برای ارتباط بهتر با دیگران از خود دور کرد. پیامبر اسلام در رابطه با سحرخیزی می‌فرمایند: آفرین بر امت من برای سحرخیزی.

شما تا قبل از ساعت 8 صبح چه کارهایی انجام می‌دهید، که فکر می‌کنید در موفقیت شما تاثیرگذار است؟ خوشحال می‌شوم از دیدگاه دیگر دوستان عزیز نیز مطلع شوم.