چاقیکم کردن وزن جزو مقولاتی است که اغلب با مشقات فراوان برای عده ای همراه است. ممکن است افرادی را دیده باشید که پس از گرفتن مدتی رژیم‌های مختلف از آنها خسته شده و دیگر تمایلی برای ادامه رژیم خود ندارند. اما می‌توان با خوردن مقدار مناسبی از غذاها و ورزش به میزان مورد نیاز از گرفتن این گونه رژیم‌ها دوری کرد.

برای این منظور باید غذاها و مکمل های خاصی را با ترکیب و اندازه ای خاص میل کنید. در این صورت بدن شما دیگر چربی ذخیره نمی‌کند و در عوض به سوزاندن چربی ها می‌پردازد. ویتامین‌های خاصی وجود دارند که در بدن شما مانند کبریت عمل کرده، چربی‌ها را می‌سوزانند و ذوب می‌کنند و پیام‌هایی به همه اندام‌های بدن تان می فرستد تا کالری بیشتری بسوزاند. بدون شناختن این ویتامین‌ها این ویتامین‌ها بدن شما را برعکس عمل خواهد کرد؛ بدن روز به روز چاق‌تر و پرچربی‌تر خواهد بود، متابولیسم بدن شما ضعیف تر خواهد شد و رژیم شما بی نتیجه خواهد ماند. اما باید به خاطر داشت در همه رژیم های غذایی مهم ترین عامل کاهش وزن داشتن تحرک و ورزش است.

اسید چرب امگا 3

امگا 3 از طریق بالابردن میزان چربی سلولی باعث کاهش وزن می شود و از لحاظ روحی هم وضعیت بهتری داشته باشید. در نتیجه پرخوری های عصبی و ناشی از افسردگی در شما کاهش می یابد. امگا 3 سیگنال های لیپتین مغز را افزایش و در نتیجه اشتهای شما را کاهش داده و چربی سوزی را تسریع می کند. ماهی های چرب نظیر ماهی آزاد و قزل آلا که میزان ویتامین D در آنها بالاست سرشار از امگا 3 هستند. مواد غذایی نظیر آجیل و دانه ها هم چربی در خود دارند که قابلیت تبدیل شدن به امگا 3 را دارا هستند.

ترکیب غیراشباع اسید چرب (MUFA)

این نوع اسید چرب که در موادی نظیر روغن زیتون، دانه های روغنی آجیل، کره بادام زمینی و شکلات یافت می شود تاثیر بسزایی در کاهش وزن و کالری سوزی در بدن ایفا می‌کند. تحقیقات نشان داده که این نوع اسید چرب غیراشباع تاثیر زیادی در کاهش چربی‌های اطراف شکم دارد. این موارد در کم کردن اشتهای کاذب و تنظیم قند خون نقش بسزایی دارند.

لاغری با کلسیمکلسیم

ماده بعدی که در کاهش وزن بسیار مفید واقع می شود، کلسیم است، ویتامینی که به راحتی از طریق مواد غذایی و برخی انواع مکمل ها قابل جذب برای بدن است. کلسیم را می توان در حقیقت رفیق شفیق ویتامین D نامید، زیرا به کمک ویتامین D و کلسیم، چربی ها در بدن شما سوزانده و تبدیل به انرژی می شوند. کلسیم درون سلول های چربی تجمع پیدا می کنند. دانشمندان معتقد اند هر چه سلول چربی بیشتر کلسیم در خود ذخیره داشته باشند راحت تر و بهتر انرژی تولید می کنند. کلسیم همچنین با چسپیدن به چربی باعث سوختن بیشتر آنها و عدم ورودشان به جریان خون می شود.

ویتامین D

تحقیقات متعددی انجام شده و نتایج همه این تحقیقات حاکی از آن است که ویتامین D باعث می شود سوخت و ساز انسولین در بدن بهتر باشد. یکی از وظایف ویتامین D آماده کردن سلول ها برای دریافت بهتر گلوگز است که با سوختن آن، انرژ در بدن تولید می شود. هر چه قدر انسولین، گلوکز را بهتر وارد سلول ها کند، در اصطلاح به آن حساسیت انسولین می گویند.

زمانی که میزان ویتامین D در بدن ناکافی و کم باشد هورمون پاراتیروئید، افزایش پیدا می کند. زمانی که میزان این هورمون در بدن بالا برود، قند موجود در سلول ها در اثر کمبود این هورمون به چربی تبدیل شده و سلول ها به جای سوزاندن چربی و قند برای ایجاد انرژی، آنها را حفظ کرده و منجر به ایجاد چربی در نواحی بین بافتی می شوند.

لینوئیک اسید مزدوج یا دوگانه (CLA)

این نوع اسیدهای چرب، عاملی بسیار پرقدرت در سوزاندن چربی ها هستند که به همراه کلسیم و ویتامین D در لبنیات یافت می شود. این مواد، نوعی اسید چرب هستند که در اثر تخمیر باکتری ها در معده گاو و گوسفند و دیگر جانداران نشخوارکننده، در زمانی که ما شیر را می‌خوریم، این اسیدهای چرب باعث می‌شوند گلوگز موجود در سلول راحت تر سوخته شود و دیگر قندی در سلول ها باقی نماند که تبدیل به چربی انباشته شود.

پلی فنول

پلی فنول اغلب در چای سبز یافت می شود و موجب سوختن سریع چربی ها می شود. چای سبز با داشتن این ویتامین موجب افزایش متابولیسم بدن و سوختن بیشتر چربی و جلوگیری از تجمع آنها می شود. زمانی که گرما درون شما ایجاد می شود علاوه بر سوختن چربی ها گرسنگی هم از یاد شما می رود اما این گرما با گرمای ایجاد شده از چای معمولی، قهوه و دیگر نوشیدنی های دیگر اشتباه نگیرید.

لاغری با پروتئینپروتئین

پروتئین به رفع گرسنگی کاذب در بدن کمک می کند. خوردن پروتئین در وعده های مختلف غذایی باعث می‌شود، بدن شما همیشه در حالتی متعادل باقی بماند و چربی های اضافی موجود در اطراف عضله تجمع نکنند و چربی‌ها به عضله تبدیل شوند. اگر به اندازه کافی پروتئین، ویتامین D و کلسیم مصرف کنید در زمان کاهش وزن دچار افت بدنی و ضعف نخواهید شد. تحقیقات جدید که در دانشگاه الینویز انجام گرفته حاکی از آن است که دو بار در وعده غذایی خود در طول روز پروتئین مصرف کرده اند، 3.9 درصد بیشتر کاهش وزن داشته اند، این عده از زنان نه تنها کاهش وزن داشته اند، بلکه بدنشان نسبت به زنانی که پروتئین کمتری مصرف می کرده اند قوی‌تر بوده است.

این نوشته از مجله زیبایی سالم برگرفته شده است. برای تسریع در لاغری ما به شما استفاده از محصولات لاغری تایید شده را پیشنهاد می‌کنیم. شما برای فرار از چاقی چه پیشنهادی دارید؟