مادران شاغل

مادران شاغل اغلب نگران این مسئله هستند که زمان کافی برای فرزندانشان نداشته باشند. در حالی که با مدیریت صحیح می‌توان بسیاری از فعالیت‌ها را بدون صرف زمان زیاد انجام داد. یک مادر شاغل وقتی به خانه می‌رسد باید فکری برای غذای بچه هایش بکند. لباس‌هایشان را جمع کند. وسایل خانه را مرتب کند. به تکالیف آنها برسد. لباس‌ها را در ماشین لباسشویی بگذارد. شام را آماده کند. ظرف‌ها را بشوید … و شب خسته و کوفته به خواب برود… بله حق باشماست، شما زمانی برای گذراندن با فرزندتان ندارید.

اما بیایید یک بار دیگربه شکلی متفاوت به قضیه نگاه کنیم.

کارهای خانه را به بازی تبدیل کنید. یک اتاق پذیرایی به هم ریخته را هیچکس دوست ندارد. بنابراین شما می‌توانید تمیز کردن اتاق‌ها را به یک بازی تبدیل کنید. از بچه‌ها بخواهید همه چیز را به سر جایشان برگردانند و هر بار چیزی را درست سرجایش گذاشتند یک ستاره به دیوار بچسبانند. یادتان باشد در آخر یک جایزه کلی بدهید مثلا چون امروز اتاق تمیز شده ما وقت داریم برای دسر ژله درست کنیم.

غذا را به عرصه خلاقیت بچه ها تبدیل کنید. پوست خیار، گوجه، کمی کلم و هر چه که با آن سالاد درست می‌کنید را در اختیار کودکتان قرار دهید تا در بشقاب با آن شکل سازی کند. می‌توانید چند شکل ابتکاری را هم خودتان درست کنید. بعد همان بشقاب زیبا را برایش سر میز ببرید تا سالادش را با لذت بخورد.

اغلب مادران دوست ندارند زمان آشپزی بچه ها در آشپزخانه باشند. ولی مطمئن باشید آشپزخانه می‌تواند مثل یک پارک بازی به نظر برسد، اگر از آن درست استفاده کنیم. از بچه ها بخواهید آبرنگشان را به آشپزخانه بیاورند و با استفاده از دور ریز خوراکی ها نقاشی بکشند. برگ‌های سبزی های پاک شده، تکه های سیب زمینی، حتی نقاشی با شاخه های دور ریختنی سبزی می‌تواند برای بچه ها لذت بخش باشد. می‌توانید چند وسیله مختلف مثل برگ سبزی و کاهو به آنها بدهید تا پشت آن را رنگ کنند و با آن چاپ میوه ای تمرین کنند.

آشپزخانه را به محل آموزش درس علوم تبدیل کنید. با استفاده از کتاب‌های درسی بچه ها، مباحث درس علوم را در آشپزخانه در حال آشپزی کردن به آنها یاد بدهید. محلول و مخلوط، حجم و جرم، سبک و سنگین، بافت گیاهان و…. باور کنید اینطوری شما هم با ذوق بیشتری به کارهای خانه خواهید پرداخت.

در سبد لباس‌ها چند شکلات پنهان کنید. از بچه ها بخواهید لباس‌ها را با دقت بگردند و لباس های رنگی را از سفید جدا کنند یا لباس بزرگتر ها را از بچه ها. بچه ها با پیدا کردن شکلات ها با آنها مثل یک گنج برخورد خواهند کرد و جدا کردن لباس ها برایشان از هر تفریحی لذت بخش تر خواهد بود. دفعات بعد می‌توانید شکلات ها را در جیب ها پنهان کنید و یا تعداد آن را کم کنید تا بازی لذتش را از دست ندهد.

حالا که اینطور به قضایا نگاه می کنیم، کارهای خانه بیشتر شبیه تفریح به نظر می‌رسند. نظر شما چیست؟