میزبان خوبی باشید

در ابتدای سال جدید، فرصت بسیار خوبی برای دید و بازدید از دوستان و اقوام بوجود می‌آید. اما گاهی سر و سامان دادن به این برنامه ها و مهمانی ها واقعا دشوار وسنگین می‌شود. همیشه هم عده ای هستند که از میزبانی شما ایراد بگیرند. اما می‌توان کاری کرد که بخشی از این ایرادات کم شود.

چه کسانی را دعوت کنیم؟

برای یک میهمانی آرام و لذت بخش بهتر است افرادی را دعوت کنیم که از نظر سطح فکری و ذهنی در یک فضا باشند. بهتر است افراد مسن و میانسال را در یک گروه دعوت کنید یا به صورت جداگانه میزبان اقوام و دوستان باشید. مسلما شما در مقابل دوستانتان رفتار راحت تر دارید تا در مقابل اقوام همسرتان پس بهتر است با تناسب، افراد را انتخاب کنید تا گروهی احساس نکنند که رفتار شما سرد شده یا گروهی فکر کنند که به آنها احترام نمی‌گذارید.

برنامه ریزی

بهتر است برای کل مدت مهمانی یک برنامه ریزی داشته باشید. مهمانی فقط پذیرایی و پختن چند نوع غذا نیست. یک میزبان خوب باید بتواند مهمانانش را سرگرم کند. وقتی آنها را به حال خود رها می‌کنید و آنها سر خودشان را با حرف زدن گرم می‌کنند و طبیعی است بسیاری از حرف ها در آخر به غیبت کردن منتهی می‌شود.

بچه ها را به چشم مزاحم نبینید

طبیعی است که بچه ها زودتر از بزرگتر ها خسته می‌شوند و حوصله شان سر می‌رود. به همین دلیل هم هست که باید برای آنها برنامه ویژه ای داشته باشید. حتی اگر در خانه بچه ندارید چند نوع اسباب بازی و وسایل نقاشی داشته باشید. زمانی که آنها به مهمانی می‌آیند برایشان مکانی را مشخص کنید تا در آرامش بازی کنند. اگر در خانه چند تلویزیون دارید می‌توانید برایشان یک سی دی کارتون تهیه کنید تا ببینند. اگر خودتان بچه دارید مسئولیت پذیرایی از بچه ها را به آنها واگذار کنید، در اتاق بچه ها برایشان یک میز با خوراکی ها مخصوص خودشان بچینید و اجازه بدهید با آرامش و راحتی در اتاق با هم مهمان بازی کنند. این مسئولیت پذیری برای فرزند خودتان هم نوعی تمرین است.

مهمانی را محل تصفیه حساب قدیمی نکنید

تا جایی که می‌توانید از یادآوری خاطرات تلخ و شیرین جلوگیری کنید. اجازه بدهید خاطره های تازه ای ساخته شود. موسیقی و فضای شادی بسازید تا مهمان‌ها فرصت بازگشایی اتفاق‌ها و دلخوری‌های قدیمی را نداشته باشند و اگر کسی شروع کرد به بازگویی درد دل ها شما صحبت را به سویی دیگر بکشید یا موکول به وقتی دیگر کنید.

آشپزی بخشی از مهمانی است نه همه آن

بسیاری از مخلفات سفره را می‌توان آماده تهیه کرد، نیازی نیست تمام وقتتان را در آشپزخانه بگذرانید. غذاهایی بپزید که نیاز به سرخ کردن نداشته باشد یا آنها را از قبل آماده کنید و در فر گرم نگه دارید. غذاهایی مثل خورشت ها بهترین گزینه هستند. چون می‌توان آنها را برای مدتی روی اجاق نگه داشت. مهمان‌ها را از مسافت های دور و نزدیک انتخاب نکنید چون زمان رسیدن آنها ممکن است با هم متفاوت باشد و شما مجبور شوید چندین بار غذا ها را گرم کنید.

برای مهمان ها از همه چیز مهمتر حضور خود شماست نه غذایی که سرو می‌کنید. بنابراین بیشتر در جمع باشید و از مصاحبت آنها لذت ببرید.

در نهایت این را به خاطر داشته باشید که سلیقه و ذائقه و ذهن هر انسان با دیگر متفاوت است و شما هم قدرت فوق بشری ندارید، پس خودتان را برای راضی نگه داشتن همه عذاب ندهید.