سلام مهندس ودایع، خوشحالم که گفتوگو با ایران آتا را قبول کردید و برای این گفتوگوی برخط وقت گذاشتید. لطفا خودتان را برای کاربران ایران آتا معرفی کنید.

من پویا ودایع هستم متولد شهریو ماه 1361. کارشناس حوزه روابط عمومی و افکارسنجی که عمدا مرا با بحث زبان بدن و مذاکره می‌شناسند. فارغ التحصیل رشته الکتروتکنیک و همچنین مدیریت روابط عمومی و افکار سنجی هستم (البته در این بین رشته مدیریت پروژه رو هم می‌خوندم که انصراف دادم آن هم بنا به مشغله کاری زیاد) نویسنده تنها کتاب زبان بدن بومی ایران با نام مهندسی زبان بدن و کتاب صوتی نکات طلایی زبان بدن. در حال حاظر هم مدرس اصول و فنون مذاکره و زبان بدن دوره های MBA و DBA هستم و به اشتراک گذاری تجربیات اندک خود با دیگران در آموزشگاه‌ها مشغول هستم.

لطفا توضیح مختصری درباره زبان بدن ارائه دهید.

زبان بدن یا رفتار غیرکلامی به مجموعه علایمی گفته می‌شود که ما با بدن خود به دیگران نشان می‌دهیم. مثلا خم کردم سر، دست دادن نوع ایستادن و… همه اینها را می‌توانیم زبان بدن بدانیم. زبان بدن ناگفته‌های یک فرد را به ما می‌گوید که شاید آن فرد دوست ندارد آنها را به زبان بیاورد. زبان بدن یعنی حرف زدن با اندام و یک زبان خاموش و دیداری در همه ما موجودات زنده چه انسان و چه حیوان.

زبان بدن در چه مواردی به دردمان می‌خورد؟

زبان بدن کاربرد وسیعی دارد می‌توان از زبان بدن در کسب و کار و روابط اجتماعی استفاده کرد. در کسب و کارها می‌توان برای جذب مشتری و یا دانستن خواسته های مشتری از آن سود برد و همچنین در روابط اجتماعی برای بهتر شدن روابط از آن سود جست. زبان بدن شاید برای یک پلیس جهت کشف حقیقت و دروغ‌گویی و یا برای یک فروشنده لباس برای تشخیص یک خریدار واقعی از غیر واقعی به درد بخورد.

لطفا درباره داستان آشنایی و علاقه‌مندی‌تان به زبان بدن بگویید.

برمی‌گرد به دوران نوجوانی حدودا سیزده ساله بودم و علاقه‌مند به یادگیری ورزش‌های رزمی، سر از اکادمی جودو درآوردم. آشنایی با مربی کره شمالی و ضربه فنی من هم داستان خود را دارد. ولی آشنایی و یادگیری من با زبان بدن برای اولین بار آنجا روی تشک جودو بود و امروز هم با زبان بدن همراه هستم. من با زبان بدن به صورت اتفاقی آشنا شدم اما ادامه دادم، مطالعه آن برای من کاملا اتفاقی و بنا به شرایط نبود بلکه با علاقه تمام توان در حال انجام این‌کار هستم و می‌خواهم با تمام قدرت تا آخر عمر ادامه دهم و سعی کنم زبان بدن و نگرش غلط زبان بدن را در کشور تغییر دهم.

زبان بدن هم در کشورهای مختلف متفاوت است؟

زبان بدن در هر کشور فرق دارد و بنا به فرهنگ و حتی غذایی که می‌خوریم متفاوت هست. مثلا صحبت کردن هندی ها را به خاطر بیاورید استفاده بیش از حد آنها از دست‌ها و تکان‌های سر نکته مورد توجهی هست که همه ما آن را به خاطر می‌آوریم. استفاده از زبان بدن در کشورهای مختلف بنا به فرهنگ و سنت متغییر هست و می‌تواند به فرهنگ‌ها و کشورهای مختلف هم صادر گردد. در هر کشور علاوه بر لباس و غذا که استفاده می‌کنند حتی نوع محیط زندگی هم روی رفتار ما تاثیر گذار خواهد بود.

آیا با یادگرفتن زبان بدن می‌توانیم حرکات بدنمان را کنترل کنیم و مانع از انتقال احساسات‌مان شویم؟

هم نه و هم اره. ما نمی‌توانیم حرکات بدن خود را در بعضی اوقات کنترل نماییم و کنترل امور را در دست بگیریم. ما بعضی اوقات بر روی حرکات بدن تسلط نداریم، مثلا مواقعی که بدن استرس دارد و یا دچار ترس شده‌ایم و یا بیماری بر ما تسلط یافته است. ما بدن را تحت کنترل داریم ولی این مغز و عضلات هستند که دستورات را صادر و اجرا می‌کنند و کنترل اکثر این حرکات بر عهده احساسات و روحیات ما می‌باشد. روحیه ما بر حرکات ما تاثیر می‌گذارد.

با یادگیری زبان بدن ما می‌توانیم از حرکات بدن درست استفاده کنیم و نیات دیگران را به صورت واقعی و درست تشخیص دهیم. آموختن زبان بدن برای کنترل نیست بلکه برای درست رفتار کردن و درست تشخیص دادن به مورد نیاز است. فرض کنید پسری از دختری خوشش می‌آید حتما بدن و رفتار او با زبان بدن این را به ما نشان خواهد داد. مرد هر کاری بکند نمی‌تواند بعضی از حرکات را در بدن خود کنترل نماید مثلا چشم‌ها و… که در اختیار احساسات قرار می‌گیرد و می‌توانند ما را لو دهند.

برنامه‌تون برای سال 1400 چیه؟ هدف یا برنامه مشخصی دارید؟

راستش من یک برنامه 5 ساله دارم و یک برنامه ده ساله که تا الان در سال دوم هستم و تونستم تا حدود زیادی اهداف خودم رو تا سال دوم به پایان برسانم. اهداف من به طور کلی در نوشتن کتاب خلاصه می‌شود و شرکت در همایش‌های بین المللی. در حال حاظر می‌خواهم تا سال 1400 دوازده عنوان کتاب خود را داشته باشم و حداقل در 5 سخنرانی بین المللی شرکت کنم. البته با همکای دو تن از اساتید هم اقدام به تاسیس آکادمی زبان بدن کردیم که انشالله تا سال 1400 قصد داریم 5000 عضو فعال داشته باشیم که در حوزه تدریس زبان بدن و مذاکره فعال باشند.

در نوشتن کتاب زبان بدن چه چیزی یا کسی الهام بخش شما بود؟ اصلا چرا نوشتید؟

من قصد نوشتن کتاب رو نداشتم و با فلش کارت‌های زبان بدن شروع کردم اما با توجه به توصیه دوستان آن را در قالب کتاب مصور آوردم که توانست مورد توجه علاقه مندان قرار گیرد. در نوشتن کتاب شاید گفته‌های مهندس محمدرضا شعبانعلی بی تاثیر نبوده است. من افتخار شاگردی مستقیم دکتر مسعود حیدری و محمدرضا شعبانعلی داشتم و این باعث افتخار من است و همه جا هم این رو گفتم و خواهم گفت. جرقه نوشتن کتاب از یک سخنرانی مهندس شعبانعلی به ذهنم رسید برای همین هم کتاب خودم را تقدیم شعبانعلی کردم.

صرفه جویی در وفت

به نظرتون جالبترین کاربردی که زبان بدن می تونه داشته باشه تو چه موقعیت هایی هست؟

زبان بدن می‌تونه به ما کمک کنه که در زمان خودمون صرفه جویی کنیم مثلا با فهمیدن اینکه فرد مقابل عجله داره و یا مایل به ادامه گفتگو نیست می‌توانیم خیلی از موارد گفتگو رو به زمان بعدی موکول نماییم. خیلی هم می‌شود استفاده های خارج از عرف و سرگرمی هم از آن کرد. من خودم در پیدا کردن افرادی که با هاشون قرار دارم و اولین بار قراره ببینمشون استفاده می‌کنم از حالت چشم‌هاشون و حرکات بدنشون متوجه می‌شوم که من را می‌شناسند و به سمت من می‌آیند و یا مواقعی که سوار تاکسی می‌شوم؛ کاربرد خنده داری داره که بارها موجب خنده من شده اینه که مسافری که تو خیابان منتظر تاکسی هست از آدمی که همینطوری کنار خیابان ایستاده تشخیص می‌دم و به راننده می گم این مسافره این مسافر نیست، شاید خنده دار باشه اما آنقدر با من در آمیخته شده که ساده ترین کارها رو هم سعی می‌کنم با زبان بدن حل کنم که البته این کار اشتباهه و باید بعضی اوقات انسان از چارچوب ها خارج شود.

زبان بدن

لطفا نظرتان درباره حرکات بدن در محیط خانواده و رابطه پدر و مادر با فرزندان را بیان کنید.

زبان بدن مردها و زبان بدن زن‌ها با زبان بدنی که کودکان دارند بسیار متفاوت است و هیچ‌گاه نباید این را از ذهن خارج کرد که الگوی رفتار غیر کلامی کودکان، پدرها و مادر ها هستند و آنها هستند که باعث می‌شوند بچه ها از کودکی یاد بگیرند چگونه دست بدهند و چگونه رفتار کنند. هر حرکت پدر و مادر به صورت یک فیلم در حافطه کودکان ضبط می‌شود و بعدا یادآوری و مو به مو اجرا خواهد شد، پس بایستی در هر حرکت خود در محیط خانواده دقت کنیم و آن را مهم بدانیم.

برای افرادی که می خواهند با زبان بدن آشنا شوند چه توصیه ای دارید؟

مطالعه و تمرین. البته نباید این رو هم غافل شد که داشتن یک مربی خوب هم توصیه می‌شود. متاسفانه بعضی از همکاران من بدون دانستن این علم اقدام به تدریس آن از روی کتاب های 40 سال قبل می‌کنند که این کتاب‌ها هم غالبا ترجمه هستند و با فرهنگ و منابع دینی ما مغایرت دارند که خود این موضوع به فرهنگ ما صدمه می‌زند. مطالعه می‌تواند با منابع خارجی صورت گیرد اما با توجه به خواسته های کشور مطابقت داشته باشد. توصیه من برای یادگیری تمرین همراه با آگاهی هست، مطالعه منابع جدید و داشتن یک مربی را توصیه می‌کنم.

لطفا منابعی که در زمینه زبان بدن مفید هستند را معرفی کنید.

کتاب‌های بدن سخن می‌گوید (انتشارات نسل نو اندیش) و مهندسی زبان بدن (انتشارات نسل نو اندیش) کتاب صوتی نکات طلایی زبان بدن (انتشارات شادن پژواک) رو توصیه می‌کنم. اگر کسی هم می‌خواهد که در شهر خود زبان بدن تدریس کند من و دوستانم با کمال میل حاظریم اطلاعات در اختیار علاقه‌مندان بگذاریم. قصد ما انتشار زبان بدن به همه جای ایران هست.

البته من و دوستانم سعی کردیم در وب سایت خودمان هم مطالب جدید و به روز را به فارسی و انگلیسی انتشار دهیم که در آینده با اضافه شدن زبان ترکی استانبولی و عربی سایت کامل‌تر خواهد شد.

http://www.vadaie.ir

سرگرمی مورد علاقه شما چیه؟

من اغلب اوقات بیکاری رو در انجمن‌های استارتاپ ویکند و مسایل مرتبط با استارتاپ‌ها می‌گذارانم. هر از گاهی هم از کوهنوردی و تیراندازی لذت می برم، البته دیگر وقت ورزش ندارم و بیشتر اوقات در خانه به نوشتن و تحقیق مشغول هستم ولی بیشترین اوقات سایت های اخبار دیجیتال و سایت های خارجی مرتبط با مذاکره و زبان بدن را می‌خونم.

چه چیزی شما رو خوشحال می کنه؟

لبخند اطرافیانم و خوردن یک غذای خوب کنار دوستان و خانواده ام. وقتی کسی با من تماس می‌گیرد و می‌گوید کتاب‌های شما رو خوندم و یک چیزی یاد گرفتم! واقعا حس خوبیه.

تشکر می‌کنم که صادقانه و باحوصله به سوالاتی که پرسیدم پاسخ دادید. براتون آرزوی موفقیت و شادکامی دارم.