پارونیشیا: عفونت باکتریایی ناخن است که به سرعت رشد می‌کند و در صورت عدم رسیدگی منجر به عفونت استخوان می‌شود چون فاصله ناخن با استخوان بسیار کم است. نیاز به درمان با آنتی بیوتیک و جراحی دارد.

عفونت سودومونایی ناخن: در کاشت ناخن زیاد بوجود می آید ناخن به رنگ سبز در می آید. برای درمان می‌بایست ابتدا ناخن کاشت را برداشت و سپس درمان با آنتی‌بیوتیک را شروع کرد.

لکه های سفید روی ناخن: اغلب علت آن ضربه است. در برخی مواقع بعلت کمبود کلسیم می‌باشد. اگر متوجه شوید که با رشد ناخن این لکه ها ادامه یافت حتما به‌علت کمبود کلسیم است. البته احتمال بیماری‌های دیگری هم وجود دارد و بایستی به پزشک مراجعه کنید.

خطوط طولی روی ناخن: به‌علت افزایش سن گاهی رخ می‌دهد و نگرانی زیادی وجود ندارد، با این حال برای درمان می‌توانید به پزشک مراجعه کنید.

خونریزی زیر ناخن: اگر لکه ای باشد در اثر ضربه است و خودش جذب می شود

عفونت قارچی ناخن: بیشتر در مکانهای مرطوب شایع است. ناخن از بستر جدا می شود که به این حالت “اونیکولیز” می‌گویند. در ناخنهای پا 4 برابر بیشتر است. درمان‌های ضد قارچی (کتوکونازول) + جوراب نخی + کفش چرمی توصیه می‌شود. همین‌طور برای تسریع در درمان بیمار بایستی هر 3 ساعت یک‌بار جورابش را عوض کند و کفش را برای مدتی در بیاورد. همینطور بایستی از لحاظ پای دیابتیک هم بررسی شود.

پیتینگ ناخن: در بیماری بسوریازیس سطح ناخن ناهموار است و دچار پیتینگ می‌شود در پسوریازیس شدید ناخن دچار آتروفی می‌شود و از بین می‌رود. از دلایل دیگر آن جویدن ناخن است.

ناخن قاشقی: در این حالت ناخن مقعر می شود (در آن آب جای می‌گیرد) مهمترین علت آن فقر آهن است. برای درمان مصرف قرص آهن توصیه می‌شود. در نواحی شمالی کشور از لحاظ نماتودها بررسی شود.

ناخن کلابینگ: افزایش تحدب ناخن، زاویه ناخن در حالت طبیعی با بسترش 180 درجه است که در این بیماری بیشتر می‌شود. علت آن زمینه ای است و بیماریهایی که پرفیوژن خون را دچار مشکل می کند و نیز سیانوز.

ناخن گاز انبری: اکثرا کشاورزها گرفتار آن هستند علت آن نوعی دیستروفی است که بیشتر در پا اتفاق می‌افتد و زمانی که کفش زیادی تنگ می‌پوشند اتفاق می‌افتد علت مهم تر و جدی آن نوعی استئوآرتروپاتی است.

هیپرتروفی ناخن: که در آن ناخن کلفت و ضخیم میشود. درمان آن کوتاه کردن است.

ناخن لایه لایه: در اثر رطوبت و شوینده ها رخ می‌دهد و درمان آن کرم مرطوب کننده و کوتاه کردن ناخن است.

سفید شدن ناخن: ناخن کلا سفید می‌شود. علت بیماری‌های سیستمیک ویا مسمومیت با آرسنیک است.

چند توصیه درباره ناخن‌ها:

  • بهترین موقع برای مانیکور و پدیکور بعد از استحمام است.
  • ناخنها را با برس و کف بشویید.
  • برای ناخن ناصاف درمان رسپینا مناسب است.
  • ترکیبات لاک ناخن نیتروسلولز است و نرم کننده و رنگ است که کلا چیز خوبی برای ناخن نیست.
  • وقتی با استن لاک ناخن را پاک می‌کنید، آن‌را بشویید و بر رویش از مرطوب کننده‌ها استفاده کنید.
  • برای افراد زیر 4 سال لاک اکیدا ممنوع است زیرا تراتوژن (سرطان زا) می‌باشد.