سالهاست که بحث‌های بسیاری در زمینه اشتغال‌زایی مطرح می‌شود. جوانان با توجه به تغییر رویکرد جهان پیرامون‌شان به سوی حرفه‌ها و فعالیت‌های نوین جذب می‌شوند اما آیا ادامه دادن شغل پدران همیشه کار اشتباهی است؟

در این نوشته تلاش داریم به این موضوع و معایب و مزایا آن بپردازیم. یکی از مهمترین عناصر در انتخاب یک شغل انگیزه و علاقه است. اما انگیزه و علاقه از راه های متفاوتی بوجود می آید. وقتی فردی احساس کند می‌تواند عنصر تاثیرگذاری در جهان پیرامون خود باشد و یا در یک کار به موفقیت های چشم گیری دست یابد، آن‌وقت علاقه و انگیزه کافی را برای ادامه دادن مسیر به دست خواهد آورد.

آشنایی: زمانی که یک حرفه و کسب و کار خانوادگی ادامه می‌یابد خواه یا ناخواه بچه‌های آن خانواده تحت تاثیر آن شغل قرار می‌گیرند و با آن آشنا می‌شوند. بچه‌هایی که در محیطی مثل باغ یا مزرعه رشد می‌کنند انواع آفات، قلمه زنی و کار با ابزار های کشاورزی را می‌شناسند. این شناخت به آنها کمک می‌کند که بسیاری از چالش‌های یک تازه وارد را نداشته باشند. فضایی که می‌شناسیم و به آن اعتماد داریم قطعا یکی از علل موفقیت ما می‌تواند باشد.

تجربه: زمانی که تصمیم می‌گیریم ادامه دهنده راه خانواده باشیم، یعنی می‌پذیریم که تجربه آنها را در زندگی خود وارد کنیم. پس در ادامه دادن راه تنها نیستیم. خانواده به عنوان یک حامی همواره در شغل ما حضور دارد. تجربه آنها می‌تواند چالش‌های پیش روی ما را سریعتر حل کند. راه‌هایی که پدرانمان رفته اند الزاما همیشه قدیمی نیستند چه بسا به دلیل کمبود امکانات، آنان موفق به یافتن راه های خلاقانه ای شده باشند که حتی امروز نیز پاسخگوی نیازهای ما باشد.

کسب و کار خانوادگی می‌تواند یک پشتوانه قابل اعتماد باشد. راهی که بسیاری از قدم‌های آن برداشته شده است. شاید شما بتوانید برپایه تلاش دیگران قدمهای محکمتر و استوارتری بردارید.

کم ریسک بودن: فرض کنیم شما می‌خواهید تجارتی را از پایه آغاز کنید در ابتدای کار به پیش شرط هایی نیاز دارید باید حداقل امکانات را بوجود بیاورید تا بتوانید از آنها در شروع کار استفاده کنید اما در یک کسب و کار کوچک خانوادگی همه چیز از قبل مهیا است و دیگر نیازی نیست از صفر شروع کنید. بنابراین کسب و کار خانوادگی می‌تواند یکی از کم خطرترین آغازها باشد.

همه شما را می شناسند: این مورد را ممکن است بعضی از جوان‌ها دوست نداشته باشند یعنی خوششان نیاید مردم دائم بگویند شما پسر یا دختر فلانی هستید؟

اما این جمله در مقابل فواید بسیاری که دارد اصلا به چشم نمی آید. کافیست که فکر کنید چقدر بر اساس این مسئله می‌توانید پیشرفت کنید. مردم چقدر به شما اعتماد دارند. چه جایگاه خوبی در بازار به دست آورده‌اید بدون آنکه برای آن زحمتی کشیده باشید. انگار به شما درختی داده باشند و تنها وظیفه شما حفظ و نگهداری آن باشد. درختی که دیگری، عمری را به پای آن گذاشته است تا به بالندگی رسیده است.

البته همه این موراد مزایا باید با نکات دیگری همراه شوند تا شما یک کسب و کار موفق را پایه گذاری کنید. در بخش بعدی به فرصت ها و تغییرات می‌پردازیم.