اولین روزی را که برای اولین بار سرکار رفتید را به خاطر می‌آورید؟ استرس ها و ترس ها، وحشت از اینکه نتوانید از پس کارها به خوبی برآیید؟ همه ما چنین احساس‌هایی را تجربه کرده ایم اما مهم‌تر از همه این‌ها این است که شما بتوانید بر این ترس ها تسلط پیدا کرده و در محیط کار جدید به اصطلاح قدیمی ها جا بیفتید.

هر محیط کاری جدیدی باید‌ها و نباید‌های خاص خودش را دارد. باید بدانید که به عنوان یک فرد تازه وارد این شما هستید که باید خود را معرفی کنید و این معرفی کردن تنها در حرف زدن نیست. گاهی زبان بدن شما، نحوه نگاه کردن و حتی حضور یا عدم حضور شما پیام های خاصی را به مخاطبین منتقل می‌کند. بهتر است پیش از آنکه دیگران دچار بدفهمی شوند و شما را قضاوت کنند، خودتان به اصلاح این رفتار ها بکوشید.

خودتان را معرفی کنید: نه تنها با اسم بلکه با رفتاری که نشان می‌دهید. به کارمندی برای برداشتن پرونده ای از قفسه بالا کمک کنید، به آبدارچی برای پر کردن قندان، به منشی برای مرتب کردن میزها یا روزنامه‌های روی میز… این کارهای کوچک باعث می‌شود آنها شما را به خاطر بسپارند. شما را فردی همراه و کمک‌رسان بدانند و در اولین برخورد تصویر ذهنی خوبی نسبت به شما داشته باشند.

با افراد از روی احترام سلام و احوال پرسی کنید. فرقی ندارد آنها از شما بالاتر باشند یا پایین تر. از در که وارد که می‌شوید به جای آنکه سلام بلندی، رو به همه بگویید. سعی کنید تک تک به هر کس سلام کنید و نکته‌ای در مورد روزش بپرسید.

از دیگران کناره نگیرید: اگر با مشکلی مواجه می‌شوید حتما از دیگران سوال کنید. با آنها در ارتباط باشید نیاز نیست با همه صمیمی شوید اما حداقل اسم همکاران‌تان را در روز های اول ورود یاد بگیرید کارمندانی را دیده‌ام که بعد از پنج یا شش ماه هنوز فامیل کسی را که برایشان چای می آورد، نمی‌دانند. با وجود اینکه مدیر یک شرکت مهمترین فرد است اما همه چیز او نیست. همین کارمندان جزء که به ظاهر نامرئی هستند در مواقعی بیشترین تاثیر را بر روی مدیران خود دارند.

من اینطور انجام می‌دهم، را کنار بگذارید: ممکن است شما سال‌ها در زمینه ای کار کرده باشید اما در ابتدای ورود به یک شرکت نمی‌توانید کل سیستم را به هم بریزید. وقتی دیگران می‌گویند ما اینطور انجام می‌دهیم مستقیم نگویید این روش من نیست یا راهتان غلط است بلکه سعی کنید به آرامی تغییرات را به شکل یک پیشنهاد وارد کنید مثلا بگویید ما در شرکت قبلی اینطور انجام می‌دادیم و زودتر به نتیجه می‌رسید…

نامرئی نباشید: در جلسات کاری صحبت کنید. از ایده ها و برنامه های تازه بگویید و صرفا تائید کننده نباشید. با این روش به مدیران نشان خواهید داد که توانایی بر عهده گرفتن مسئولیت ها را دارا هستید.

منظم باشید: اگر کاری را به شما محول می‌کنند در اولین فرصت انجام دهید. اگر می‌خواهید برای همیشه در این شرکت بمانید و از جایگاه کاری خود مطمئن باشید، کمی به خودتان زحمت بدهید و در ماه های اول کار با تمام قدرت کار کنید. این چند ماه سست‌ترین مرحله ماندگاری شما در یک شرکت جدید است. حتی اگر لازم است بخشی از کار را به خانه ببرید. روئسا حتما شما را زیر نظر دارند و در مورد شما قضاوت خواهند کرد.

ایده های جدیدتان را رو نکنید: سعی کنید از خودتان و دارایی‌های ذهنیتان محافظت کنید به هر حال شاید چند ماه بعد از موقعیت راضی نبودید. اگر در اولین روزهای ورود همه ایده های جدید را رو کنید، ممکن است کارمندان قبلی شرکت علیه شما جبهه بگیرند و درگیر یک فضاسازی مسموم شوید. پس ایده ها را به مرور و در زمان مناسب با افراد دارای قدرت شرکت مطرح کنید و اجازه بدهید آنها از شما حمایت کنند.

ورود به یک شغل جدید یا فضای کاری جدید، شبیه عوض کردن خانه است. بسیاری چیزها ممکن است تغییر کند. زندگی مدتی با آشوب و سردرگمی همراه باشد اما با پایان یافتن این آشوب این خانه هم مثل خانه قبلی پر از آرامش و اعتماد خواهد شد. پس صبور باشید و به خودتان و دیگران زمان بدهید.