فن‌آوری‌های سازگار با محیط زیست، هر روز در حال پیشرفت هستند. شرکت‌های بیشتری به مدل‌های سازگار با محیط زیست و گسترش محصولاتی که از طریق انواع انرژی‌های جایگزین کار می‌کنند، روی می‌آورند. لپ‌تاپ‌ها از مواد بازیافتی ساخته شده‌اند، در حالی که لوازم الکترونیکی می‌توانند با انرژی خورشیدی کار کنند. در مقیاس بزرگتر، وسایل نقلیه نیز قادر به کار با انرژی امن‌تر و پاک هستند. میزان پیشرفت‌هایی که برای فن‌آوری سبز آینده ایجاد شده است، به‌طور قطع باعث ادامه‌ی توسعه‌ی آن می‌شود.

آخرین فن‌آوری سبز، پیشرفتی هیجان‌انگیز در تولید خودروهای سلول سوختی هیدروژن است. این خودروهای تقریباً کامل، با استفاده از هیدروژن به‌منظور دادن توانایی فوق‌العاده به خودرو برای رانندگی برای صدها کیلومتر بدون استفاده از بنزین، برق و یا ترکیبی از آن دو کار می‌کنند. این آخرین فن‌آوری سبز در لندن مورد استفاده قرار گرفته است. تاکسی هیدروژنی لوتوس، از طریق ارتقاء و اساساً آزمایش عملی بودن خودروهای سلول سوختی هیدروژن، نخستین گام‌های خود را به‌سمت فن‌آوری سبز آینده برمی‌دارد.

خودروی هیدروژنی

با خودروهای سلول سوختی هیدروژن به عنوان مثالی از اینکه چگونه آخرین فن‌آوری سبز به‌طور نمایی افزایش و توسعه یافته است، انتظار می‌رود که اختراعات نوآورانه‌ی بیشتر، زودتر از آنچه ما فکر می‌کنیم بیایند. هر روز کسی ایده‌ای اختراع می‌کند یا راه‌حلی برای مشکلات زیست‌محیطی ارائه می‌کند. فن‌آوری‌ سبز آینده، قطعاً می‌تواند نیاز به هر یک از نیازهای فعلی ما در فن‌آوری «قدیمی» را ساقط کند. سوخت و تولید انرژی فعلی، بزرگترین چیزی است که روزانه مورد مطالعه قرار می‌گیرد. در عرض 25 سال ممکن است ما هیچ نیازی به محصولات بنزین و یا زغال سنگ نداشته باشیم.

آخرین فن‌آوری‌ سبز همچنین روی وسایل نقلیه‌ی گذشته نیز گسترش می‌یابد. وسایل الکترونیکی کوچک را می‌توان با شارژرهای خورشیدی قابل حمل طراحی شده شارژ کرد. نوت‌بوک‌ها با مواد بازیافتی ساخته شده‌اند و از نیروی برق بسیار کمی استفاده می‌کنند و اینکه این وسایل میتوانند به درستی کار کنند خود شگفت انگیز است. فن‌آوری‌ سبز آینده قطعاً در وسایل الکترونیکی کوچک ما -از جمله پخش‌کننده‌های MP3، سیستم‌های بازی دستی، لپ‌تاپ‌ها، و حتی دوربین‌ها- نقش خواهد داشت.

البته، یکی از محبوب‌ترین پیشرفت‌ها در آخرین فن‌آوری سبز، تلاش برای رفع نیاز به مواد کاغذی است. کلاس‌های درس به کتاب‌ها و دوره‌های درسی دیجیتالی متوسل می‌شوند. مارک‌های معروف مانند سونی، کتاب‌های الکترونیکی تولید می‌کنند بنابراین مصرف کنندگان دیگر نیازی به خرید کتاب‌های کاغذی ندارند. مجلات، اشتراک‌های دیجیتالی پیشنهاد می‌دهند، در حالی که روزنامه‌ها نیز در بسیاری از شهرها دیجیتالی شده است. این نوع از فن‌آوری به این معنی است که فن‌آوری‌ سبز آینده ممکن است به‌هیچ‌وجه شامل محصولات کاغذی نباشد.

در برخی مناطق، آخرین فن‌آوری سبز شامل استفاده از گیاهان برای «جذب» سموم و آلودگی محیط زیست می‌شود. این نوع از تحقیق به برخی از شهرهای بزرگ کمک کرده است تا کیفیت هوای خود را با استفاده از قدرت گیاهان، تمیز کنند.  هنوز هم در این مورد پژوهش‌هایی انجام می‌شود تا فن‌آوری قدرتمندی برای استفاده از گیاهان به‌منظور تمیز کردن هوا، توسعه یابد.

گیاهان تصفیه کننده هوا

فارغ از گیاهان و زمین، دانشمندان در حال کار بر روی توسعه‌ی فن‌آوری سیز آینده هستند که می‌تواند پاسخی برای مشکلات انرژی باشد. ایجاد انرژی دریایی از امواج و قدرت باد در سواحل ایالات متحده، توسعه یافته است. این فن‌آوری منحصر به فرد، در پشت سر خود اثری کوچک بر جای می‌گذارد، و ممکن است نشان دهد که در آینده چگونه نیروی خانه‌ها، شرکت‌ها، و کارخانه‌های ما تأمین می‌شود.

دانش‌آموزان بیشتری با هدف علوم زیست‌محیطی به کالج روی می‌آورند، که قطعاً به ایجاد راهی برای پژوهش‌های پیشرفته و افراد واجد شرایط در زمینه‌ی فن‌آوری محیط زیست منجر می‌شود. دیدن اینکه چه چیزهایی ممکن است در 5، 10، و یا حتی 20 سال آینده در دسترس قرار گیرد، هیجان‌انگیز است.