اسم کلسترول که می‌آید اغلب فکرها به سوی ماده‌ای خطرناک و کشنده سوق پیدا می‌کند. افیونیکه همه دوست دارند هر چه می‌توانند از میزان آن بکاهند! اما نکته آن است که کلسترول هم مانند خیلی چیزهای دیگر بر دو دسته است، کلسترول خوب و کلسترول بد!

کلسترول
مهم آن است تا آنجا که می‌توانیم از مصرف مواد غذایی حاوی اسیدهای چرب اشباع یا کلسترول مضر کاسته و در عوض مواد غذایی حاوی اسیدهای چرب غیر اشباع را جایگزین کنیم. این کلسترول‌های مفید هستند که از رسوب چربی در رگ‌های خونی پیشگیری کرده و آن‌ها را همچون بزرگراه‌های برون شهری برای عبور و مرور باز نگه می‌دارند.
چهار رویکرد زیر به شما در افزایش کلسترول مفید خون و کاهش هرچه بیشتر احتمال بروز حملات قلبی کمک می‌کند:

کاهش وزن

اگر دور شکمتان قدری زیاد شده لازم است همین امروز همت کرده و رژیم غذایی مناسبی برای کاهش وزن در پیش بگیرید. بهتر است پیش از شروع با خانواده‌تان مشورت کرده و اهمیت این کار را برای آن‌ها نیز شرح دهید. می‌توانید از همسر خود بخواهید که با پخت غذاهای رژیمی –به خصوص غذاهای مدیترانه‌ای– شما را در این راه یاری کند.

ورزش و نرمش

صبح‌ها یک ساعت زودتر از خواب ناز برخیزید و کمی در پارک محله‌تان به ورزش، نرمش و پیاده روی روزانه بپردازید. شادابی و سرزندگی در روز و آرامش و سبک بالی عصرگاهی، در کنار خواب راحت شبانه از دیگر مزایای این کار است.

 دوری از غذاهای آماده

یکی از مهم‌ترین عوامل کاهش کلسترول مضر همانا حذف یا به حداقل رساندن مصرف غذاهای آماده و فراورده‌های خوراکی صنعتی است. این نوع اغذیه‌ها حاوی مقادیر زیادی چربی و نمک بوده و قاتل سلامتی شما هستند.

استفاده از چربی‌های مفید

سعی کنید در عین اینکه مصرف چربی‌های مضر را به حداقل می‌رسانید، میزان مناسبی از مواد غذایی حاوی چربی‌های غیر اشباع و مفید را مصرف کنید. انواع مغزهای گیاهی، روغن و میوه زیتون، میوه‌ها و سبزی‌های تازه انتخاب‌های خوبی هستند.

آیا می دانستید که مغز گردو حاوی 72 درصد چربی‌های اشباع نشده است که موجب کاهش سطح کلسترول خون و چربی‌های مضر LDL آن می‌شود. و سطح کلسترول‌های مفید که باید در هر 100 میلی لیتر خون شما وجود داشته باشد. وجود این اسیدهای چرب اشباع نشده به سلامتی و کاهش خطر حملات قلبی می انجامند.